KjellV Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Hei! I høst bestilte jeg via telefon en HDPVR fra Canal Digital (kabel-TV), og mottok denne i midten av september. På fakturaen jeg da fikk stod det "kortavgift 1. år kr. 299,-", og jeg antok at dette var for mitt første år som kunde (sep 2010 - sep 2011). Det strider heller ikke mot Canal Digitals eget utsagn om "Kortavgiften på Kabel TV er kr 299,- pr år." Jeg har nå fått regning på kortavgift for hele 2011, og Canal Digital hevder at kortavgiften jeg betalte i september var for 2010. Dette ble jeg ikke opplyst om da jeg inngikk avtalen med de, og det fremkommer ikke klart fra verken faktura eller nettsidene til Canal Digital at det er slik. Noe som overbeviste meg at kortavgiften bare gjelder for tiden jeg er kunde (a la halv kortavgift hvis jeg blir kunde halvveis ut i året) er hvis man for eksempel bestiller TV2 Premier League til 179,- per måned fra 11. september. I dette tilfellet tar Canal Digital betalt for perioden 11. - 30. september, og det burde derfor, etter mitt syn, være klart at det samme gjelder for kortavgiften. Kommer jeg noen vei med å nekte å betale full kortavgift for 2010? Jeg har tatt kontakt med Canal Digital, men de har bare avfeid meg med at jeg må betale full kortavgift på grunn av at de sier det. Endret 6. februar 2011 av KjellV Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Les vilkårne du skrev under på så regner jeg med at dem har sitt på det tørre... edit: slik jeg ser det så skriver dem kortavgift pr år. Dem mener kalenderår, mens du mener et løpende år... Endret 6. februar 2011 av Loko Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg har ikke skrevet under på noen vilkår, jeg godtok en avtale pr. telefon der man ikke gikk inn på kortavgiften. Det er lett for dem å komme løpende etterpå og påstå de mener per kalenderår. Poenget mitt er at det fremkommer ikke av verken faktura, nettsidene deres eller avtalen jeg godtok per telefon at det faktisk er per kalenderår. Kan de da utnytte disse diffuse presiseringene på faktura og nettsidene til å tvinge meg til å betale kortavgift for hele 2010? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det står heller ingen plasser at det ikke er kalenderår dem mener... Men ja dem kunne sikkert formulert seg bedre. BTW: var det du som kontaktet dem pr telefon eller dem som kontaktet deg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Canal Digital leser opp vilkår og avtale pr telefon, og tar opp denne. Dersom dette ikke ble nevnt, så har du krav på ca 150,- refundert på fakturaen din. Anbefaler at du henviser til dette og trekker fra 150,- på fakturaen, og ser hva slags svar du får . Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 14 dagers angrefrist burde være nok til at du hadde hatt tid til å sette deg inn i vilkårene deres. Noen som har link til vilkårene? Det er ikke lett å finne fram på siden deres. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Ja du verden så vanskeleg det var. http://kabel.canaldigital.no/kabel-tv/TV/ Høgre side under Bestillingsvilgår. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Zeph: Man godtar kun en avtale over telefon der man får vilkårene lest opp, og den er bindende fra der og da. De vilkårene der er kanskje gyldige for bestillinger over nett, men de kommer ikke med ved bestilling pr telefon. Med mindre det nevnes at "våre vilkår på x og y vil gjelde for denne avtalen" o.l. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Dei kan vel ikkje lese opp alle vilkåra for eit sånt abonnement? Opplys dei ikkje om at vilkår må lesast av kjøpar? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg har bestillt pr telefon 2 ganger hos CD. og kan ikke huske at de sa noe om andre vilkår, kun premissene for den avtalen der. Så om de feks har sagt "årlig kortavgift for 2010 tilkommer og er på 299,-" så har CD sitt på det tørre, har de sagt at "årlig kortavgift på 299,- tilkommer", eller "kortavgift for 1 år er.." så har trådstarter rett på refusjon. Slik jeg ser det.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 I så fall må det ligge eigne vilkår på nettsidene for telefonkjøp. Det er ganske mange vilkår i dei fleste avtalar på TV og internett, det kan umogeleg være så få når det blir bestilt over telefon at det blir opplyst om ved bestilling. 1 Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg er inne i samme diskusjon (dvs. ingen diskusjon foreløpig siden de fikk første e-post i dag). Jeg har blitt belastet kortavgiften både i desember og i januar! På desemberfaktura sto det: »Kortavgift 1. år» Dette må leses som enten første år (1 og punktum leses som første), eventuelt et år. I begge tilfeller så bør jeg ikke faktureres på nytt etter en måned. Jeg har vært dum nok til å betale, skulle jo meldt tvist og ikke betalt inn... i alle tilfeller så krever jeg pengene tilbake. Så får vi se... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Har sendt et nytt svar til Canal Digital nå. Jeg mener jeg og krage83 har rett og CD har feil på grunn av følgende punkter: Da jeg bestilte ble det ikke sagt noe om at jeg måtte betale kortavgift for hele 2010. På faktura stod det "Kortavgift 1. år". Dette tolker jeg som kortavgift for første året som kunde. Hadde det vært for 2010 burde de ha spesifisert dette på en så enkel måte som å skrive "Kortavgift 2010". På nettsidene til CD står det "Kortavgiften på Kabel TV er kr 299,- pr år." Dette er sammenlignbart med TV2 PL som koster 179,- pr måned, der man betaler for tiden man faktisk har kanalen. I Abonnementsvilkårene til CD står det "Kortavgiften faktureres årlig og refunderes ikke ved opphør av avtalen." At kortavgiften faktureres årlig betyr ikke at man må betale kortavgift for tiden man ikke er kunde, bare at man betaler en gang i året. Ikke ett av disse punktene peker mot at man skal betale en årlig kortavgift på 299,- krage83: Gi tilbakemelding når du får svar fra CD. Endret 8. februar 2011 av KjellV Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Anbefaler å klage saken inn til forbrukerombudet om man ikke kommer noen vei, de vil hjelpe med å se på slike vilkår . Er enig i at dere har rett og CD tar feil. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg fikk svar fra Canal Digital, og de refunderte avgiften -siden jeg kjøpte dekoderen i november og fikk to avgifter to måneder på rad. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Bra det ordnet seg lett da. Men de vet sikkert at det kan være lurt å ta godt vare på kundene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå