Gå til innhold

Økonom eller ingeniør?


bruker1977

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hvilket studium jeg skal satse på. Blir 34 år i år, har barn og mann, og en Bachelor i media og kommunikasjon som førte til arbeidsledighet. Har jobbet i butikk i flere år nå, men er VELDIG klar på og komme meg litt opp og frem karrieremessig.

Har vurdert mye forskjellig, men begynner og komme ned på enten økonomi (mulig revisor) og ingeniør (veldig usikker her). Veldig viktig at det er stor mulighet for jobb etter endt utdanning, men jeg ønsker også god lønn og like viktig er mulighet for reisevirksomhet (utlandet). Er det noen ingeniør utdannelser som en får reist mer enn andre? Hører flere velger Marintek (NTNU) pga jobber m/mye reising, men er det andre linjer som også kan føre til dette? Har kun 4 år med støtte fra lånekassen, så vurderer og ta en Bachelor grad først, så mulig master avhengig av arb. markedet. Er det noen som har fått relevandte jobber, god lønn og mulighet for reising (utlandet)etter og ha tatt Bachelor i ingeniør eller økonomi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvom jeg bare er 18 så sto jeg ovenfor samme problem som deg. Altså, hva jeg skulle gjøre videre. Det sto mellom økonomistudier eller ingeniørstudier. Jeg har bestemt meg for sivilingeniør studie på NTNU. Begge er godt lønnet, jeg vet hvertfall at i en ingeniørstudiet gir mulighet for mye reising, hvertfall innen for olje (marintek). Men for min del så tenkte jeg mer på hva de forskjellige jobbene ville bety, både for meg og omverden. Jeg blir utrolig fascinert av tanken på å bygge noe, lage noe, konstruere noe. Denne muligheten har du ikke som revisor, i mine øyne blir økonomi litt kjedelig da det handler om å forvalte penger, sette opp regnskap og budsjetter. Mens ingeniører skaper noe, skaper verdier. Lykke til hvertfall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du undervurderer saken litt. Det er ikke bare å surfe seg gjennom ingeniør slik du gjorde på medier og kommunikasjon. Du har sikkert glemt det lille du kunne av matte og fysikk, og siden du har barn i tilleg, er du neppe ferdig før du er 50. En nyutdannet 50 åring uten erfaring får ikke jobb.

 

Det er for sent.

Lenke til kommentar

Hun er 34 og blir 37 etter endt utdannelse, muligheten for å jobb er veldig gode for ingeniører, spesielt for damer da de store selskapene ivrer etter å få inn flere kvinner inn i ingeniøryrker. Anbefaler deg å stå på hardt innen utdannelsen og prøv å få deg ett nettverk blant bedriftene som kunne tenkes å ansette deg gjennom bedriftspresentasjoner og lignende.

 

Jeg ønsker deg lykke til!

(Og hold deg unna økonomi)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blåbær, du kjenner ikke dama, det er ikke nødvendig å si det hun vil høre. Hun har jobbet i butikk i 15 år og glemt alt hun kunne, og var sannsynligvis ikke den skarpeste på skolen heller. Hvordan i alle dager tror du hun kan greie å fullføre en tung utdanning med avansert matte og fysikk på normert tid ?

 

Men by the way, hvorfor sier du at hun bør holde seg unna økonomi ? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle" har en bachelor i økonomi nå til dags og for å få de beste/interessante jobbene synes jeg det virker som om man må ha master eller et godt nettverk. Ved siv.ing på NTNU er det veldig stor sjanse for at du har jobb allerede før du er ferdig på skolen. Men det skal sies at å studere ingeniør/siv.ing og økonomi ikke kan sammenlignes når det kommer til arbeidsmengde og vanskelighetsgrad...

Lenke til kommentar

Det er her heilt umogleg basert på den informasjonen vi har fått og uttale seg noke om kor lett eller vanskelig det blir for trådstarter å ta videre utdanning.

 

Med tanke på at trådstarter har bachelor i media og kommunikasjon frå før så tenker eg at ingeniørjobbar har størst muligheit for å kombinere fagfelta. Kva for eksempel med ingeniør i kommunikasjonssystemer? Eg har ikkje lest kva dette studiet innebærer men det er jo nærliggande å tenke at det her vil være ein viss overlapp. (Det er også mange andre typer ingeniører, dei meir ukjente ingeniørtypene kan det være lettare å få seg jobb i sidna det er færre søkere på desse stillingane.

 

Ein anna fordel med ingeniøryrket er at det ofte er jobbing i samla fagmiljø. Då vil nok bakgrunn i kommunikasjon være til hjelp for å f.eks fortare kunne få ei lederstilling med personellansvar.

 

Når det gjeld økonomstudier så har eg desverre lite å bidra med der.

 

PS; Du bør sjekke opp kor mykje av studiepoenga du har tatt som (eventuellt) kan brukast oppigjen på neste bachelor eller mastergrad.

Om ikkje anna rekner eg med at du kan få godskrive enkelte av faga du har hatt som valgfag eller noke liknande. Med litt flaks kan du her kutte ned tida det tar å utdanne seg. Kanskje du klarer bachelorgrada på berre 3 år?

Lenke til kommentar

Tror du undervurderer saken litt. Det er ikke bare å surfe seg gjennom ingeniør slik du gjorde på medier og kommunikasjon. Du har sikkert glemt det lille du kunne av matte og fysikk, og siden du har barn i tilleg, er du neppe ferdig før du er 50. En nyutdannet 50 åring uten erfaring får ikke jobb.

 

Det er for sent.

 

Du overdriver litt her. Ingeniørutdannelsen er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Det er en god del arbeid, men på ingen måte uoverkommelig.

 

Hvis hun jobber med skolearbeid 40-45 timer i uken(normal arbeidsuke), så ser jeg ingen grunn for at hun ikke skal greie det.

 

Du trenger ikke å være noe geni for å bli ingeniør. De fleste greier det med en god arbeidsinnsats. De eneste jeg kjenner som sliter, er de som ikke jobber nok.

 

Og btw, det er absolutt mulig for nyutdannede 50 åringer å få jobb(Jeg tror hun blir ferdig lenge før hun blir 50).

Endret av redsox
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror du undervurderer saken litt. Det er ikke bare å surfe seg gjennom ingeniør slik du gjorde på medier og kommunikasjon. Du har sikkert glemt det lille du kunne av matte og fysikk, og siden du har barn i tilleg, er du neppe ferdig før du er 50. En nyutdannet 50 åring uten erfaring får ikke jobb.

 

Det er for sent.

 

****

Unnskyld meg men makan tin tåpelig innlegg har jeg ikke sett på lenge! Er jo ikke særlig artig å se slike innlegg når er helt på jordet. Hun er jo bare 34 år din sjit! Tenk litt da. Når hun er ferdig som hun garantert klarer med litt motivasjon å vilje så kommer jobbene i fleng.

Å særlig det att hun er kvinne å har arbeidserfaring kan i mange tilfeller være bedre enn karakterer etc.

 

Til TS : Nei, stå på om du har funnet ut hva du vil gå så klarer du dette fint.

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar

Hei skulle du velge en ingeniørutdannelse så vil jeg anbefale deg å tenke nøye

over hvilken studieretning du velger. Sikkerhetsingeniører innen olje og byggingeniører vil det være stor etterspørsel av i den nærmeste fremtid. Det er mye snakk om at ingeniører får jobb før du er ferdig med utdannelsen. Dette er tildels en myte.

Det er stor etterspørsel etter ingeniører på arbeidsmarkedet i dag, uten tvil, men

største parten av stillingene foretrekker senioringeniører. Dvs ingeniører med 1-3 års erfaring.

 

Uansett er det viktig at du jobber hardt under utdanningen, et vitnemål som har overvekt av karakteren E og D, kommer du ingen vei med uansett om du er ingeniør. Du må knytte deg kontakter som tidligere nevnt, finne deg relevante sommerjobber og aller helst et spennende hovedprosjekt for en annerkjent bedrift.

Hovedprosjektet er også en ypperlig inngangsbillett til videre ansettelse.

 

I forhold til lønn og reisemuligheter avhenger det mye i forhold til hvilken ingeniørdisiplin du velger, og ikke minst hvilken bedrift du havner i.

Ingeniørlønnen i privatsektor har en startlønn mellom 370 - 400 tusen.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Hei skulle du velge en ingeniørutdannelse så vil jeg anbefale deg å tenke nøye

over hvilken studieretning du velger. Sikkerhetsingeniører innen olje og byggingeniører vil det være stor etterspørsel av i den nærmeste fremtid. Det er mye snakk om at ingeniører får jobb før du er ferdig med utdannelsen. Dette er tildels en myte.

Det er stor etterspørsel etter ingeniører på arbeidsmarkedet i dag, uten tvil, men

største parten av stillingene foretrekker senioringeniører. Dvs ingeniører med 1-3 års erfaring.

 

Uansett er det viktig at du jobber hardt under utdanningen, et vitnemål som har overvekt av karakteren E og D, kommer du ingen vei med uansett om du er ingeniør. Du må knytte deg kontakter som tidligere nevnt, finne deg relevante sommerjobber og aller helst et spennende hovedprosjekt for en annerkjent bedrift.

Hovedprosjektet er også en ypperlig inngangsbillett til videre ansettelse.

 

I forhold til lønn og reisemuligheter avhenger det mye i forhold til hvilken ingeniørdisiplin du velger, og ikke minst hvilken bedrift du havner i.

Ingeniørlønnen i privatsektor har en startlønn mellom 370 - 400 tusen.

 

Lykke til! :)

 

 

Ang det med ansatt før ferdig studietid. I Tekna sto det at 8 av 10 sivilingeniørstudenter fikk jobb før endt studietid

Lenke til kommentar
Ang det med ansatt før ferdig studietid. I Tekna sto det at 8 av 10 sivilingeniørstudenter fikk jobb før endt studietid

 

Tror ikke du skal ta det bokstavelig, har sett mange artikler som sier det rent

motsatte. Det som teller i disse dager er relevant jobberfaring. Jeg søkte et i par

mnd etter endt utdanning, kravene var som regel listet opp slik:

Siv ing./ing. + 1 til 3 års relevant erfaring etc.

Lenke til kommentar
Ang det med ansatt før ferdig studietid. I Tekna sto det at 8 av 10 sivilingeniørstudenter fikk jobb før endt studietid

 

Tror ikke du skal ta det bokstavelig, har sett mange artikler som sier det rent

motsatte. Det som teller i disse dager er relevant jobberfaring. Jeg søkte et i par

mnd etter endt utdanning, kravene var som regel listet opp slik:

Siv ing./ing. + 1 til 3 års relevant erfaring etc.

 

 

Det er absolutt bra marked for ingeniører framover! Det begynner å ta av på sørlandet i hvert fall. jeg fikk jobbtilbud i går, er ikke ferdig utdannet før til sommeren med Bachelorgrad i mekatronikk.

 

Go for it! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange innspill. Heller veldig mot ingeniør nå, og tror en 3-årig bachelor på høyskolen (Hist) blir valget. Så får en eventuellt bygge på med en master senere om en ønsker. Er fullt klar over at det kan være veldig heftig med ingeniørstudier, men jeg er som sagt veldig motivert og klar for nye studier. Har tenkt endel på byggingeniør, men har også fått anbefalt kjemi. Føler meg også fristet til og studere marinteknologi, olje og energi og miljø , men da må en ta 5-årig grad. Har heldigvis litt tid til og tenke, da jeg kommer til og søke forkurs for ingeniør på Hist i 1ste omgang. Noen som har gått dette? Om så hvilken erfaring har dere gjort dere? Kommer til og bli ferdig i god tid før 50-årsdagen, og er vel i jobb før jeg er 40 også, og har da over 20 år igjen i arbeidslivet, så ikke bekymret for det.

Lenke til kommentar
Sikkert..

 

Alt er mulig, alder har ikke så mye og si. Når jeg gikk ingeniøren så var det et

par folk type 30+ i klassen. Det var som regel de som var mest motivert.

 

Enig med Tommy her, har like erfaringer i min klasse. Som regel mindre frafall på de voksne kontra de unge rent prosentmessig. Ingen vitenskapelig dokumentasjon på det om det trengs, kun observasjoner via bekjentskap med godt voksne folk i klassen min. Alenemor med to unger fullfører nå til sommeren med gode karakterer såvidt jeg vet.

 

Ikke bry deg om negative holdninger til andre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...