rioi Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Kjøpte meg deler og satte sammen min egen stasjonære i januar/februar i fjord. Den har funket helt fint frem til nå. Maskinvaren er som følgende: Antall Varenr. Beskrivelse 1.00 492604 Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for I 1.00 487793 Corsair SSD Extreme X64 2,5" 64GB SATA2, read/write speed of up to 220MB/135MB sec 1.00 513311 Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 6Gb/s, Gb 1.00 482851 Cooler Master Real Power M620, 620W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6+2pin+1x 6pin 1.00 574228 Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "VAPOR-X", 2xDVI-I, HDMI, Display 1.00 508089 Kingston SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD 2.5" to 3.5" Bracket and screws 1.00 451982 AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed Symptom: Satt å spilte minesweeper og hørte på musikk i spotify (og totally mind my own business) da det plutselig kom et klikk fra boksen og den døde. Hvis jeg prøver å starte den, så hører jeg at det er noe som starter og cpu vifta går litt rundt, og skjermen går til "no signal" forslag til hvordan jeg kan feilsøke uten å kjøpe nye deler`? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) 1. Gå over alle kabler 2. Resette bios 3. Sjekk at minnebrikkene sitter skikkelig 4. Koble vekk minnebrikker og prøv med ulike brikker i ulike slotter 5. Sjekk at alle komponentene sitter skikkelig 6. Koble vekk USB komponenter oa som du ikke trenger for post. Inkludert harddisker... Gjør en ting i gangen og prøv å starte maskinen mellom hver handling. Husk å koble vekk strøm! Du er litt uklar på hva som faktisk hender. Stopper viftene også etter noen sekunder? Om ikke og det høres ut som maskinen poster bør du særlig sjekke kablene til skjermen Endret 6. februar 2011 av Pastafarian Lenke til kommentar
rioi Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Har prøvd alt det der. Har en liten misstanke selv da. La inn nye skjermkortdrivere dagen før eller samme dagen som det skjedde(via steam). Er LITT usikker på tidspunktet da det er 2 uker siden det skjedde. Før jeg starter pcen er skjermen svart, men når jeg starter den lyser den opp og det kommer opp "no signal" eller noe lignende for deretter å bli svart igjen. Både CPU og GPU vifte går som normalt Endret 6. februar 2011 av rioi Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg vil si at noe av det du kan prøve er å sjekke om PCen starter normalt med en annen PSU. At du hørte noe som minnet om et "klikk" og så slo PCen seg av kan tyde på feil med PSU (strømforsyning) eller noe har klikket på selve hovedkortet. Feil med skjermkort drivere vil ikke føre til at en PC slår seg av. Selv feil på skjermkort burde ikke føre til at PCen slår seg av. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Klikket var antageligvis harddisk som spratt til off/safe-state når HK sendte signal om at det mistet strøm av en eller annen grunn. Kan du være litt mer spesifikk angående hva som skjer når du skrur på PC'en? Har du høytalere koblet til som gir fra seg noe(n) pip? Endret 8. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Klikket var antageligvis harddisk som spratt til off/safe-state når HK sendte signal om at det mistet strøm av en eller annen grunn. Nå har jeg aldri hørt om en HK som kan greie å sende en signal til en hard disk om det mistet strøm. Du kan jo prøve å slå av PCen med hovedstrøm bryteren på PSUen eller bare rykke ut kabelen og så høre om du hører at hard disken spretter til off/safe-state. Kuttes strømmen til en PC, blir det stille og dødt uten videre, tviler sterkt på at HK rekker å sende ut noe som helst signal. Jeg ymtet frampå om "død" PSU fordi det som TS opplevde minner mye om hva som skjedde da min PSU tok kvelden. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Kuttes strømmen til en PC, blir det stille og dødt uten videre, tviler sterkt på at HK rekker å sende ut noe som helst signal. Nå var det heller ikke prat om nettbrudd da. Det jeg dog sikter til er Power-good som i realitetet sendes av PSU. Endret 9. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
grOnN* Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Ja det høres ut som det har noe med strømmen å gjøre. Gjerne noe med strømmen på skjermkorte. Hvis du drar ut skjermkort piper pcn når du starter den opp da ? Dra ut det du ikke trenger som cdrom, hardisker og andre ting som bruker strøm, prøv bare med det som er nødvendig. Lykke til Endret 9. februar 2011 av grOnN* Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Nå var det heller ikke prat om nettbrudd da. Det jeg dog sikter til er Power-good som i realitetet sendes av PSU. Okay, Power Good signal høres bra ut, men Power Good greier ikke å sende ut noe som helst signal når strømmen plutselig forsvinner. Med mindre jeg har blitt helt blind i det siste snakker trådstarter om at PCen plutselig skrudde seg av. Jeg har ikke sagt et ord om nettbrudd, jeg snakker om en PSU som dør uten varsel, noe som kan skje, om enn ikke normalt. Mener å huske at Power Good handler om at PSU får signal at alt er Okay når man slår på en PC, i dette tilfellet svikter all strøm uten varsel mener jeg. Da hjelper ikke Power Good noe særlig. Endret 9. februar 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Helt genrellt sett for feilsøking (som du må gjøre i et sånt tilfelle): Begynn med å fjerne alle deler som ikke MÅ være der for å kunne boote til POST. Det eliminerer en haug med mulige årsaker slik at det er mye færre mulige feilkilder å måtte tenke på. Det vil normalt sett bestå av en PC som kun har PSU, hovedkort, CPU, RAM og evt. skjermkort. Mer trengs ikke. Så tester du og ser om det er noe forskjell da. Enda ingen start? Har du strøm? Du kan ihvertfall sjekke om standby-power lyset lyser på hovedkortet. om du får startet vifter og slikt så er det ihvertfall standby-power, men det utelukker jo ikke andre mulige feil på PSU heller dog - men det er enkelt å sjekke. Neste steg jeg ville sjekket er CMOS reset, da det kan rette en hel bøtte med mulige problemer så du får startet igjen. Etter dette så om du fremdeles ikke har noen oppstart så er det litt værre - da må du begynne med å bytte ut deler. Det hjelper jo da å ha noen reservedeler eller en maskin du kan låne litt fra. CPU kan du som regel utelukke - sjanse for defekt som oppstår spontant på CPU er veldig liten. RAM kan du som regel utelukke ved å kjøre en brikke om gangen. Sjansen for at alle brikkene ble defekte er liten. PSU er enkelt å teste DERSOM du har en annen å teste med selvfølgelig (og er kanskje en av de første du bør teste om du har muligheten). Skjermkort er også enkelt å teste dersom du har et gammelt liggende du kan bruke (som kansje ikke er så uvanlig). Du kan også få en idè om det bare er bildet som mangler dersom du hører at maskinen lager lyder som ved en normalt startup fremfor at viftene bare spinner og ingenting annet skjer. Hovedkort feil er det værste å konstantere. Mest fysisk arbeid involvert, og de flete har ikke et ekstra hovedkort av samme type tilgejngelig å teste med. Heldigivs er det ikke det mest typiske feilkilden i en sånn situasjon. Undersøk dette til sist (utenom CPU) om ingenting annet gir noen fremgang. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå