Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ytringfrihet. Hva har man lov til å si?

En_annen

Anbefalte innlegg

lol.. Hvorfor skrive om slike ting hvis du ikke vet noe om de? I mine øyne er rap en utrykksform der du gjerne legger frem forskjellige ting som interesserer deg. Hvis du syns at hasj (ikke 'hars' btw..) og sånt er skremmende, skriv en intellektuell rap om hvorfor det skremmer deg og hvorfor det burde bli ett annet fokus på disse tingene, bare pass på så du ikke havner i same bås som Staale Stiil.

Det fins mange ting å rappe om, ikke alt trenger å handle om voldtekt, mord, damer og dop. Gjør noe som ingen andre gjør men som allikevel fenger. Sjekk ut Sage Francis, Eyedea og Fashawn for eksempel.

Eventuelt Shad:

Her rapper han om å bo hjemme, men allikevel er det kult å høre på fordi han utfører det på en kul måte hvor han i tillegg parodierer Fresh Prince in Bel Air. Vær kreativ, ikke vær som alle de andre..

Har du forresten noe av låtene dine ute? Hadde vært kult å få hørt på låtene dine.

Btw. Hvis du vil forskrekke folk med syke rim osv. burde du sjekke ut horrorcore/deathrap genrèn. Necro, Ill Bill og Cage har noen slike låter. Ellers har du jo alltid den norske artisten Bobby Brun med 'lager mat', du kan finne den på youtube og den er ganske 'nasty' ^____^

Jeg skjønner hva du mener, men jeg vil like mye bli sammenlignet til Erik og Kris, som Eminem vil bli sammenlignet med Vanilla Ice -.- .. '

Hvis ikke jeg finn en sikkelig "dope" måte å si det på, så til faen med det.

Jeg foretrekker folk med syke rim, derfor er Eminem idolet og inpiration til rap musikken min. "Pop to pill till my pupills swell up like two pennies/ I'm Clint Eastwood in his mid twenties" < - Fy faen han er genial :D (fra sangen Under the Infuence av Eminem og D12)

Jeg har ikke ute noen låter enda :( desverre men skal sende link når jeg får noen ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem vil vel ha stempel som Erik og Kriss eller Vanilla Ice? :p Det å si at de jeg refererte til er som Vanilla Ice er å dra det langt og viser hvor lite du faktisk kan om rap for øyeblikket, men det betyr ikke at du ikke kan lære. De jeg har nevnt er respektert innen hiphop sjangeren, litt usikker med Bobby Brun tho'.

Jeg syns også at Eminem har noen veldig bra låter hvis man ser bort ifra de som er klubb-inspirerte. Hvor gammel er du forresten?

Jeg prøver bare å hjelpe deg. Hvis du fortsetter å skrive låter om drap og piller uten å kunne noe om det er det stor sjangse for at du til slutt blir sett på som en dårlig gimmick. Det ligger mer bak det å skrive låter enn å skrive om ting som skal 'sjokkere' andre bare for å sjokkere. Skriv om ting som skjer i verden som er sykt på en morbid og intelligent måte istedenfor å skrive om at du selv driver med det, for gjør du det kommer du til å bli gjennomskuet lett og du vil mest sannsynlig miste potensielle lyttere.

Lenke til kommentar

Hvem vil vel ha stempel som Erik og Kriss eller Vanilla Ice? :p Det å si at de jeg refererte til er som Vanilla Ice er å dra det langt og viser hvor lite du faktisk kan om rap for øyeblikket, men det betyr ikke at du ikke kan lære. De jeg har nevnt er respektert innen hiphop sjangeren, litt usikker med Bobby Brun tho'.

Jeg syns også at Eminem har noen veldig bra låter hvis man ser bort ifra de som er klubb-inspirerte. Hvor gammel er du forresten?

Jeg prøver bare å hjelpe deg. Hvis du fortsetter å skrive låter om drap og piller uten å kunne noe om det er det stor sjangse for at du til slutt blir sett på som en dårlig gimmick. Det ligger mer bak det å skrive låter enn å skrive om ting som skal 'sjokkere' andre bare for å sjokkere. Skriv om ting som skjer i verden som er sykt på en morbid og intelligent måte istedenfor å skrive om at du selv driver med det, for gjør du det kommer du til å bli gjennomskuet lett og du vil mest sannsynlig miste potensielle lyttere.

Yo jeg vet mye om hiphop rapp, har hørt på det i 4 år. Det jeg mente, var at jeg ville ikke skrive sanger som "ikke gjør dop/ det er dårlig med snop:" <- Det er Erik og Kris eller vannila ice. JEg rapper egentlig ikke om piller og sånt. Min forige begynnelsen var sånn her " Va helt digg, litt full, hadde de gøy på by'n/ med pupilla på vidde med Aleksander Rybaks øyenbryn" Og en annen som var litt harsere som var :

"Jeg er som Arnfinn Nesset, dåg at jeg røyker gresset/ Blås det rett i fjæset til pasientan får kols og dett ned" Men ikke sikkert jeg skal bruke det nå.

Jeg er 14 år, hei hei,

Ja.. vet ikke hva jeg skal si om det siste du skrev. Jeg skjønner hva du prøver å si, men å bli sett på som tøff, si at jeg ikke gjør dop, er litt vanskelig. Men kanskje jeg kunne gjørt noe som den linja fra Eminem " I'm like a mummy at night, fightin with bright lightning

Frightened with five little white Vicadin pills bitin him" Ikke sant, at jeg lager en linje som denne der jeg sier hvordan jeg slåss mot pillene kanskje. Eminem fikk det gått til uten å høres fag ut i det hele tatt. Men jeg har lyst å lage noen linjer som ligner på denne også "I'm like a "fuckin wasp in the hospital lost

Stingin the fuck outta everything I come across in the halls" For den var sykt genial xD Men det va liksom skrevet i sangen om Dop av eminem som var "under the infuence" som etter min mening har er et av de sykeste linjene han noen gang har spyttet

Lenke til kommentar

Ugh.. Du skjønner fortsatt ikke helt hvor jeg vil. Det jeg mener er at man fortsatt kan skrive harde tekster om forskjellige ting uten å si at man selv driver med dop når man ikke gjør det. Hør på Eminem med Guilty Conscience, så forstår du kanskje hva jeg mener. Låta har ett budskap og handler ikke bare om å 'være hard, ta dop og banke folk'. Folk som rapper om slike ting har ofte de tingene på timeplanen fra før, så når de rapper om de tingene treffer det ofte flere fordi det er sånn ca. sant.

Hvis de ikke gjør slikt, men allikevel rapper om det blir de ofte baksnakket og pratet dritt om fordi de prøver å være noe de ikke er.. For ikke å glemme at de temaene er grisegamle og oser ikke akkurat av originalitet.

De linjene du nevnte fra Eminem er fete nok de, men han skriver jo om å sloss mot pillene fordi han i realiteten gjør det. Btw, ikke skriv like linjer eller ta konseptene til en annen rapper ;)

Fett at du bare er 14 år og skriver tekster, du har ett bra utgangspunkt, keep it up ;) Fortsett med du driver med og lykke til videre.

Btw: Du kan skrive om absolutt hva du vil, skriv om å drepe voldtektsofre, jøder osv. hvis du føler for det, men regn med at noen kanskje ikke vil reagere slik du vil. Føler du for å disse Erik og Kriss så gjør du det, men jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å disse andre artister som gjør noe de føler at er rett for seg. Jeg syns heller ikke at de lager musikk som treffer meg, men å disse andre bare for å preike dritt blir teit.

Jeg er uansett interessert i å høre det du har laget til nå, post link hvis du får lastet det opp noe sted :)

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Med tanke på ytringsfriheten og det å skrive tekster, så trenger du nok ikke være redd for å lage dissesanger, rappe om dop, drap, voldtekt eller hva enn du har lyst til. Bare ikke nevn folk du faktisk kjenner i tekstene, så trenger du ikke bekymre deg.

Og så noen tips:

Yo jeg vet mye om hiphop rapp, har hørt på det i 4 år.

Ikke noe vondt ment, men om du har hørt på rap i 4 år, så vet du ikke så mye om det som du tror, og det kommer du til å merke om 4 år igjen om du fortsetter å være hip hop hode.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg vil like mye bli sammenlignet til Erik og Kris, som Eminem vil bli sammenlignet med Vanilla Ice .. '

Det går ann å skrive ærlige tekster uten å være i nærheten av Eri & Kriss, selv om du så kommer fra helt samme bakgrunn. Prøv å skriv noen tekster der du bare skriver meningen din om ett eller annet. Det kan være politisk, noe i hip hop eller hva som helst annet du mener noe om. Kom opp med konsepter, fortell historier osv. Du kommer langt med å være litt kreativ.

Prøv å hør på grupper som Atmosphere, CunninLynguists og The Roots, eller artister som Brother Ali, Aceyalone, Talib Kweli eller Shad som ble nevnt tidligere. For det meste helt vanlige folk, men med kreativiteten sin klarer de å skrive varierte, gode tekster som folk flest kan relatere til uten at de på langt nær kan sammenlignes med folk som E&K eller Vanilla Ice. Det kan også være lurt å høre på litt annet enn rap for å bli mer allsidig, både som skriver, rapper og person. Folk som Bob Dylan, Johnny Cash og Nick Cave skriver fantastiske tekster i en helt annen stil enn det rappere gjør. Jo mer allsidig du er, jo flere ting kan du hente inspirasjon fra.

For den mer tekniske biten, bør du ligge deg merke til navn som Tonedeff og Apathy. Enormt dyktige til å skrive tekniske tekster uten at det går utover innholdet.

Ikke prøv å etterlign linjer, sanger eller artister du liker. Prøv heller å la deg inspirere, det er stor forskjell på å være inspirert av noen og å kopiere stilen til noen. Ligg merke til hvordan de setter opp rimene. Lange rim? Mange rim? Perfekte rim, eller bruker de mange halvrim (rimer med vokallyden i ord)? Hvordan setter de opp sangen? Brukerer de utvidete metaforer(å skrive om en ting, samtidig som det egentlig handler om noe annet. Eks. Common - I Used To Love H.E.R. som handler om Hip Hop)? Forteller de historier eller om seg selv? Hvilken type rim og virkemidler (metaforer, punchlines, bokstavrim, sammenligninger osv.) passer til hvilken type tekster og sanger? Når bør du skrive ting rett ut så lytteren forstår, og når bør du gjøre det mer komplekst med f.eks. metaforer eller ved å skrive abstrakt (godt eksempel på abstrakte tekster - Aesop Rock)? Rapper de fort eller tregt? Tenk over alle disse tingene når du skriver, og bruk det du syns funker best til hver enkelt tekst. Prøv å ikke bare skriv om en type ting hele tiden, det blir fort uinteressant og utviklingen din stopper lett opp.

Vær deg selv. Følg med når dere har om dikt og poesi på skolen.

Eksempler til inspirasjon:

www.youtube.com/watch?v=4Cv02w4nzDQ

www.youtube.com/watch?v=phzHbzMu7E4

www.youtube.com/watch?v=8sTBSKT79H8

www.youtube.com/watch?v=lpsBEjiIrsE

www.youtube.com/watch?v=6ScPoBEFl1Y

www.youtube.com/watch?v=ASffKaWvmQQ

www.youtube.com/watch?v=4itrQb_BvXM

A tribe fan that appreciated the classics,

But damn if I’m trapped in the past, I act to surpass what they crafted

And still manage to travel the path on the maps that they drafted/

^Se hvordan han lager metaforene ('trapped in the past' & 'travel the path on the maps that they drafted') til å passe inn i rimmønsteret. Referanser til klassisk Hip Hop (A Tribe Called Quest) blir også hyppig brukt, og gir deg et image av en som vet litt om hva han driver med.

www.youtube.com/watch?v=Z2bbhYRnOFA

"She was the reigning queen of junior high and I was faceless/

Painted bangs and bracelets, and even looked graceful in plated braces/

I hate to say this but my aim was wasted/

So, I trained my heart for 7 years while she remained in basics/

Leading the same parade of babes to places/

Swearing I held a space in her heart, yet every semester she’d vainly replace it/

Yet, I waited and displayed my patience/

Even offered statements of positive advice in her cases of shakey situations/"

^Det går fint ann å bruke avanserte rimmønstre selv om du skriver om helt vanlige ting.

Lenke til kommentar

Å rappe om ting som aldri har vært en del av livet ditt høres ut en riktig måte å aldri bli populær på.

Mine 2 kroner.

Så det du prøve å si er at jeg skal gå å kjøpe meg dop ????

Nei, blir du kul av den grunn?

Hvorfor er dop et alternativ til rap forresten? Selv bruker jeg cannabis (dop), og kan ikke fordra rap.

Ingen oppfordrer vell til bruk av et ulovlig stoff.

Lenke til kommentar

Jeg har uansett snudd på dop tema. Jeg fant ut at dere var rett, jeg kan ikke skrive om nokka som ikke er meg .

Jeg skrev heller om hvordan jeg ser på verde rundt meg som dopa, hvordan den har vært i mot meg fra barndommen av, noe jeg faktisk har opplevd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Norge har ytringsfriheten grunnlovsvern, jf. Grl. § 100, som i 2004 fikk en ny utforming hvor det slås fast som hovedregel at ytringsfrihet skal finne sted. Dette modifiseres noe i § 100 2. ledd, hvor det heter at ingen kan holdes rettslig ansvarlig på annet grunnlag enn kontrakt eller annet privat rettsgrunnlag for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer eller budskap, med mindre det lar seg forsvare holdt opp mot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøkning, demokrati og individets frie meningsdannelse. Ytringsfriheten kan dog komme i konflikt med andre sterke hensyn, f.eks. hensynet til taushetsplikt og ærekrenkelse. Enkelte ytringer kan rammes av forbudet mot å utsette en person eller gruppe personer for hat, forfølgelse eller ringakt på grunn av vedkommendes trosbekjennelser, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse (Jf. Strl. § 135 litra a, jf. Rt. 1997 s. 1821).

Så lenge du ikke kommer i fare for å utsette noen for ærekrenkelse og/eller trusler, så skal det være greit.

Du glemte å nevne at det er forbudt å fornærme Staten (og dens ansatte)

§ 135. Med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 1 Aar straffes den som udsætter den almindelige Fred for Fare ved offentlig at forhaane eller ophidse til Had mod Statsforfatningen eller nogen offentlig Myndighed eller ved offentlig at ophidse en Del af Befolkningen mod en anden, eller som medvirker hertil.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ugh.. Du skjønner fortsatt ikke helt hvor jeg vil. Det jeg mener er at man fortsatt kan skrive harde tekster om forskjellige ting uten å si at man selv driver med dop når man ikke gjør det. Hør på Eminem med Guilty Conscience, så forstår du kanskje hva jeg mener. Låta har ett budskap og handler ikke bare om å 'være hard, ta dop og banke folk'. Folk som rapper om slike ting har ofte de tingene på timeplanen fra før, så når de rapper om de tingene treffer det ofte flere fordi det er sånn ca. sant.

Hvis de ikke gjør slikt, men allikevel rapper om det blir de ofte baksnakket og pratet dritt om fordi de prøver å være noe de ikke er.. For ikke å glemme at de temaene er grisegamle og oser ikke akkurat av originalitet.

De linjene du nevnte fra Eminem er fete nok de, men han skriver jo om å sloss mot pillene fordi han i realiteten gjør det. Btw, ikke skriv like linjer eller ta konseptene til en annen rapper ;)

Fett at du bare er 14 år og skriver tekster, du har ett bra utgangspunkt, keep it up ;) Fortsett med du driver med og lykke til videre.

Btw: Du kan skrive om absolutt hva du vil, skriv om å drepe voldtektsofre, jøder osv. hvis du føler for det, men regn med at noen kanskje ikke vil reagere slik du vil. Føler du for å disse Erik og Kriss så gjør du det, men jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å disse andre artister som gjør noe de føler at er rett for seg. Jeg syns heller ikke at de lager musikk som treffer meg, men å disse andre bare for å preike dritt blir teit.

Jeg er uansett interessert i å høre det du har laget til nå, post link hvis du får lastet det opp noe sted :)

Jeg vil at du skal fortelle hva du synes om denna linja. Har ikke posta mye pga frykten for at noen ska kopiere det hvis det e bra : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1308177

Lenke til kommentar

Enn trussel er ikke bare en ytring.

Og dessuten er trusler noe som vurderes subjektivt. Om personen som mottar trusselen frygter for liv eller helse for seg selv eller andre på grunnlag av en uttalelse så er det en trussel. Om mottakeren derimot ikke føler seg truet overhodet så er det ikke lenger en trussel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...