Gå til innhold

Gode grunner for utenlandstjeneste?

Firkantbar

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå seriøst utenlandstjeneste, men mine foreldre er naturligvis ikke så store fans av denne beslutningen.. Selv synes jeg det er ganske naturlig for meg å ville oppleve utenlandstjeneste eller intops, men jeg ser også deres bekymring ovenfor temaet.

De vil nå at jeg skal legge frem noen gode grunner for hvorfor jeg vil ha meg selv med på dette, men jeg klarer liksom ikke finne noen særlig gode grunner, annet enn at det virker logisk for meg.. Har selvfølgelig noen, men kunne tenke meg å høre hva dere tenker?

Kan dere komme med noen gode grunner til å dra på utenlandstjeneste? (Evt. gode grunner til IKKE å dra på utenlandstjeneste?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De støtter jo selvfølgelig meg, men valget er det ikke sikkert de støtter likefullt! Og ja, jeg er naturligvis over atten, og valget er fullt og helt mitt.. Men jeg vil ha foreldrene mine "med" på det jeg gjør, og jeg vil fortsette å ha kontakten med de.. Jeg gjør ikke dette for å støte meg fra de på noen måte..

Takk daim! Mye det samme jeg har kommet frem til :)

Kan forøvrig linke til en radiodokumentar om Jones Valg å dra på utenlandstjeneste i Afghanistan!

Lenke til kommentar

Vil si at det er den ultimate måte å teste seg selv å presse egne grenser på. Forhåpentligvis vite at du har vært med på å gjøre en forskjell her i verden. Samtidig er det naturligvis farligere enn mye annet du kan drive med her i verden, både fysisk men ikke minst psykisk.

Nå kjenner jeg ingen av dere som sier dere vurderer å reise ut eller deres militære bakgrunn med unntak av sivilisten daim ( :tease: )

Men når tiden for en beslutning evt. kommer, så tenk NØYE over om du er fysisk, psykisk og faglig klar for det du kan bli utsatt for. Om lønn og "fett å ha på CVen" står høyt på lista over grunnene er noe feil i mine øyne. Ingen kan på forhånd si at de vet hvordan de reagerer om de havner i reel strid, noen takler det rett og slett ikke. Reaksjonen kan komme der og da, den kan komme flere år senere. Har selv folk som står meg nær som ble totalt forandret etter intops, selv om de fungerer ypperlig i arbeidslivet forøvrig, så er det tydelig at noe er feil.

Lenke til kommentar

Det Killswitch sier gir veldig mening. Jeg tenker det viktigste er å ta stilling til om kampen en reiser ut for å kjempe er verdt ens liv. Kan man svare ja på det, er man "good to go". Du må være forberedt på at du både kan miste livet, bli skadet (fysisk og psykisk), miste venner og ende med å ta livet av et annet menneske. Jeg snakket en del med foreldrene mine om dette på forhånd før jeg reiste ut, og jeg fikk inntrykk av at mine refleksjoner rundt dette faktisk overbeviste dem om at jeg var klar.

Ellers vil jeg legge til at noe av det mest verdifulle jeg fikk med meg fra Intops var at jeg satte så utrolig mye mer pris på hjemlandet mitt etter at jeg kom tilbake. Det går virkelig opp for deg hvor stor den gullskjeen du som nordmann er født med i ræva er, når du får all verdens elendighet inn på huden på den måten. Husker feks. fasinasjonen under bussturen hjem fra OSL under første perm, hvor jeg ble sittende å stirre på alle gatelysene som utrolig nok virket :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg lett se for meg Hugo_Hardnuts...

Uten at jeg nødvendigvis sikter til noen i denne tråden, så sitter jeg med et inntrykk av at flere som sier de vil reise ut har fått en solid dose "vranglære" om hvordan ting faktisk er. Alle som vurderer dette bør tenke GRUNDIG igjennom hva de mener om å ta et annet liv, se helt surrealistiske ting de fleste ikke kan forestille seg. Kan man egentlig forestille seg sin reaksjon om man skulle være førstemann på stedet etter en IED? Se en død \ såret kamerat? Uten å ha opplevd dette selv, vil jeg påstå at det kan man ikke.

Ting er ikke bare action og "morro", dødtid eksisterer visstnok i beste velgående i Afghanistan også, men her har jeg ingen personlige erfaringer.

Lenke til kommentar

Vil nok estimere at dødtid utgjør ca. 90% av hverdagen under intops. Jeg var MP i KFOR, hvilket innebar mye frihet til å reiser rundt når det var lite å gjøre, og på tross av dette ble det klaustrofobisk til tider. Kan forestille meg at presset på ISAF-folket er et par hakk høyere, både i og utenfor leir...

Edit: Vil for øvrig legge til at lønna faktisk ikke er så fantastisk som alle vil ha det til. Man må ta i betraktning at man er på jobb 24 timer i døgnet i et område hvor en faktisk risikerer liv og lemmer. Jeg har nå, etter 5 år på universitetet, 4-5.000 mer utbetalt pr. mnd enn jeg hadde under intops. Økonomisk var det mao. ikke noe sjakktrekk ;)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er ganske naturlig for meg å ville oppleve utenlandstjeneste eller intops, men jeg ser også deres bekymring ovenfor temaet.

For din egen del er det snakk om mye gode erfaringer og opplevelser på den ene siden, og risiko for fysiske skader eller psykiske reaksjoner på den andre siden. Foreldrene dine vil ikke få utbytte i erfaringene dine, og sitter naturlig nok kun igjen med risiko for at noe skjer med deg.

Jeg tror det er viktig å vise at du skjønner dette, og at du ser deres side av saken. Det viktigste er nok å betrygge foreldrene dine om at du har foretatt en grundig vurdering.

Lenke til kommentar

Jeg har nå, etter 5 år på universitetet, 4-5.000 mer utbetalt pr. mnd enn jeg hadde under intops. Økonomisk var det mao. ikke noe sjakktrekk ;)

Jeg ville heller hatt masse penger på bok i forkant av studiet enn å kommer raskere ut i jobb og tjene noen slanter ekstra i mnd. Med egenkapital kan du få boliglån, slik at du slipper husleie, så totalt sett kan det lønne seg i lengden å opparbeide kapital i forkant av studier - selv om du får mindre lønn uten utdanning.

- Risiko for skader og i verste tilfelle døden.

Lieutenant Dan fra Forrest Gump anyone? Sikker på at døden er "verste tilfelle"?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er en flott erfaring og du vil sikkert (med rette) på mange måter føle deg bedre enn andre. Du vil kanskje lære å kjenne deg selv på helt nye måter og forhåpentligvis finne ut at du takler stort press på en måte få kan skryte av.

+Du sitter igjen med en del penger

+erfaring

+vokser mye personlig

+lærer å sette pris på de små tingene

-ræva lønn i forhold til jobben (og mye dårligere enn for øvelse i Norge)

-Stor fare for å bli drept

-Dør du er det antagelig for ingenting, vi taper så det synger

-Muligheter for skader og lidelser

Vet ikke hva motivasjonen din er for å dra, men min mening er at det egentlig er fryktelig dumt å dra og krige i Afghanistan. Det er lite i det landet værdt å ofre livet for og det vil antagelig være forgjeves uansett. Du får ingen god kompensasjon for risikoen.

Om du ønsker en karriære i forsvaret eller tror du vil trives og ønsker å vokse enormt som person kan det være værdt det.

Lenke til kommentar

Folk nevner en del lønn her, har selv jobbet for NP og vært ute 1,5 måned i strekk. Lønna pr. tidsperiode og mengde arbeid er dårlig, men til gjengjeld har man ingen utgifter. Alt man tjener går i pluss. Det å komme hjem med 40 000 kroner i pluss er gjerne mer enn man kan spare opp hjemme i tilsvarende periode hvor man har utgifter til mat osv.

Men igjen, man velger vel ikke utenlandstjeneste for pengene.

Personlig ville jeg gjerne valgt intops for opplevelser, erfaringer, jeg er hekta på forsvaret(Hvertfall nå. :blush: ) og til slutt "brødreskap."

Lenke til kommentar

Om man skal gjøre karriere i Forsvaret er jo ikke intops å komme utenom. Det er viktig å ha brede erfaringer som offiser, og intops er jo en ganske god erfaring å ha med seg.

Man kan jo trekke frem fysiske og psykiske skader man kan få av det man opplever i utenlandsoppdrag som kanskje den "viktigste" grunnen til ikke å dra. I mine øyne gjelder spesielt psykiske senskader for de som drar til utlandet for så å dra rett i det sivile etterpå. Da er det viktig å ha noe å gjøre. Man kommer hjem med masse penger og ikke noe å gjøre. I tillegg er det ingen å snakke med om det man har opplevd, som man får gjort ved å fortsatt være i Forsvaret. Har hørt om flere som har begynt med narkotika etter intops. Senskader trenger nødvendigvis ikke å komme med en gang man kommer hjem, det kan godt ta både 10 og 20 år før det skjer noe.

Det er derfor viktig å vite hva man går til. Snakke med folk som har vært der, gå noen runder med seg selv. Er det dette jeg egentlig vil? Vil jeg risikere livet for dette? Det er ikke en avgjørelse som skal tas lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...