Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] installert ny vga kjøler. Får ikke bilde på skjerm

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp her.

Har kjøpt meg Artic Cooling Accelero XTREME Plus til mitt

Nvidia GTX470.

Demonterte den gamle kjølern uten problem.

Og monteringen gikk helt fint.

Men når eg skal starte opp maskinen så starter alt.

Men får ikke bilde på skjermen.

Kan eg ha ødelagt korte under demontering/monteringen ?

Er det noe som helst håp for maskinen min?

Problemet ble løst ved å teste maskinen med et annet kort.

Skjermkortet var defekt. Må ha gjort noe galt under montering av kjøleenheten.

Takk for all hjelp. :)

Endret av Netrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket og dobbelt sjekket alt.

Strømmen er koblet til. Ram brikkene og alt det ble ikke rørt.

Har også resetet biosen via knappen bakpå hovedkortet.

Resten av maskinen er: Asus Maximus Formula x38, Intel Q6600

850 antec psu.

Veldig merkelig det her. Skal demontere og montere på nytt.

Se om det virker da. Hvis ikke blir det vel GTX570 regner eg med...

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å vite hva du kan ha gjort feil, jeg ville uansett sjekket minnebrikkene og kabler selv om du ikke rørte de!

Om du ikke har komponenter til feilsøking blir alt ekstra vanskelig. Jeg ville f.eks prøvd skjermkortet i en annen maskin.

Du kan da montere den orginale kjøleren på nytt og se om det hjelper!

Lenke til kommentar

Kjipt! Bare trist at det ikke er 100 % sikkert at det er skjermkortet/kjøler som er skyldig (eneste måten å være sikker er ved å prøve et annet skjermkort).

Har selv montert en del tredjepartskjølere og aldri opplevd at skjermkortet har sluttet å fungere.. Men en kan alltids være uheldig.

570 er da en høvelig oppdatering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var jeg deg så ville jeg gått over skjermkortet. Husk at kjølepasta kan lede strøm, eventuelt andre ting som kunne ha kommet på skjermkortet.

Det har hendt flere ganger at det har kommet litt kjølepasta (og en gang en liten skru) på selve kretskortet. Det skal svært lite til for å få en kortslutning. Dette fører som regel i at skjermkortet nekter å starte før du har fikset kortslutningen.

Gå over skjermkortet og prøv å rens det. Selv om det ikke ser ut som om noe er sølt, så tørk av overflatene, spesielt rundt grafikkprosessoren. Bruk gjerne en mikro-klut eller lignende. (det meste går greit, selv om det anbefales å bruke noe som ikke setter fra seg noe lo)

For å garantere at det ikke er selve monteringen (ikke montert for hardt, eller at noe kommer borti kretskortet osv..) som gjør at kortet ikke funker, så ikke ha på noen kjøler overhode. OBS! GPU'en vil bli veldig varmt selv etter bare 10 sekunder, så var klar med å kutte strømmen. Det er bare for å sjekke om selve kortet funker, og er ikke noe jeg anbefaler. (men funker fint som nødløsning, og er noe jeg har testet flere ganger før det også)

Hvis du får bilde på skjermen igjen, så skru av PCen med en gang.

Jeg har fortsatt troen!

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror desverre ikke det.

Sjelden det går til helvette når man bytter kjøler, men jeg skal ikke si det aldri har skjedd det heller. ;)

Det var nå et kort jeg bricka ved å bytte til egenlagd vannkjølingsblokk... Det ligger vel fortsatt nederst i en skuff å tørker støv...

Lenke til kommentar

Første gangen dette har skjedd meg. Og eg har bygget veldig mange maskiner :p

Har allerede bestilt og betalt nytt kort. Ble et Nvidia GTX 570 på meg ja.

Har det forhåpentligvis på onsdag. Så er ikke lenge uten spille pc. :)

Endret av Netrum
Lenke til kommentar

Det som er verdt å sjekke i slike tilfeller er om det finnes noen form for synlige skader på selve gpu. Kan man se noe som tilsier at denne har blitt skadet så er det svært lite å gjøre.

I andre tilfeller så kan det være en bagatell som feks at tilkoblingen for ekstra strøm har løsnet (har skjedd meg med et nvidia 260 ) og man må bruke loddebolten for å ordne opp.

Uansett lurt å se over nøye , kanskje du kan poste noen bilder så vi får tatt en titt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...