Gå til innhold

Studiepoeng, hvordan fungerer det?

sneipen92

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har tenkt til å søke meg inn på NTNU, så har jeg litt problemer med å forstå hvordan det med studiepoeng og andre poeng fungerer.

Ut VG3 kommer jeg til å ha ca 4,8 i snitt.

Jeg har 3,5 realfagspoeng

Så har jeg planer om å ta ett hør på en høgskole og studere musikk, hvor mye poeng vil jeg få for det?

Blir dette regnestykket riktig?

Studiepoeng:

48(karakterer)+3,5(realfag)+2(alderspoeng) = 53,5 poeng?

Er det noe jeg har utelatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din utregning av din poengsum stemmer, forutsatt at du har regnet med riktige poeng. :)

Alderspoeng får du fra og med det året du fyller 20, 2 poeng hvert år opp til maks 8.

Liste over Realfagspoeng

Ok, med andre ord. Hvis jeg er 20 når jeg søker så får jeg 2 ekstra poeng?

Men jeg fyller 20 i mai neste år. Altså jeg søker på skole når jeg er 19, men er 20 før jeg får tilbake svar. Vet du hvordan det blir da?

Nei, jeg bare har hørt av folk som skal på Bali og slikt at de får studiepoeng for det osv osv. slik at det blir lettere for dem og komme inn på studiene etterpå.

Men takk :)

Lenke til kommentar

Dersom du fyller til neste år, så får du nok dessverre ikke poengene før til neste år :)

Edit; mulig jeg misforstod deg nå når jeg leser en gang til. Dersom du søker samme året som du fyller 20, så får du poengene selv om du ikke er fylt enda.

Poengene tildeles etter fødselsår, ikke dato :) Så fra og med det året du fyller. Så om du fyller innen samme år, så får du poengene.

Det gis 2 poeng for hvert år, maks 8 poeng for fire år. Poengene tildeles automatisk etter fødselsåret.

Poengene gis i ordinær kvote, ikke i kvote for førstegangsvitnemål.

Alderspoengene blir gitt fra og med det året du fyller 20 år hvis du har

3-årig videregående utdanning

fagbrev/svennebrev

forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning

(teknisk) fagskole

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/tilleggspoeng/alderspoeng/

Endret av Cemi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får 2 poeng for et år med høyere utdanning.

mer info

Aha, jeg skal ta et ettårsstudium i musikk, og dette gir 60 studiepoeng. Så da vil riktig regnestykke for min del, etter ettårsstudiumet, året jeg fyller 20 være:

48(karakterer)+3,5(realfag)+2(alder)+2(studiepoeng for høyere utdannelse)= 55,5. Wow, det er en ganske fin poengscore! Tak for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg hi-jacker tråden din litt.

Lurer på om det er bare VG3-karakterene til våren som teller for å komme seg inn på høyskole?

Så lenge du har hatt gode karakterer til å komme deg inn på både VG2 og VG3, selvsagt. Altså, at selv om en har 3,5 i snitt i VG1 så kan en komme inn på NHH hvis en får et snitt på 5,5 eller høyere til våren i VG3?

Lenke til kommentar

Lurer på om det er bare VG3-karakterene til våren som teller for å komme seg inn på høyskole?

Så lenge du har hatt gode karakterer til å komme deg inn på både VG2 og VG3, selvsagt. Altså, at selv om en har 3,5 i snitt i VG1 så kan en komme inn på NHH hvis en får et snitt på 5,5 eller høyere til våren i VG3?

Alle "standpunktskarakterer" teller på poengsummen. F.eks. om du gikk allmenn så var blant annet Matte, Geografi, Kjemi og Fysikk, Samfunnsfag etc. avsluttende fag i første klasse, så de karakterene vil telle. Norsk derimot, teller bare fra VG3.

Så det er ikke kun VG3 som teller, men alle avsluttende fag fra din videregående utdanning :)

Endret av Cemi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle "standpunktskarakterer" teller på poengsummen. F.eks. om du gikk allmenn så var blant annet Matte, Geografi, Kjemi og Fysikk, Samfunnsfag etc. avsluttende fag i første klasse, så de karakterene vil telle. Norsk derimot, teller bare fra VG3.

Så det er ikke kun VG3 som teller, men alle avsluttende fag fra din videregående utdanning :)

Teller det også karakterne "Felles programfag" og "Prosjekt til fordypning" (VG1 og VG2) for de som har gått yrkesfag? Hvis du skjønner hva jeg mener da :)

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Ah, skjønner.

Men er det bare karakterene til våren som teller for VG1?

Går allmenn og hadde ikke de beste karakterene i naturfag, engelsk og samfunnsfag for høsten.

Lenke til kommentar

Ah, skjønner.

Men er det bare karakterene til våren som teller for VG1?

Går allmenn og hadde ikke de beste karakterene i naturfag, engelsk og samfunnsfag for høsten.

Det er bare karakterene du får på karakterkortet til våren som teller ja. Og som nevnt er det bare de avsluttende fagene som har karakterer som teller. For vanlig allmenn er det:

VG1: Naturfag, Matematikk, Geografi og Engelsk

VG2: Valgfag 1, Valgfag 2, Valgfag 3, Matematikk. Samfunnsfag og fremmedspråk

VG3: Valgfag 1, Valgfag 2, Valgfag 3, Norsk muntlig,skriftlig og nynorsk, Kroppsøving, Historie, Religion,

Lenke til kommentar

Det er bare karakterene du får på karakterkortet til våren som teller ja. Og som nevnt er det bare de avsluttende fagene som har karakterer som teller. For vanlig allmenn er det:

VG1: Naturfag, Matematikk, Geografi og Engelsk

VG2: Valgfag 1, Valgfag 2, Valgfag 3, Matematikk. Samfunnsfag og fremmedspråk

VG3: Valgfag 1, Valgfag 2, Valgfag 3, Norsk muntlig,skriftlig og nynorsk, Kroppsøving, Historie, Religion,

Samfunnsfag var vel for første klasse, og matte er ikke nødvendigvis avsluttende etter 1 klasse. Hvis du nå ikke tar S eller R matten i 2 klasse så får du vel 2T eller 2P på vitnemålet og ikke 1T eller 1P.(Mener å huske det var sånn når jeg gikk på vgs)

Lenke til kommentar

Hvis man velger f.eks. praktisk matematikk, så er det ikke avsluttende første året. Altså er det bare den karakteren man får andre året som teller.

Jeg fikk dog alle min mattekarakterer å vitnemålet, fordi jeg ufrivillig blandet litt:

Teoretisk for yrkesfag

Praktisk for påbygg

R1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...