John P. Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Ja, så var det min tur... Dette gjelder en PC som har vært i daglig bruk i lengre tid, den er vel et par år gammel nå. Maskinvare: Intel DX58SO hovedkort, Intel i7 920 2.66GHz CPU, 8GB DDR3 1333MHz RAM, Chill Innovation 700W strømforsyning, Asus GeForce 9600GT PCIe, Intel X25-M 80GB SSD systemdisk, 1TB SATA 7200RPM harddisk. Den har altså funket bra lenge, har ikke satt inn noen ny maskinvare på lang tid (satte inn 2GB mer RAM for lenge siden). Idag satt jeg og surfet som vanlig, og plutselig sluknet skjermen. Jeg trodde først strømmen hadde gått, sånn virket det. Men så så jeg at jeg hadde strøm ellers, og at harddisk-lampa lyste (eller blinket veldig raskt kontinuerlig), og hørte at viftene gikk. Så jeg tenkte det var en liten 'hickup', og slo av PCen ved å holde inne av/på knappen i noen sekunder. Slo den så på igjen etter en stund, men da returnerte den umiddelbart til sånn den var før jeg slo den av; viftene begynte å gå, og harddisklampa lyser. Ingen POST - ingenting på skjermen i det hele tatt, den slår seg ikke på. Det lille jeg har gjort så langt, er å søke litt på nettet (bruker en bærbar nå), åpnet PCen og sett at viftene går (alle sammen), en rød CPU LED lyser (blinker raskt kontinuerlig), og en harddisk LED lyser/blinker både på hovedkortet (blå) og foran på PCen (rød). Har også tatt ut batteriet en stund med strømmen av, og satt det på plass igjen. Det er ingen vanlig Clear CMOS jumper på dette hovedkortet, men jeg har prøvd de mulighetene som er der (det er en jumper som man kan sette til 'normal', 'configure', eller 'recovery', og jeg har forsøkt alle). Ellers har jeg sett over kontaktene, at grafikkortet sitter, tatt ut og satt inn igjen alle RAM brikkene, blåst ut støv. Har dog ikke 'ribba' maskinen og startet med minimum maskinvare enda. Det jeg fant på nettet, var at den røde CPU LEDen (CR2PR) visstnok sier noe om at temperaturen på CPU er for høy. Men jeg har prøvd å ha PCen av i en time, og det ovenstående skjer med én gang jeg slår på PCen allikevel. Jeg har IKKE overklokket CPUen eller noe annet. De rådene som andre har fått ved lignende tilfeller er at enten CPU eller PSU er defekte. Bare lurer litt på om noen har direkte erfaring med det ovenstående og kan gi noen gode råd. Er det f.eks. mulig å ta ut CPUen; vil jeg da få POST dersom PSUen fungerer? Og at jeg på den måten kan sjekke om det er CPUen som er gått? Litt mye jobb med tanke på kjølepasta osv. etterpå, men. Yes... glad for gode råd. Endret 6. februar 2011 av John P. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Kan være PSU. Mål alle 3 spenningene med multimeter for å se om en av de mangler. Eller prøv en annen PSU. http://wiki.xtronics.com/index.php/ATX_Pinout Lenke til kommentar
John P. Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 OK takk, jeg er ikke fremmed for å bruke multimeter. Men rent praktisk, hvordan gjør jeg det? Kobler vekk alle PSU-kablene fra hovedkortet, starter PSU ved å koble den grønne ledningen med jord-pin (som det står i linken din), og så måle de forskjellige pinnene på kontakten? Lenke til kommentar
Nissen123 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Ja, så var det min tur... Dette gjelder en PC som har vært i daglig bruk i lengre tid, den er vel et par år gammel nå. Maskinvare: Intel DX58SO hovedkort, Intel i7 920 2.66GHz CPU, 8GB DDR3 1333MHz RAM, Chill Innovation 700W strømforsyning, Asus GeForce 9600GT PCIe, Intel X25-M 80GB SSD systemdisk, 1TB SATA 7200RPM harddisk. Den har altså funket bra lenge, har ikke satt inn noen ny maskinvare på lang tid (satte inn 2GB mer RAM for lenge siden). Idag satt jeg og surfet som vanlig, og plutselig sluknet skjermen. Jeg trodde først strømmen hadde gått, sånn virket det. Men så så jeg at jeg hadde strøm ellers, og at harddisk-lampa lyste (eller blinket veldig raskt kontinuerlig), og hørte at viftene gikk. Så jeg tenkte det var en liten 'hickup', og slo av PCen ved å holde inne av/på knappen i noen sekunder. Slo den så på igjen etter en stund, men da returnerte den umiddelbart til sånn den var før jeg slo den av; viftene begynte å gå, og harddisklampa lyser. Ingen POST - ingenting på skjermen i det hele tatt, den slår seg ikke på. Det lille jeg har gjort så langt, er å søke litt på nettet (bruker en bærbar nå), åpnet PCen og sett at viftene går (alle sammen), en rød CPU LED lyser (blinker raskt kontinuerlig), og en harddisk LED lyser/blinker både på hovedkortet (blå) og foran på PCen (rød). Har også tatt ut batteriet en stund med strømmen av, og satt det på plass igjen. Det er ingen vanlig Clear CMOS jumper på dette hovedkortet, men jeg har prøvd de mulighetene som er der (det er en jumper som man kan sette til 'normal', 'configure', eller 'recovery', og jeg har forsøkt alle). Ellers har jeg sett over kontaktene, at grafikkortet sitter, tatt ut og satt inn igjen alle RAM brikkene, blåst ut støv. Har dog ikke 'ribba' maskinen og startet med minimum maskinvare enda. Det jeg fant på nettet, var at den røde CPU LEDen (CR2PR) visstnok sier noe om at temperaturen på CPU er for høy. Men jeg har prøvd å ha PCen av i en time, og det ovenstående skjer med én gang jeg slår på PCen allikevel. Jeg har IKKE overklokket CPUen eller noe annet. De rådene som andre har fått ved lignende tilfeller er at enten CPU eller PSU er defekte. Bare lurer litt på om noen har direkte erfaring med det ovenstående og kan gi noen gode råd. Er det f.eks. mulig å ta ut CPUen; vil jeg da få POST dersom PSUen fungerer? Og at jeg på den måten kan sjekke om det er CPUen som er gått? Litt mye jobb med tanke på kjølepasta osv. etterpå, men. Yes... glad for gode råd. Kan nok være psu kan godt være att den 4 pins kontakten som sender strøm til cpu att den kursen er gåen på psu du har ikke en molex til 4 pins cpu strømkontakt å prøve med. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Kan nok være psu kan godt være att den 4 pins kontakten som sender strøm til cpu att den kursen er gåen på psu du har ikke en molex til 4 pins cpu strømkontakt å prøve med. Ja, det var kanskje en idé, å prøve en av de andre kursene på PSUen. Har jo en del kontakter som ikke er i bruk. Skal se om det lar seg gjøre, men det blir nok ikke før imorgen kveld. Endret 6. februar 2011 av John P. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Du trenger ikke dra ut noen kabler. Bare å måle på toppen av pluggene, så sant du har et multimeter med tynne prober som kommer til. Alternativt kan du ta en jump-start slik du foreslår. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Ok, takk Hårek - burde jo skjønt at det var det du mente. *doh* MEN jeg har gjort et forsøk, og det ble for trangt der til at jeg orket å slite med det, og evt. ødelegge noe i prosessen. Jeg har nå prøvd å starte PCen uten tilkoblede harddisker, med samme resultat som nevnt i første post (alt av USB er koblet fra). Prøvde så å starte uten den 2GB RAM-brikka jeg kjøpte for en tid tilbake, med samme resultat. Prøvde så å starte med bare én RAM-brikke, samme resultat. Prøvde så å starte UTEN noen RAM-brikker, samme resultat(!). Ingen pip, forresten. Så jeg vet ikke - jeg lurer på å rett og slett kjøpe en ny strømforsyning, og se om det hjelper. Litt kjipt så klart å betale for dét dersom det er noe annet som er feil, men... Noen anbefalinger på ny PSU? Tenkte litt på denne. Den er vel bra? Noe annet som er like bra, men billigere? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Den ser helt konge ut, men husk at du kan reklamere på den gamle inntil den er 5 år! Lenke til kommentar
John P. Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 OK, tenkte jeg bare skulle oppdatere tråden med at problemet nå er løst, endelig. Tok litt tid å få nye deler fra Netshop denne gangen. Nå var jeg forsåvidt litt 'dum', og kjøpte og installerte både ny strømforsyning (den nevnt over her) og nytt grafikkort samtidig, så jeg kan ikke være bombesikker på at det var strømforsyningen, men uansett - etter å ha byttet disse, fungerer nå maskinen igjen! Takk for forslag og hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå