€uropa Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg går på vg2 studespesialisering nå. Jeg vet ikke hva jeg vil bli. Jeg har tenkt på å bli siviløkonom, men det er egentlig bare fordi jeg ikke vet om noe som tiltaler meg mer. Fagene mine i år er matte R1, fysikk 1, økonomistyring og markedsføring og ledelse. Jeg valgte disse fagene for å ha flere muligheter, hvis det skulle vise seg at jeg ikke vil studere økonomi. Jeg fortsetter med matte R1 og fysikk 1, for å få realfagspoeng og fortsatt ha mange muligheter. Jeg må også ha tysk fordi systemet i Norge straffer dem som ikke valgte fremmedspråk fem år tidligere. Snittet mitt ligger rett over 5, og med realfagspoengene er det nok til å komme inn på Handelshøgskolen i Bergen, som rådgiveren mener er den beste skolen i Norge hvis jeg vil studere siviløkonomi. Jeg synes ikke økonomi er kjempeinteressant, men det er noe jeg kan leve med. Fordelene med å studere siviløkonomi på Handelshøgskolen er at jeg er garantert jobb og kan tjene godt. Problemet er at interessen min ligger i realfagene. Det var en medvirkende faktor til at jeg valgte å fortsette med matte og fysikk. Jeg synes det er interessant. Økonomistyring er et fag jeg synes er helt greit, men jeg kommer ikke til å savne det. Jeg kunne tenke meg å studere matte og fysikk etter videregående. Men det er krevende fag, og selv om jeg interesserer meg for det, vil jeg ikke ha en like krevende jobb. Dessuten vet jeg ikke hva det skulle være. Jeg har tenkt på sivilingeniør, men jeg vet ikke om det ville passe meg. Hva slags jobber kan man få innenfor realfag, altså matte og fysikk? Jeg står ved et veiskille i livet. Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hvorfor i all verden vil du studere noe som ikke interesserer deg? Hvis interessen er realfag ville jeg valgt det. Og velge type utdannelse pga penger? Æsj, det har vi nok av uansett Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Dersom dine interesser er matte og fysikk, og ikke økonomi så tror jeg ikke du bør tenke på at du ikke vil ha en krevende jobb. Heller en mer krevende jobb enn en jobb man ikke liker. Innenfor matte og fysikk så kan man jo gjøre særdeles mye forskjellig. Et studium som jeg vet en del av mine tidligere klassekamerater går på er Ingeniør - Teknisk Realfag, som visstnok er veldig interessant Lykke til med valget Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Hvorfor i all verden vil du studere noe som ikke interesserer deg? Hvis interessen er realfag ville jeg valgt det. Og velge type utdannelse pga penger? Æsj, det har vi nok av uansett Fordelen er pengene og tryggheten ved at jeg får jobb uansett. Det er ikke totalt uinteressant. Det er helt greit. Det er også noe jeg er flink til å drive med. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Er i en ganske lik situasjon. Siviløkonom interesserer meg bare halveis, mens realfag er det som virkelig interesserer meg. Problemet er at matematikk er det jeg har interesse for og ikke fysikk. Dette setter en strek over så godt som alle sivilingenør utdanninger for meg, og jeg er svært skeptisk til hvordan en ren matematikk utdanning hadde passet meg. Da spesielt mtp jobb tilbud etter endt utdanning. Kvantitativ finans er det jeg har lyst til å jobbe med, men dessverre er det ikke noen gode læringsopplegg for dette for en norsk student. Lenke til kommentar
monkey island Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Industriell økonomi ved NTNU har blanding av realfag(teknologi) og økonomi. http://www.ntnu.no/studier/mtiot Velger du teknologi vil du få mange muligheter til å jobbe med økonomi. Svært mange av de som utdanner seg til ingeniører ender opp med å jobbe med budsjetering og økonomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå