Eyefitness Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Har hatt dette objektivet et par år, og ser at det stadig anbefales til konsertbruk pga stor blender (f1.8). Imidlertid har jeg selv hatt dårlige erfaringer til denne bruken, og mener Canons svært billige 50mm f1.8 er langt bedre til formålet. Dette pga at den fokuserer mye raskere under mørke forhold. Jeg ble regelrett skuffet over 85mm f1.8 til konsertformål, usm-motoren jager mye og bruker lang tid på å finne fous. I dagslys har den ingen problemer med å fokusere. Etter mitt skjønn er det beste med dette objektivet den vakre bokeh, samt at den er skarp med stor blender. Kan det være et problem kun med mitt objektiv, eller opplever også andre her at den er treg til å fokusere i dunkel belysning? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 De fleste objektiver sliter med å fokusere i dårlig lys - særlig teleobjektiver, hvor dybdeskarpheten er enda mindre. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hvor mange fokuspunkter du bruker har også en innvirkning på resultatet,prøv med et fokuspunkt. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 rart at du har den opplevelsene. Jeg har brukt dette objektivet ganske mye. Også til action, haller og slikt i griselys, og min erfaring er at den er meget kjapp. Kan være du må se på innstillinger du bruker. Opplever sjeldent at den jager noe særlig. Kan være mange ting som påvirker egentlig. Kan også hende det er noe feil med den selvfølgelig. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Objektivet fokuserer jo ikke på egenhånd, så hvilket kamera har du? AF-sensoren det har spiller jo i stor grad inn her. Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hvor mange fokuspunkter du bruker har også en innvirkning på resultatet,prøv med et fokuspunkt. Enig i dette poenget! Jeg benytter nå kun senterfokus med dette objektivet - og da er erfaringen at det er meget raskt - på mitt 500D. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hvor mange fokuspunkter du bruker har også en innvirkning på resultatet,prøv med et fokuspunkt. Enig i dette poenget! Jeg benytter nå kun senterfokus med dette objektivet - og da er erfaringen at det er meget raskt - på mitt 500D. Jepp, og senterfokuspunktet er det optimale fokuspunktet og bruke fokuset på. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Bruker stort sett senterfokuspunktet til slik fotografering ja. Men som jeg skrev i innlegget, så har min Canon 50mm f1.8 til ca kr.900,- ikke dette problemet, den fokuserer raskt og presist uansett lysforhold (dog støyer den mer, men det spiller liten rolle i konsertomgivelser.. ) Kjører objektivene på en Canon 40d Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Bruker stort sett senterfokuspunktet til slik fotografering ja. Men som jeg skrev i innlegget, så har min Canon 50mm f1.8 til ca kr.900,- ikke dette problemet, den fokuserer raskt og presist uansett lysforhold (dog støyer den mer, men det spiller liten rolle i konsertomgivelser.. ) Kjører objektivene på en Canon 40d merkelig! Folk bruker jo 85 f1.8 til sport pga den utrolige raske af. hadde 50 f1.8 for ett år siden og den hadde sykt problemer ved dårlig lys/contraster noe den er kjent for! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå