carl_erik Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) C7 har formelen =ADRESSE(RAD()/RAD();KOLONNE();4) (Resultat: C1) C8 har formelen =HVIS(C1=INDIREKTE(C7);"Sann";"Usann") (Resultat: Sann) Disse to formlene henviser i utgangspunktet til samme celle. Men hvis jeg nå bytter ut for å forkorte det: C8 har formelen =HVIS(C1=INDIREKTE(ADRESSE(RAD()/RAD();KOLONNE();4));"Sann";"Usann") (Resultat: Usann) Hvorfor får jeg ikke til å putte inn adresse-funksjonen inn i den andre funksjonen, men hvis jeg bruker den cellen som refererer til den samme. EDIT: Jeg har altså bare satt formelen i C7 inn i C8, der det står Indirekte(c7), der skrev jeg istedet for c7, formelen som var i c7. Men det går ikke...hvorfor ikke? Endret 6. februar 2011 av CEM Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg får Sann hos meg? Merkelig. La oss forenkle litt: RAD()/RAD() er alltid det samme som 1. =HVIS(x=y;SANN;USANN) med ekte boolske verdier er det samme som =x=y Så i C7 =ADRESSE(1;KOLONNE();4) og i C8 først =C1=INDIREKTE(C7) returnerer SANN. Endret til =C1=INDIREKTE(ADRESSE(1;KOLONNE();4)) fremdeles SANN hos meg. Så hva betyr "det går ikke"? Får du Usann eller får du feilmelding eller hva? HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
carl_erik Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Jeg får Sann hos meg? Merkelig. La oss forenkle litt: RAD()/RAD() er alltid det samme som 1. =HVIS(x=y;SANN;USANN) med ekte boolske verdier er det samme som =x=y Så i C7 =ADRESSE(1;KOLONNE();4) og i C8 først =C1=INDIREKTE(C7) returnerer SANN. Endret til =C1=INDIREKTE(ADRESSE(1;KOLONNE();4)) fremdeles SANN hos meg. Så hva betyr "det går ikke"? Får du Usann eller får du feilmelding eller hva? HTH. Beste hilsen Harald Hmm....det gikk til meg også nå. Uten å endre noe fikk jeg plutselig Sann?! Men da har jeg fortsatt bare kommet halvveis i det opprinnelige problemet mitt nemlig: C7: ADRESSE(RAD()/RAD();KOLONNE();4) (Resultat: C1) C9 : =SUMMERPRODUKT(('8C'!$B$5:$AZ$5=INDIREKTE(C7))*INDIREKTE("'8C'!B"&$B$8&":AZ"&$B$8)) [/i](Resultat: Kommer ut riktig tall) Men hvis jeg nå prøver å sette inn C7 i formlen i C9, altså slik: C9 v.2 : =SUMMERPRODUKT(('8C'!$B$5:$AZ$5=INDIREKTE(ADRESSE(RAD()/RAD();KOLONNE();4)))*INDIREKTE("'8C'!B"&$B$8&":AZ"&$B$8)) (Resultat: #Verdi!) Hvorfor går ikke dette Edit: Formaterte teksten slik at den ble litt mer oversiktlig Endret 7. februar 2011 av CEM Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Google #VERDI, og på engelsk #VALUE. Feilmeldinger prøver å fortelle deg hva som er feil selv om det ikke alltid er helt selvforklarende. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå