FrihetensRegn Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Lurer på hva EU-kontroll (periodisk kjøre kontroll-PKK) egentlig er, og hva som sjekkes på en slik kontroll. Sjekker de bremser, motor og girkasse etc? Hvor mye koster det vanligvis? Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Kort fortalt: Sjekking av bilens (girkasse, bremser, rust osv...) stand i henhold til EU's regler. Endret 6. februar 2011 av Nickless Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 ^ what he said Og det ligger på ca 500,- hos merkeverksteder. NAF er noe dyrere, men til gjengjeld mye nøyere. (Noe som ikke kan være så positivt allikevel) Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Og hvis de finner en feil så må den fikses der og da? Og er det ikke et slags system på 1'er, to'er og tre'er feil? Der tre må fikses med en gang? Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Og hvis de finner en feil så må den fikses der og da? Og er det ikke et slags system på 1'er, to'er og tre'er feil? Der tre må fikses med en gang? Mener man får en frist på når feilene må være fikset. Man må forøvrig betale en ny sum når man skal ta kontrollen på nytt (ikke like som første gang). Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 1'er feil betraktes som ikke noen særlig risiko for kjøringen. Det ka f.eks. være en defekt parklyspære, mangel på varseltrekant osv. Dette er feil du seøvfølgelig må rette opp i men du behøver ikke å ha bilen inn på kontroll for å sjekke det. 2'er feil er det litt verre med. Her får du en tidsfrist, og innen denne må du få utført reparasjonene. F.eks. gåent hjullager, dårlig bremser osv. Er du så uheldig og får en 3'er feil får du ikke kjøre med bilen før du har utført reparasjonene. F.eks stor oljelekasje, kjølevæskelekasje, null bremser osv. Ting som er direkte farlig i trafikken. Også har man en fjerde kategori. 4'er feil får man bare dersom det av klimatiske forhold ikke lar seg gjøre å utføre en kontroll. I norge er nok dette veldig sjelden at forekommer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Virker som en ganske grundig kontroll. Sjekker de elektronikken også? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Ja, de sjekker alt som har betydning for kjøringen din i trafikken. Om cd-spiller ikke funker driter de i for å ta et eksempel. For det har ingen innvirkning på kjøringen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Grundig og grundig..... Det sier lite om tilstanden til bilen utover at den på en gitt dato og klokkeslett var innen for minimumskravet, det er ingen kvalitetskontroll ala en NAF-test e.l. Svært mange tror det er noe langt mer enn det er. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) PKK går hovudsakleg på sikkerhetssjekk. Reglementet seier at alle bilar som går på veien skal være kontrollert for at sikkerheten skal oppretthaldast. Dårlege dekk, drivledd, stag, eksos, lys, sikt gjennom ruter, bremsar osv. er faktorar som kan komprimere sikkerheten. Eksosen skal være innanfor gitte utsleppsverdiar. Vedlagt ligg eit standardskjema for kontrollpunkter på ein PKK. 7_Forskrift___gjennomf_PKK___vedl_3b_kseddel.pdf Endret 6. februar 2011 av Zeph 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 EU-kontroll er den kontrollen som utførers annethvert år og forteller nøyaktig hvilken tilstand bilen er i. Det kan gå to veier: 1) Bilen kommer ut uten feil: Det betyr at den er i 100% topp stand, og det er absolutt ingen feil på den, og den kan fungere 100% uten feil de neste 2 år. 2) Bilen kommer ut med feil: Dette betyr at verkstedet som utfører kontrollen prøver å svindle en. Bilen er 100% i orden likevel, så er bare å ta den med til et annet verksted og få den godkjent. .. eller vent nå litt.. det var kanskje folks generelle oppfatning. Så til realiteten: Desverre viser det seg at PKK-er er så overfladiske og så stikkprøve-orientert at det forteller ikke bileier noe som helst om tilstanden til bilen. Det kan ta ting som f.eks at bremsene på ett hjul ikke fungerer og lignende som de fleste ikke vil klare å oppdage selv. PKK-ene er kun der for å øke kvaliteten gjennomsitlig på alle biler. Dersom mange biler kjører ut fra PKK-en med endel feil som ikke er oppdaget vil det likevel være andre biler som det blir oppdaget og dermed fikset feil på. Resultatet er at det generelle nivået på alle biler går oppover, men ikke at enhver bil er feilfri. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 I tillegg blir PKK utført av tusenvis av bedrifter og personar som alle vil finne forskjellige feil. Du kan levere bilen inn på 5 forskjellige verkstader og få store resultatforskjellar. Ein verkstad kan klarere bilen mens ein anna gjev fleire 2're feil. Mange bileigarar leverer bevisst bilen til mindre verkstader som ikkje går like grundig til verks og skriv feil på like mykje som dei større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå