ape i båt Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Jeg skal lage en liste over kjente norske liberalister. Endret 6. februar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Onar Åm er vel Liberalist og kjent. 1 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Tja... kjent i samme forstand som de som promoterer sitt fulle navn i dagbladets kommentarfelt 24/7 kanskje... 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ja, vel. Hvorfor ikke lage listen først? 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ja, vel. Hvorfor ikke lage listen først? Onar åm er nevnt; der har du listen. Punktum, finale. /thread Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 *Vegard Martinsen *Anders Lange * Siv Jensen * Ole Martin Moen Fire jeg kom på i farten Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det er umulig å si om Carl I. Hagen og Siv Jensen "innerst inne" er liberalister, men politikken de promoterer i FrP er langt til venstre for den f.eks. Onar Åm ønsker seg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Carl I. Hagen Jeg mistenker at det forslaget får ofrene fra "Dolkesjø" til å rotere i sine ideologisk kister... Geir 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det er umulig å si om Carl I. Hagen og Siv Jensen "innerst inne" er liberalister, men politikken de promoterer i FrP er langt til venstre for den f.eks. Onar Åm ønsker seg. Men hvis man tenker sånn så kan jo Jens Stoltenberg være nazist innerst inne . Åja jeg er enig at FRP ikke følger liberalismen slavisk men er ikke mange store norske partier som gjør dette heller Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 *Vegard Martinsen *Anders Lange * Siv Jensen * Ole Martin Moen Fire jeg kom på i farten Siv jensen er da ikke mer liberalist enn Jens stoltenberg er en kommunist. Lenke til kommentar
Mester_B Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Odd Nerdrum er vel liberalist og objektivist. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 *Vegard Martinsen *Anders Lange * Siv Jensen * Ole Martin Moen Fire jeg kom på i farten Siv jensen er da ikke mer liberalist enn Jens stoltenberg er en kommunist. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Det var ikke med måte hvor lett du tar deg nær av at noen påpeker at det du sier er feil, Mr.Duklain. Endret 24. februar 2011 av Naranek Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Det var ikke med måte hvor lett du tar deg nær av at noen påpeker at det du sier er feil, Mr.Duklain. Hehe haters gonna hate bilde var en spøk men at man Leder et Libralistisk politisk parti vil jeg si gjør deg liberalistisk men selvfølgelig skal folk få lov til å være uenig med meg Endret 24. februar 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 FrP er ikke et liberalistisk parti. Tvert om på mange områder. De vil ha innvandringsstopp, de vil ha øremerkede statlige midler til skole og helse, de vil ha statlig veibygging. De vil i større grad enn andre partier at private skal kunne gjøre jobben, men de vil at staten skal bestemme og betale. Geir Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) FrP er ikke et liberalistisk parti. Tvert om på mange områder. De vil ha innvandringsstopp, de vil ha øremerkede statlige midler til skole og helse, de vil ha statlig veibygging. De vil i større grad enn andre partier at private skal kunne gjøre jobben, men de vil at staten skal bestemme og betale. Geir Vell der er jeg forsåvidt enig de er ikke klassiske Liberalister. Men grunnprinsippet deres er liberalistisk. Så derfor mener jeg at det er god nok grunn for å kalle dem libralister. Men nå går jeg off-topic her Dette er jo en tråd om kjente norske libralister, ikke om FRP er libralister eller ei. Mr.Duklain Endret 24. februar 2011 av Mr.Duklain 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Liberalisme er egentlig et lite presist begrep, siden det kommer helt annpå hva man legger i ordet. Her på forumet er liberalisme nærmest synonymt med tilnærmet null stat, (det jeg vil kalle liberterianisme) mens andre definerer seg selv som liberalistister fordi de tror på enkelmennesket, menneskeretter, retten til å ta egne valg osv, uten nødvendigvis å ville innskrenke staten så voldsomt. Liberalismen er bred og kan deles inn i flere forskjellige del-ideologier/kategorier, (i mangel på bedre ord) f.eks sosialliberalisme, liberterianisme og klassisk liberalisme. Dessuten vil betydningen variere i ulike land, i USA vil de fleste plassere deg på venstresiden om du gir uttrykk for å være liberalist. Amerikanske liberalister ønsker gjerne økt statlig inngripen i økonomien, samtidig som man er mindre opptatt av "tradisjonelle" verdier og er mer åpen for eksempelvis homofili og abort. Lars Sponheim, Siv Jensen og Onar Åm kan altså alle kalles liberalister, selvom de tilhører ulike kategorier. Man må ikke nødvendigvis støtte full nedleggelse av det offentlige eller helt fri innvandring for å kvalifisere til å kunne kalle seg liberal, man kan være uenig i enkelte elementer og hvor langt man vil gå kan variere. Ikke alle konservative er like heller, det er f.eks forskjell på en som er kristenkonservativ og en som er liberalkonservativ også. Edit: Ser det muligens er litt rotete forklart, men håper dere catcher poenget (Litt lite søvn og vanskelig å ordlegge seg veldig annerledes akkurat nå.) Endret 25. februar 2011 av LucarioX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå