StreakingCaddis Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det har seg slik at min lokale kabel-tv-leverandør har bekreftet at det skal legges fiber i bakken i det området jeg bor i til de husstandene som måtte ønske det - på bekostning av kommunen. Dette fordi lyktestolpene i området skal byttes ut, og ledningsnettet blir lagt i bakken. For en gangs skyld har kommunen klart å se litt frem i tid, og legger opp fiber når utskiftningen først skal skje. Akkurat nå har jeg 3 ledninger inn i huset: Én strømledning, én ledning fra kabel-tv-leverandøren og en ledning fra Telenor. Internett får jeg fra Telenor og TV fra et lokalt selskap. Gjennom hver sin ledning. Spørsmålet er da: Hva skjer i dette tilfellet? Vil jeg fortsatt ha separate ledninger for TV og internett? Etter å ha konsultert både kabel-tv-leverandøren og Telenor, er det ingen som skal levere internett med fiberfart her. Kabel-tv-leverandøren har rullet ut masse fiber til flere boliger i området her lenge, men de tilbyr ikke mer enn 8mbit ned/4mbit opp. Svaret fra Telenor var at "vi har ingen planer om å levere fiber i ditt område". Men det er vedtatt i kommunen at det skal rulles ut fiber her. Så hva i ...... kan jeg forvente? Noen som har erfaring med hva ulike leverandører gjør i dette tilfellet? Altibox er heller ikke tilgjengelig her. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Når kommunen har lagt nettet klart, så hopper nok en av tilbyderene på, mest sannsynlig Altibox. Da får du alt i en kabel. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Det vil nok fremdeles være tre kabler inn i huset ditt etter kommunen er ferdige. Om TV-leverandøren har sett sitt snitt til å skifte ut koaks med fiber er greit nok, men at kommunen legger rør og/eller fiber og evt. fjerner koaks har ikke så mye med telenettet å gjøre. De blir vel neppe erstattet av fiber, men blir gravd ned i bakken ved siden av fiberrør og strømkabler. Ellers måtte de jo gått inn med en eller annen form for boks i alle husene hvor kobberet forsvinner. Ang båndbredde så kan det vel være at TV-leverandøren selv er avhengig av noe fiberstrekk til sin egen node før de kan opppgradere? Hjelper ikke om de siste hundre meterne er på fiber hvis det mates fra en node som henger på koaks. Hva sier så TV-leverandøren selv om sine egne fremtidige planer om økt hastighet på bredbånd da? Er sentralen din klargjort for VDSL og linja er kort nok, så kan jo det være et alternativ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå