Gå til innhold

Automasjon hva skal man kunne av elektro?

Garrian

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går nå TIP-1 (Teknisk Industriell Produksjon vg1) og vurderer å gå over på VG2 Automasjon nå til høsten. Men jeg sliter litt med elektroteorien, noe som selvfølgelig er et problem om man skal bli automatiker.

Men jeg lurer på hva jeg må kunne fra VG1 og videre i automasjonslinjen (Vg2 og Vg3). Mest om hva jeg bør kunne fra VG1 da.

Er det noen her som vet hva jeg MÅ kunne før jeg evt begynner på VG2 automasjonsfaget? Og i praksis vil det bli mye elektroteori (på skolen, som lærling og i jobb?).

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg gikk automasjon handlet det for det meste om koblings-skap. Du får oppgaver om å lage skjema til hvordan du ville koblet til forskjellige maskiner og løsninger, så må du koble det i et skap der reler/kontaktorer representerer maskiner osv.

Å lage koblingene i seg selv er lett, det som teller er å finne den enkleste måten å koble det opp på, det finnes alltid mange måter å koble ting opp på, du må selv bestemme hva som er nødvendig og hva som er unødvendig.

Teorien våres besto for det meste av å lære om forskjellige komponenter, hva de gjør og hvordan de blir brukt i praksis. Litt ut i året fikk vi prøve andre ting enn koblings skap, vi fikk programmere maskiner og lage maskiner, der vi må bruke elektro og pneumatikk.

Det var MYE mer programmering i andre året på VGS med oss, tredje året (automasjon) var for det meste praksis, men du må klare programmeringen også, for dere får sikkert oppgaver der feks. forskjellige knapper styrer forskjellige hastigheter på en motor (men dette har dere kanskje lært før også, det gjorde ihvertfall vi.

Du må også kunne å finne ut hvordan du finner ut hvor tykke ledninger og hva isolasjon du må bruke i diverse tilfeller og hvordan man velger mellom komponenter i forskjellige tilfeller.

Vi hadde ikke i nærheten så mye "matte-elektro" på automasjon som på grunnkurs og industri. Men det varierer kanskje fra lærer til lærer.

Edit: Vet ikke hvor langt fram du har tenkt, men om du vil bli automatiker så anbefaler jeg deg å ta L-lappen, i diverse stillinger kan lønnen din stige betraktelig om du har den. Læreren min gikk fra å tjene 400.000 kr til 600.000 kr med den. Kanskje ikke en stilling du får nappet med en gang i karrieren din, men kan vær verdt et forsøk til senere. Sånt kan du vel spørre læreren din om, finnes ganske mange typer jobber du kan få med automasjon utdanning.

Endret av Bruker87
Lenke til kommentar

Når jeg gikk automasjon handlet det for det meste om koblings-skap. Du får oppgaver om å lage skjema til hvordan du ville koblet til forskjellige maskiner og løsninger, så må du koble det i et skap der reler/kontaktorer representerer maskiner osv.

Å lage koblingene i seg selv er lett, det som teller er å finne den enkleste måten å koble det opp på, det finnes alltid mange måter å koble ting opp på, du må selv bestemme hva som er nødvendig og hva som er unødvendig.

Teorien våres besto for det meste av å lære om forskjellige komponenter, hva de gjør og hvordan de blir brukt i praksis. Litt ut i året fikk vi prøve andre ting enn koblings skap, vi fikk programmere maskiner og lage maskiner, der vi må bruke elektro og pneumatikk.

Det var MYE mer programmering i andre året på VGS med oss, tredje året (automasjon) var for det meste praksis, men du må klare programmeringen også, for dere får sikkert oppgaver der feks. forskjellige knapper styrer forskjellige hastigheter på en motor (men dette har dere kanskje lært før også, det gjorde ihvertfall vi.

Du må også kunne å finne ut hvordan du finner ut hvor tykke ledninger og hva isolasjon du må bruke i diverse tilfeller og hvordan man velger mellom komponenter i forskjellige tilfeller.

Vi hadde ikke i nærheten så mye "matte-elektro" på automasjon som på grunnkurs og industri. Men det varierer kanskje fra lærer til lærer.

Edit: Vet ikke hvor langt fram du har tenkt, men om du vil bli automatiker så anbefaler jeg deg å ta L-lappen, i diverse stillinger kan lønnen din stige betraktelig om du har den. Læreren min gikk fra å tjene 400.000 kr til 600.000 kr med den. Kanskje ikke en stilling du får nappet med en gang i karrieren din, men kan vær verdt et forsøk til senere. Sånt kan du vel spørre læreren din om, finnes ganske mange typer jobber du kan få med automasjon utdanning.

Takker for et veldig bra svar. Først hadde jeg tenkt å velge autmasjon og var sikker på det, men etter vi hadde elektro og jeg datt litt ut der ble jeg mer og mer usikker. Men nå vet jeg hva jeg skal velge til høsten, og frem til det skal jeg gjøre et forsøk på å lære meg elektro teorien også.

Hva er gjennomsnittlønn for en automatiker? Mer enn bilmekaniker og kranfører?

Lenke til kommentar

En ting jeg fant ut er at lønnen til en automatikk mekaniker varierer ekstremt, fordi det er veldig mange typer stillinger de kan gjøre.

Du kan feks. ha en fast jobb på en fabrikk der du vedlikeholder maskiner, reparerer de når de går i stykker, og installerer nye maskiner. (Du er så å si en vaktmester med høyere lønn).

Du kan være utplassert på et/flere skip å kontrollere at maskinene går som de skal, mye arbeid med kobling-skap (store skip har en tendens til å ha redundante systemer så du kan koble av ene delen av systemet å jobbe på det andre, for så å bytte og jobbe på det ene mens det andre er av. Eventuelt jobbe i systemer i full spenning (ikke noe du burde gjøre om du har en tendens til å tabbe deg ut, komponentene du jobber med kan koste flerfoldige millioner og ting kan gå veldig galt).

Du kan være en slags frilanser/servicearbeider, der du drar hvor du trengs for korte perioder, noe ala. hva en elektriker gjør.

Du kan være på den innovative delen og komme opp med systemer eller forandre/forbedre systemer som hjelper fabrikker o.l. spare mye penger.

Dette er bare få av mange typer stillinger man kan velge mellom som automatikk mekaniker, lønnen varierer fra ca 300.000 til 450.000 kr uten L-lappen, og opp i ca 600.000 med L-lappen, men slike stillinger krever mye erfaring og kunnskap, ikke noe du kan regne med å få i nærmeste framtid (som en nybegynner kan du regne med de bare tar inn en elektriker i tillegg til deg isteden).

Om du er villig til å legge det sosiale livet til siden kan du også dra til andre land å tjene en del mer, land som Japan er villige til å betale mye mer for folk med slike utdanninger men da trenger du vanligvis litt erfaring først.

Om lønn betyr mye for deg kan du sjekke jobbfeber.no for lønner.

Lenke til kommentar

Hva er gjennomsnittlønn for en automatiker? Mer enn bilmekaniker og kranfører?

Vet ikke helt hva en bilmekanikere tjener i snitt, ikke kranførere heller. Men de bilmekanikerene jeg kjenner ligger en del lavere. Sånn ca. 20-50 000.

Andre fordeler med å være automatiker er at du har muligheten til å få servicebil, telefon og pc. I tillegg har du mye større mulighet for overtidsarbeid.

Hvordan det er med kranførere har jeg ingen anelse om.

Som relativt nyutdannet automatiker på land vil du ligge på 350 000+ i grunnlønn. Men det avhenger litt av firmaet du jobber i. Enkelte firma velger å betale minstelønn iht. tariff, det er ca. 320 000 for elektrofagarbeidere organisert i EL & IT.

En ting jeg fant ut er at lønnen til en automatikk mekaniker varierer ekstremt, fordi det er veldig mange typer stillinger de kan gjøre.

Nå er vel automatikkmekaniker forsvunnet fra skolen. Mye av det man lærte på automatikkmekanikerlinja er føyet sammen med automatikerfaget, og en del annet er tatt bort.

Utover det, så stemmer alt du sier. Når jeg søkte læreplass fikk jeg tilbud i fra en solcellefabrikk, et firma som driver med hydraulikk og en elektroentreprenør. Nå jobber jeg i et firma som lager maskiner til næringsmiddelindustrien. Lønnen min har vel steget ca. 70 000 siden jeg tok fagbrevet for to år siden (måtte bare den veksten fortsette fram til jeg går av med pansjon :dribble: ).

Mulighetene man får med litt erfaring er helt hinsides.

Hva man bør kunne varierer veldig mye. Jeg for min del hadde store vansker med å lese koblingsskjema i to år på vgs. Og gjettet mye om hva som egentlig skjedde. Jeg "mestret" det ikke før siste året. Det enkleste svaret jeg kan gi deg, er at du må kunne det å lære.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

ca 600.000 med L-lappen

Hva er L-lappen?

Når og hvordan tar man den? :)

L-lappen er noe man kaller (vet ikke om det gjelder hele Norge, men vi sier det her ihvertfall) sertifikatet til å jobbe på anlegg med høyspenning. Mekanikere har bare lov til å jobbe med lavspenning uten "L-lappen", noe som kutter ut en del stillinger, og da gjerne de bedre betalte stillingene.

Uten L-lappen har man ikke lov å røre anlegg som fører over 1000 volt vekselspenning eller 1500 volt likespenning.

Lenke til kommentar

Når du sier "L-lappen" så tenker jeg gruppe L, som i elektriker. Ser ikke noe særlig hensikt i at en automatiker skal ha hverken elektriker eller høyspent, om man ikke har stor interesse for det eller jobber i et lite firma der faggruppene omgåes hverandre. Jobber man i større industri så holder man seg som regel til sitt fagfelt (hvertfall ut ifra min erfaring)

Lenke til kommentar

Når du sier "L-lappen" så tenker jeg gruppe L, som i elektriker. Ser ikke noe særlig hensikt i at en automatiker skal ha hverken elektriker eller høyspent, om man ikke har stor interesse for det eller jobber i et lite firma der faggruppene omgåes hverandre. Jobber man i større industri så holder man seg som regel til sitt fagfelt (hvertfall ut ifra min erfaring)

Det er absolutt ingen must å ha i det hele tatt nei, men automatikere finnes for en grunn, allsidighet.

Automatiker er ikke 1 yrke, det er mange yrker, over 60 yrker for å være mer nøyaktig. Jo mer erfaring og allsidighet du har jo mer er diverse bedrifter villige til å betale deg. Personlig kjenner jeg 3 stykker som fikk høyere lønn med L-lappen.

En gikk opp til 600.000 kr, en gikk opp til 1.600.000 kr og den siste gikk opp til 1.800.000 kr i årslønn. Velg og merke måtte de 2 siste flytte til utlandet for de jobbene, og jobbet en del mer enn hva en vanlig ansatt gjør i Norge.

Automatikere er av de som blir mest belønnet for å være ambisiøs og allsidig. Også selvfølgelig erfaren og innovativ.

Endret av Bruker87
Lenke til kommentar

Man får selvfølgelig allsidighet, men det spørs om det er verdt kontra utdannelseperioden. Når du snakker om millionlønninger så vil jeg tro det kommer til en viss pris - nemmelig fritiden ;)

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ta fagprøven som elektriker. Ellers så finnes det vel en del kurs som man kan få gjennom arbeidsgiveren(?).

Man må gjøre en del av læretiden. Tror det er 18 mnd. som er vanlig, i tillegg til VG2 og VG3 eksamen. Så det er litt styr. Men er man organisert har man krav et fagtillegg på "hele" 1,5 kr pr. time, samt at man kan være mer attraktiv på jobbmarkedet etc.

Men når alt kommer til alt er det bare formell kompetanse. Selv en snekker kan gjøre det samme som en elektriker, bare han lærer det. Eneste forskjellen er papirene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...