Gå til innhold

[Løst] Andre gang den er ødelagt i løpet av et år.

whatev3r

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg kjøpte en Acer Aspire 7738G for ca. et år siden på datakjeden i Tr.heim (midtby'n). Allerede 4 måneder sluttet inngangen til laderen å videreføre strøm (altså, IKKE laderen det feiler, men selve inngangen på bærbaren). Jeg leverte den inn, og det tok meg to hele måneder før jeg fikk den tilbake, grunnet at de sendte den inn til Acer, og jeg fikk IKKE beskjed da den var ferdig.

Nå skjer det igjen. Inngangen tar ikke inn strøm atter en gang, og det begynner å irritere meg grenseløst at jeg må til Trondheim for å levere den inn igjen. Prosessen er treg, og jeg er er faktisk avhengig av å ha bærbaren tilstede.

Siden dette er en bærbar PC, så har jeg vel reklamasjonsfrist eller forsikring på 5 år? Og jeg vet at ifølge forbrukerkjøpsloven eller noe lignende, har jeg rett på å heve kjøpet eller kreve ny PC etter at selgeren har reparert den to (eller tre?) ganger og feilet. Jeg har lyst til å påpeke dette til Datakjeden, men jeg kan ikke det når jeg ikke har de konkrekte paragrafene som støtter min påstand. Noen som kan hjelpe her? :)

Jeg vil jo si at det er en vesentlig mangel ved varen hvis bærbaren ikke klarer å motta strøm. Ingen strøm = ingen bærbar. Eller tar jeg helt feil? Jeg har aldri mistet bærbaren i gulvet, tråkket på den eller behandlet den uaktsomt.

Edit: Nå har jeg kikket litt, og lurer på om Forbrukerkjøpsloven, jf. § 27, § 29 og § 30 kan støtte? :)

Endret av whatev3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt avhengig av hvordan du som bruker behandler maskinen. Det er lett å gi styrømkantakten belastning den ikke er kosntruert for ved å å gi koblingspunktet hard belastning, som ved å dra i ledningen, snuble i den e.l.). Dette er i tilfelle feil bruk og ikke noe garanti eller reklamasjonsrett er ment å dekke.

Lenke til kommentar

Det jeg spør om, er om det er mulig å få hevet kjøpet etter x antall reperasjoner. Jeg har som nevnt ikke vært uforsiktig med behandling av bærbaren, siden den sitter på skrivebordet med laderen i 24/7. Jeg har også en skolepc som jeg aldri har opplevd noe slikt med. Strømkantakten eller hva du nå kaller det har ikke vært utsatt for noe. De burde tåle såpass mye at man løfter en bærbar med laderen i o.l. At jeg må levere den inn til reperasjon årlig for å få fikset dette er uaktuelt for meg :)

Lenke til kommentar

Som det er nevnt her, du kan ikke heve eller forlange erstatning før du opplever SAMME feil for tredje gang. Da har du rett til ny laptop eller pengene tilbake. Det jeg er helt sikker på er at feiler et produkt, uansett hvilket, for tredje gang med samme type feil, har du som forbruker rett til en erstatning av samme type eller til samme pris. Ingen unntak finnes!!!

Lenke til kommentar

Takk for det :D

Tok litt feil angående hvor mange ganger selger kan reparere før eventyuell oppheving av kjøp. Det er kun to ganger selger kan prøve å reparere hvis det dreier seg om samme feil.

Klipp fra Forbrukerloven.

To sjanser til å rette samme feil

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...