_Feroz Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Heisann. Se bildene. Det er snakk om en Toshiba Satellite T130-laptop med 320gb HDD. Eieren får beskjed om at det er lite diskplass på stasjon D: hele tiden, men det står at det er 232gb kapasitet på denne disken (det kan ikke stemme, siden det er 232gb på C:). Hvis man går inn på D:, og markerer alt og trykker "egenskaper", så får man til informasjon at det er ca. 5,2gb brukt diskplass på denne disken. Hva bør jeg gjøre for å få bukt med problemet? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Den D: disken må dere ikke røre, det er nemlig der Toshiba Recovery partisjonen til laptopen er. Den disken/partisjonen skulle egentlig ha vært skjult slik at hverken Windows eller brukere skal se den nettopp for å unngå at Recovery partisjonen blir ødelagt/slettet ved uhell. Den beskjeden til Windows om liten diskplass på D må eieren bare overse fordi det gjelder som sagt Toshiba Recovery partisjon. Endret 6. februar 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Heisann. Se bildene. Det er snakk om en Toshiba Satellite T130-laptop med 320gb HDD. Eieren får beskjed om at det er lite diskplass på stasjon D: hele tiden, men det står at det er 232gb kapasitet på denne disken (det kan ikke stemme, siden det er 232gb på C:). Hvis man går inn på D:, og markerer alt og trykker "egenskaper", så får man til informasjon at det er ca. 5,2gb brukt diskplass på denne disken. Hva bør jeg gjøre for å få bukt med problemet? Har vært borti noe liknende før. (alt på eget ansvar og risiko. Jeg kan ikke holdes ansvarlig for tap av data/tid eller annet) Raskeste er å formatere partisjonen. Først ville jeg nok ha sjekket i Enhetsbehandlingen hva slags modell harddisk som sitter i maskinen. En ting er kanskje at et klistermerke på maskinen sier det er 320GB, men i virkeligheten kan det jo være en 500GB (typisk rundt 460gb formatert kapasitet). Sjekk altså diskens modellnummer mot informasjon på nett (google) så vil du finne svar hos produsent eller forhandler. F.eks en Disk "ST9250410ASG" er en Seagate Momentus 250gb med 7200rpm... Deretter, siden det kan være logiske feil på disken/filtabellen, ville jeg ha kjørt en "Diskkontroll" ("egenskaper, verktøy, feilsøking" eller ved hjelp av "CHKDSK" kommando i DOS vindu. Om man ikke ble klokere av det, og man absolut ikke vil formatere disken, så ville jeg ha sjekket den med et partisjons program (Acronis Disk Director (gratis prøvetid), ESAEUS Partition Master (gratis for hjemmebruk). De programmene utfører normalt en liten "helsesjekk" før de lar deg manipulere partisjon. Regner med problemet stammer fra VSS backup i Win7. Om det ikke er noe annet som ligger på D: hadde jeg formatert og tatt ny sikkerhetskopi (Systemavbildning) av C: etterpå. Knut Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Den D: disken må dere ikke røre, det er nemlig der Toshiba Recovery partisjonen til laptopen er. Den disken/partisjonen skulle egentlig ha vært skjult slik at hverken Windows eller brukere skal se den nettopp for å unngå at Recovery partisjonen blir ødelagt/slettet ved uhell. Den beskjeden til Windows om liten diskplass på D må eieren bare overse fordi det gjelder som sagt Toshiba Recovery partisjon. Det er sikkert riktig.... men om det ikke har vært slik hele tiden så må det være noe som er endret. At det er forsøkt å lager en windows sikkerhetskopi dit (manuelt)? At det raporteres feil str. er jo også merkelig. Jeg hadde nok ikke stolt på at den "Toshiba Recovery Prtisjonen" er "Healthy" uten å forvisse meg om at det raporteres riktig størrelse og slik. Om den er skadet eller feil er den lite verdt. Da er det bedre å slette og opprette ny Recovery/diskbilde. Knut Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 ...Først ville jeg nok ha sjekket i Enhetsbehandlingen hva slags modell harddisk som sitter i maskinen. En ting er kanskje at et klistermerke på maskinen sier det er 320GB, men i virkeligheten kan det jo være en 500GB (typisk rundt 460gb formatert kapasitet). Sjekk altså diskens modellnummer mot informasjon på nett (google) så vil du finne svar hos produsent eller forhandler. F.eks en Disk "ST9250410ASG" er en Seagate Momentus 250gb med 7200rpm... Deretter, siden det kan være logiske feil på disken/filtabellen, ville jeg ha kjørt en "Diskkontroll" ("egenskaper, verktøy, feilsøking" eller ved hjelp av "CHKDSK" kommando i DOS vindu... Knut Har gjort dette nå. Takk for godt svar! Takk til dere andre også. HDD-en er MK5055 der de 2 første sifrene er variable, alt etter hvilken størrelse HDD-en har. 500 altså. Så da stemmer vel det med oppgitt kapasitet? 232 på C: + 232 på D: er lik 464gb totalt.. Det skal forsåvidt stemme. Er det vanlig å ha så stor backupdisk, forresten? HDD er forøvrig en 5200 rpm fant jeg ut. Skal kjøre diskkontroll nå.. Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) >Sjekk om Toshibaen har et program for å brenne Recovery ut på DVD også. Kan det være at det ligger både Toshiba Recovery filer og en Windosws systemavbildning på D:? Lykke til videre -edit signatur- Knut Endret 6. februar 2011 av tunkguru Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 >Sjekk om Toshibaen har et program for å brenne Recovery ut på DVD også. Kan det være at det ligger både Toshiba Recovery filer og en Windosws systemavbildning på D:? Lykke til videre -edit signatur- Knut Det ligger en Windows-avbildning på disken ja. Toshiba vet jeg ikke, men sikkert. Hvordan sjekker jeg om Toshiba sikkerhetskopierer og? Isåfall kunne jeg skrudd av en av de to.. Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hmm.. se på datoen på mappene. Den eldste (HDDRecovery), er den eldre eller like gammel som maskinen kan det være at det er "Toshiba Recovery". Det er mulig det følger med et program fra Toshiba som lar deg brenne det ut på DVD. Har sett det før, men jeg husker ikke hva programmet heter. Søk etter "Sikkerhetskopiering og gjenoppretting" under startknappen. Det dukker nok opp i listen når du bare har skrevet "sikk" .... Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå