Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ytringfrihet. Hva har man lov til å si?

En_annen

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål om yttringsfrihet her i Norge. Jeg skriver rapper, så en dag bestemte jeg og vennen min å skrive en rap om dop og sånt. Jeg, på min side, tar ikke dop, røyker eller tar narkotika, jeg tar i det hele tatt ingen rus midler, jeg vet ikke om vennen min røyker hars eller no, men det tror jeg ikke. Men ihvertfall, tilbake på saken, jeg skrev no noen litt grove rim om dop, men sannheten er, jeg er egentli ganske redd for dop og rus og hva det kan gjøre med deg. Når jeg skrev liksom linjer om hvordan jeg røykte hars, eller at jeg tok piller (noe jeg ikke gjør, det er bare sånn rap er, du skal liksom være tøffest), det føltes så mye mer groft ut, enn når jeg skriver om å drepe, eller pule. Er det det ? Og yttringsfriheten i norge, hvor langt kan den tøyes i forhold med dette og hva jeg sier på rappene mine ? Jeg bare lurer, dette er tross alt ganster rap, men jeg har aldri hørt onkli grov rap i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forsåvidt si utrykke akkurat det som passer deg i sangene dine, det som kan skje er at hvis du vil ha de spilt på radio osv så kan de nekte å spille de før det og det tidspunktet på dagen eller ikke spille de i det hele tatt. Men det er ingen som kan fortelle deg at du ikke for lov å synge om det og det.

Lenke til kommentar

I Norge har ytringsfriheten grunnlovsvern, jf. Grl. § 100, som i 2004 fikk en ny utforming hvor det slås fast som hovedregel at ytringsfrihet skal finne sted. Dette modifiseres noe i § 100 2. ledd, hvor det heter at ingen kan holdes rettslig ansvarlig på annet grunnlag enn kontrakt eller annet privat rettsgrunnlag for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer eller budskap, med mindre det lar seg forsvare holdt opp mot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøkning, demokrati og individets frie meningsdannelse. Ytringsfriheten kan dog komme i konflikt med andre sterke hensyn, f.eks. hensynet til taushetsplikt og ærekrenkelse. Enkelte ytringer kan rammes av forbudet mot å utsette en person eller gruppe personer for hat, forfølgelse eller ringakt på grunn av vedkommendes trosbekjennelser, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse (Jf. Strl. § 135 litra a, jf. Rt. 1997 s. 1821).

Så lenge du ikke kommer i fare for å utsette noen for ærekrenkelse og/eller trusler, så skal det være greit.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis jeg kan ta et dårlig eksempel " erik og kris er piss" er det okey eller blir det feil ?

Ja det kan du vil jeg tro; men dersom du sier "jeg skal komme og voldta erik og kris!" eller drepe dem, tror jeg saken blir en annen.

Er forøvrig sjokkert over hvor tabu-belagt dop er i dag :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skrev liksom linjer om hvordan jeg røykte hars, eller at jeg tok piller (noe jeg ikke gjør, det er bare sånn rap er, du skal liksom være tøffest), det føltes så mye mer groft ut, enn når jeg skriver om å drepe, eller pule. Er det det ?

Å drepe er grovt. Å pule er grovt hvis det brukes tvang (voldtekt). Å bruke dop er ikke grovt hvis du velger dette selv.

Men det er ingen som kan fortelle deg at du ikke for lov å synge om det og det.

"Hitler var en flott mann og jeg skal drepe alle jøder".... Jeg mistenker at noen ville reagert på om han rappet om noe slikt...

Dette er en trussel, da

Lenke til kommentar

lol.. Hvorfor skrive om slike ting hvis du ikke vet noe om de? I mine øyne er rap en utrykksform der du gjerne legger frem forskjellige ting som interesserer deg. Hvis du syns at hasj (ikke 'hars' btw..) og sånt er skremmende, skriv en intellektuell rap om hvorfor det skremmer deg og hvorfor det burde bli ett annet fokus på disse tingene, bare pass på så du ikke havner i same bås som Staale Stiil.

Det fins mange ting å rappe om, ikke alt trenger å handle om voldtekt, mord, damer og dop. Gjør noe som ingen andre gjør men som allikevel fenger. Sjekk ut Sage Francis, Eyedea og Fashawn for eksempel.

Eventuelt Shad:

Her rapper han om å bo hjemme, men allikevel er det kult å høre på fordi han utfører det på en kul måte hvor han i tillegg parodierer Fresh Prince in Bel Air. Vær kreativ, ikke vær som alle de andre..

Har du forresten noe av låtene dine ute? Hadde vært kult å få hørt på låtene dine.

Btw. Hvis du vil forskrekke folk med syke rim osv. burde du sjekke ut horrorcore/deathrap genrèn. Necro, Ill Bill og Cage har noen slike låter. Ellers har du jo alltid den norske artisten Bobby Brun med 'lager mat', du kan finne den på youtube og den er ganske 'nasty' ^____^

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...