Halkver Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Hei! Jeg har tenkt å kjøpe noen nye hodetelefoner. De kommes til å brukes hovedsaklig til musikk. Jeg har egentlig ikke så mye peil på dette området, har lest litt rundt her og andre steder. Jeg har lyst til å bruke 1500-2000 spenn, men kan selvfølgelig strekke meg mer hvis det er verdt det. Kan legge til noen hundrelapper. Helst around-ear og lukkede. Som sagt kommer jeg til å bruke de hovedsaklig til musikk. Da mye rock og alternative. Jeg har lyst på et rent lydbilde, klar lyd. Bass er greit, men vil ikke at bassen skal ødelegge det andre. Ikke mic. Kommer til å bruke headsettet til pcen og jeg bruker FLAC. Jeg har ikke headsettamp fra før av, så hvis dere kan komme med noen forslag på en amp\dac som passer til en hodetelefon så hadde det vært topp! Helst en dac med amp siden jeg skal bruke det på laptop, og har ikke lyst til å dra med meg så mange ting. Lurer også på om jeg burde kjøpe forsterker\dac eller eksternt lydkort. Prisen på forsterker\dac eller lydkort kan ligge på 1000-2000. Kan også strekke meg her om det er helt nødvendig. Setter pris på alle svar! EDIT: Har sett litt på sennheiser hd 598 og akg k701 Endret 6. februar 2011 av Halkver Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Vil bare opplyse om at ingen av de to du har sett litt på - HD 598 og K701 - er lukkede hodetelefoner. Ellers de er jo slettes ikke dårlige alternativer. Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Vil bare opplyse om at ingen av de to du har sett litt på - HD 598 og K701 - er lukkede hodetelefoner. Ellers de er jo slettes ikke dårlige alternativer. Aha... Viser bare hvor lite jeg vet xD Vil bare ha noen som ikke slipper ut så mye lyd. Så også på Audio-Technica ATH-M50. Alt for stort utvalg T.T Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Eg kan anbefale Audio-Technica M50, veldig nøgd med det settet. Kjører det heilt greit med Cowon D2 utan forsterkar, men hadde sikkert blitt litt meir futt med. D2 har ganske høg utgangseffekt til å være mp3-spelar, har ikkje prøvd det på andre spelarar. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1230390 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1293306&view=findpost&p=16891303 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10021614 Endret 6. februar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Eg kan anbefale Audio-Technica M50, veldig nøgd med det settet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1230390 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1293306&view=findpost&p=16891303 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10021614 Ser ganske bra ut. Men krever det en amp\dac? I såfall hvilken er det beste valget? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Ser ganske bra ut. Men krever det en amp\dac? I såfall hvilken er det beste valget? Litt sein med redigeringen. Som sagt fungerer det fint med D2 utan amp. Ut frå det eg har lese på nettet treng ikkje M50 amp med sine beskjedne 35 ohm. Dei kan få litt meir punch i bassen, men eg har og lese om brukarar som ikkje merka forskjell når dei brukte amp i tillegg. Leita litt etter amp når eg var på jakt etter eit sett, men sidan valget falt på M50 kjøpte eg det aldri, så eg veit ikkje kva du bør kjøpe der. Uansett vil M50 klare seg fint utan. Lenke til kommentar
Dr.Satan Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Tenker jeg selv innen rimelig kort tid skal gå for Shure SRH 840. De kan fåes til litt over 1400,- hos netshop.no nå. Tror dette er noen usedvanlig gode hodetelefoner til prisen. Lenke til kommentar
grungewhore Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Nuforce udac er billig og grei, fin sak å starte med da den har en veldig god dac til prisen i tilfelle man ønsker å oppgradere til en bedre hodetelefon forsterker senere. Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Ser ganske bra ut. Men krever det en amp\dac? I såfall hvilken er det beste valget? Litt sein med redigeringen. Som sagt fungerer det fint med D2 utan amp. Ut frå det eg har lese på nettet treng ikkje M50 amp med sine beskjedne 35 ohm. Dei kan få litt meir punch i bassen, men eg har og lese om brukarar som ikkje merka forskjell når dei brukte amp i tillegg. Leita litt etter amp når eg var på jakt etter eit sett, men sidan valget falt på M50 kjøpte eg det aldri, så eg veit ikkje kva du bør kjøpe der. Uansett vil M50 klare seg fint utan. Tror at jeg uansett trenger lydkort eller en amp\dac. Siden det integrerte lydkortet på laptopen antakelighvis ikke kan gi meg den lyden jeg vil ha og utnytter headsettet helt. Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Nuforce udac er billig og grei, fin sak å starte med da den har en veldig god dac til prisen i tilfelle man ønsker å oppgradere til en bedre hodetelefon forsterker senere. Trenger jeg noe ekstra da? Eller er det bare å plugge det inn i pcen, og så plugge hodetelefonene inne den igjen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) http://www.head-fi.org/forum/thread/528547/shure-srh840-vs-ath-m50 SRH 840 og ATH-M50 er begge gode valg. Har ikkje prøvd sjølv, men ekspertisen meiner 840 er litt flatare og meir nøytrale, meir monitorstil. M50 har litt meir bass og fyldigare lydbilete, litt meir moro. Shure har jo som kjent ofte ein nøytral og monitoraktig signatur. Eg valgte M50 fordi eg ville ha litt fyldigare lyd og meir bass som eit alternativ til Shure-pluggane mine. Ein ting å være obs på er at det finnes forskjellige typar forsterkarar. Du har dei som er ein rein forsterkar og dei som også fungere som DAC (digital-audio-converter). Ved tilkopling til mp3-spelarar utan utgangslinje er det i utgangspunktet ikkje bruk for DAC, mens på ein laptop med dårleg lydkort kan ein DAC være lurt for å få ein converter som gjer ein betre jobb enn det integrerte lydkortet. Endret 6. februar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 http://www.head-fi.org/forum/thread/528547/shure-srh840-vs-ath-m50 SRH 840 og ATH-M50 er begge gode valg. Har ikkje prøvd sjølv, men ekspertisen meiner 840 er litt flatare og meir nøytrale, meir monitorstil. M50 har litt meir bass og fyldigare lydbilete, litt meir moro. Shure har jo som kjent ofte ein nøytral og monitoraktig signatur. Eg valgte M50 fordi eg ville ha litt fyldigare lyd og meir bass som eit alternativ til Shure-pluggane mine. Ein ting å være obs på er at det finnes forskjellige typar forsterkarar. Du har dei som er ein rein forsterkar og dei som også fungere som DAC (digital-audio-converter). Ved tilkopling til mp3-spelarar utan utgangslinje er det i utgangspunktet ikkje bruk for DAC, mens på ein laptop med dårleg lydkort kan ein DAC være lurt for å få ein converter som gjer ein betre jobb enn det integrerte lydkortet. På M50, hvordan er bassen? Blir det for mye, eller hva tror du i forhold til sjangern jeg hører på? Du har sikkert lest litt om M50 før du kjøpte det. Vet du hvor bra de er i forhold til andre headset i samme prisklasse? Og har du noen forslag til hodetelefonforsterker med dac som passer? Tusen takk for svarene Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Eg var ute etter eit sett i 1500-klassen som skulle brukast til rock og metal (Opeth, Porcupine Tree, Pink Floyd, Megadeth, Radiohead, King Crimson etc.), valget for meg falt på M50. Fekk ikkje lytta til forskjellige sett, kjøpte det med utgangspunkt i omtaler på nettet. Det er på ingen måte for mykje bass for min del, balansen er heilt super. Valget falt som sagt på M50 fordi det hadde eit artigare lydbilete enn Shure, inkludert meir bass utan å bli for mykje. Endret 7. februar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Eg var ute etter eit sett i 1500-klassen som skulle brukast til rock og metal (Opeth, Porcupine Tree, Pink Floyd, Megadeth, Radiohead, King Crimson etc.), valget for meg falt på M50. Fekk ikkje lytta til forskjellige sett, kjøpte det med utgangspunkt i omtaler på nettet. Det er på ingen måte for mykje bass for min del, balansen er heilt super. Valget falt som sagt på M50 fordi det hadde eit artigare lydbilete enn Shure, inkludert meir bass utan å bli for mykje. Ok, jeg tror jeg går for det jeg også. Men da trenger jeg bare en forsterker med dac eller et lydkort. Vet du om noen som passer? EDIT: Ser også at BeyerDynamic DT 990 Pro koster nesten det samme. De ser interessante ut. Men de er da åpne. Noen som har noe erfaring med disse? Endret 7. februar 2011 av Halkver Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Eg var ute etter eit sett i 1500-klassen som skulle brukast til rock og metal (Opeth, Porcupine Tree, Pink Floyd, Megadeth, Radiohead, King Crimson etc.), valget for meg falt på M50. Fekk ikkje lytta til forskjellige sett, kjøpte det med utgangspunkt i omtaler på nettet. Det er på ingen måte for mykje bass for min del, balansen er heilt super. Valget falt som sagt på M50 fordi det hadde eit artigare lydbilete enn Shure, inkludert meir bass utan å bli for mykje. Ok, jeg tror jeg går for det jeg også. Men da trenger jeg bare en forsterker med dac eller et lydkort. Vet du om noen som passer? EDIT: Ser også at BeyerDynamic DT 990 Pro koster nesten det samme. De ser interessante ut. Men de er da åpne. Noen som har noe erfaring med disse? Du får bestemme hvilke egenskaper du synes er viktig. Hvis lydisolasjon og lite lydlekkasje er viktig, bør du velge en lukket hodetelefon. Er enig med Zeph; I prisklassen opp til kr 1600 er Audio-Technica ATH-M50 det beste kjøpet for tiden. Betydelig bedre lydkvalitet enn DT770Pro og nesten like god byggekvalitet og komfort. DT990Pro/Premium er åpne konstruksjer, har mye bredere lydscene enn DT770 (og M50), god/rask bass og en veldig detaljert diskant (mange synes det er i overkant). Jeg har alle hodetelefonene som er nevnt her og den jeg bruker mest er M50. Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Eg var ute etter eit sett i 1500-klassen som skulle brukast til rock og metal (Opeth, Porcupine Tree, Pink Floyd, Megadeth, Radiohead, King Crimson etc.), valget for meg falt på M50. Fekk ikkje lytta til forskjellige sett, kjøpte det med utgangspunkt i omtaler på nettet. Det er på ingen måte for mykje bass for min del, balansen er heilt super. Valget falt som sagt på M50 fordi det hadde eit artigare lydbilete enn Shure, inkludert meir bass utan å bli for mykje. Ok, jeg tror jeg går for det jeg også. Men da trenger jeg bare en forsterker med dac eller et lydkort. Vet du om noen som passer? EDIT: Ser også at BeyerDynamic DT 990 Pro koster nesten det samme. De ser interessante ut. Men de er da åpne. Noen som har noe erfaring med disse? Du får bestemme hvilke egenskaper du synes er viktig. Hvis lydisolasjon og lite lydlekkasje er viktig, bør du velge en lukket hodetelefon. Er enig med Zeph; I prisklassen opp til kr 1600 er Audio-Technica ATH-M50 det beste kjøpet for tiden. Betydelig bedre lydkvalitet enn DT770Pro og nesten like god byggekvalitet og komfort. DT990Pro/Premium er åpne konstruksjer, har mye bredere lydscene enn DT770 (og M50), god/rask bass og en veldig detaljert diskant (mange synes det er i overkant). Jeg har alle hodetelefonene som er nevnt her og den jeg bruker mest er M50. Da går jeg for dem. Da gjenstår det bare å finne en amp med dac. uDac ser lovende ut. Har du noen forslag der da? EDIT: Hvis jeg kjøper uDac-2, trenger jeg noe ekstra da? Liksom bare: Pc -> uDac-2 -> ATH-M50? Endret 7. februar 2011 av Halkver Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 DT770Pro (32 og 80) og M50 høres bra ut direkte fra pc/mp3 spiller. Via dac/headamp blir bassen noe "strammere/raskere" og man kan spille høyere (pass på ørene)... Jeg bruker en Audio-gd Fun A som jeg kjøpte direkte fra produsent. De har også en enklere versjon Sparrow. Lenke til kommentar
Halkver Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 DT770Pro (32 og 80) og M50 høres bra ut direkte fra pc/mp3 spiller. Via dac/headamp blir bassen noe "strammere/raskere" og man kan spille høyere (pass på ørene)... Jeg bruker en Audio-gd Fun A som jeg kjøpte direkte fra produsent. De har også en enklere versjon Sparrow. Lydkortet på den laptopen jeg skal kjøpe sies å være crap, så kommer til å kjøpe uansett. Og tror jeg holder meg innenfor Norge når det gjelder kjøp. Pga garanti osv. Tror kanskje jeg bare kjøper en uDac-2, har fått ganske bra anmeldelser. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå