Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva er EU-kontroll?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvis de finner en feil så må den fikses der og da? Og er det ikke et slags system på 1'er, to'er og tre'er feil? Der tre må fikses med en gang?

 

Mener man får en frist på når feilene må være fikset. Man må forøvrig betale en ny sum når man skal ta kontrollen på nytt (ikke like som første gang).

Lenke til kommentar

1'er feil betraktes som ikke noen særlig risiko for kjøringen.

Det ka f.eks. være en defekt parklyspære, mangel på varseltrekant osv.

Dette er feil du seøvfølgelig må rette opp i men du behøver ikke å ha bilen inn på kontroll for å sjekke det.

 

2'er feil er det litt verre med.

Her får du en tidsfrist, og innen denne må du få utført reparasjonene.

F.eks. gåent hjullager, dårlig bremser osv.

 

Er du så uheldig og får en 3'er feil får du ikke kjøre med bilen før du har utført reparasjonene.

F.eks stor oljelekasje, kjølevæskelekasje, null bremser osv. Ting som er direkte farlig i trafikken.

 

Også har man en fjerde kategori. 4'er feil får man bare dersom det av klimatiske forhold ikke lar seg gjøre å utføre en kontroll.

I norge er nok dette veldig sjelden at forekommer.

Lenke til kommentar

PKK går hovudsakleg på sikkerhetssjekk. Reglementet seier at alle bilar som går på veien skal være kontrollert for at sikkerheten skal oppretthaldast. Dårlege dekk, drivledd, stag, eksos, lys, sikt gjennom ruter, bremsar osv. er faktorar som kan komprimere sikkerheten. Eksosen skal være innanfor gitte utsleppsverdiar.

 

Vedlagt ligg eit standardskjema for kontrollpunkter på ein PKK.

7_Forskrift___gjennomf_PKK___vedl_3b_kseddel.pdf

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EU-kontroll er den kontrollen som utførers annethvert år og forteller nøyaktig hvilken tilstand bilen er i. Det kan gå to veier:

 

1) Bilen kommer ut uten feil: Det betyr at den er i 100% topp stand, og det er absolutt ingen feil på den, og den kan fungere 100% uten feil de neste 2 år.

2) Bilen kommer ut med feil: Dette betyr at verkstedet som utfører kontrollen prøver å svindle en. Bilen er 100% i orden likevel, så er bare å ta den med til et annet verksted og få den godkjent.

 

.. eller vent nå litt.. det var kanskje folks generelle oppfatning.

 

Så til realiteten:

Desverre viser det seg at PKK-er er så overfladiske og så stikkprøve-orientert at det forteller ikke bileier noe som helst om tilstanden til bilen. Det kan ta ting som f.eks at bremsene på ett hjul ikke fungerer og lignende som de fleste ikke vil klare å oppdage selv.

 

PKK-ene er kun der for å øke kvaliteten gjennomsitlig på alle biler. Dersom mange biler kjører ut fra PKK-en med endel feil som ikke er oppdaget vil det likevel være andre biler som det blir oppdaget og dermed fikset feil på. Resultatet er at det generelle nivået på alle biler går oppover, men ikke at enhver bil er feilfri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg blir PKK utført av tusenvis av bedrifter og personar som alle vil finne forskjellige feil. Du kan levere bilen inn på 5 forskjellige verkstader og få store resultatforskjellar. Ein verkstad kan klarere bilen mens ein anna gjev fleire 2're feil. Mange bileigarar leverer bevisst bilen til mindre verkstader som ikkje går like grundig til verks og skriv feil på like mykje som dei større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...