Basusjernet Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hei. Jeg spiller keyboard og noe av det jeg liker aller best er å sette på noe musikk av Mark Knopfler for så å spille etter. Jeg har ikke verdens beste øre, så jeg synes musikken hans er veldig fin å øve slik til. Musikken i seg selv er gjennomført, følsom og nydelig, men melodiene er også enkle og fengende, noe som gjør det forholdsvis enkelt å plukke de ut. Jeg hører for det meste på blues og jazz til vanlig, og der får jeg ikke den samme følelsen av at jeg bare kan sitte å plukke og kose meg til fin og rolig musikk. Stemningen blir en helt annen. Er det noen som kan anbefale meg artister i samme gaten? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Har selv Mark Knopfler som favorittartist, så jeg burde jo kunne tipse om noe. Jeg er mer opptatt av gitaren, så har kanskje litt andre kriterier enn deg. En ting er jo om du har fått med deg all musikken hans. Man har soloprosjektene, filmmusikken, selvfølgelig Dire Straits og Notting Hillbillies. Filmmusikken og notting hillbillies er ikke så typisk MK, det er lengre mellom godbitene der. Your own sweet way og feel like going home er vel noen av høydepunktene. Andre artister på listen min er Pink Floyd og Sting. Sting har noen sanger som grenser litt mot jazz, og selv om det er vokalen der som ofte har fokus han sangene ofte den samme "rolige stemningnen". Jeg liker spesielt soloene til mark knopfler. Det er ikke bare om å gjøre å spille flest mulig toner, men ofte gode melodier i soloene. Uten direkte sammenligning synes jeg også Pink Floyd har en veldig god stemning og gode solopartier på sin musikk. Sjansene er vel store for at du har hørt mye på dem allerede, men peronlige favoritten min er livalbumet Pulse. Ellers finnes det jo enkeltsanger av andre artister som jeg tenker på. En konsertversjon av Old Love mer Eric Clapton feks. John Mayer er en annen av mine favoritter. Lenny, Man on the side, Covered in rain, free falling, victoria er noen eksempler. Glimrende gitarist og musiker, men tilbøyelig mot pop som gjør at man ofte får fengende melodier. Han har forresten også et prosjekt som heter John Mayer Trio om du er mer interessert i blues fra samme mann. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Takker for tips! Har ikke hørt noe særlig på noen av artistene du nevner så det skal bli spennende å sjekke ut! Jeg sitter på mange måter fast i jazz/bluesverden når det kommer til musikksmak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå