Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klassetur / eventuell erstatning ved ødelagt hotellrom. [bestilt i mitt navn, hvordan fordele erstatningsplikt på hele klassen?]

CorporalClegg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i en komite som er ansvarlig for å planlegge klassetur til Oppdal.

Vi skal bo på hotell, og siden det ble bestilt i mitt navn lurer jeg på hvordan jeg kan utforme en kontrakt på erstatningsplikt om det skulle skje noe. (Vi er 17-18 år og skal ikke ha med noen "voksene")

Diskuterte det i klassen, og deres oppfatting er at den som eventuelt ødelegger noe skal være erstatningspliktig. Men hvordan "helgarderer" jeg meg i fall noe skulle skje?

Tusen takk!

Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er i en komite som er ansvarlig for å planlegge klassetur til Oppdal.

Vi skal bo på hotell, og siden det ble bestilt i mitt navn lurer jeg på hvordan jeg kan utforme en kontrakt på erstatningsplikt om det skulle skje noe. (Vi er 17-18 år og skal ikke ha med noen "voksene")

Diskuterte det i klassen, og deres oppfatting er at den som eventuelt ødelegger noe skal være erstatningspliktig. Men hvordan "helgarderer" jeg meg i fall noe skulle skje?

Tusen takk!

Mvh Ivar

Depositum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I henhold til Avtaleloven kan en avtale være muntlig. Sånn sett holder det at alle er enige om "reglene". Så kan det være greit å lage noe skriftlig for å virkelig være sikker på at alle er enig, men det er ikke nødvendig å gjøre noen stor sak ut av kontrakten. Noen linjer om at man forstår at man har ansvar for rommet og kan måtte betale ved skade holder lenge.

Jeg vil uansett anbefale en ordning med et visst depositum - ikke for at alle skal betale, men for at alle skal være med å legge ut. Hvis en eller annen slask nekter å betale - eller to-tre stykker ikke er enige om hvem av dem som er skyldig - risikerer du å bli sittende med regningen i hvert fall for en stund. Om dere samler inn depositum på forhånd slipper du å legge ut, og det blir hele klassens problem - og ikke bare ditt - å overtale de skyldige om at de må ta på seg ansvaret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nahojp er inne på, så er depositum meget fornuftig. Jeg ville også hatt en avtale som tydelig viser til den enkeltes og gruppens erstatningsansvar.

Ansvaret må gå utover enkeltpersoner ellers så risikerer du at du selv blir sittende med kravet fordi ingen vil ta på seg skylden.. Så, det bør være tydelig at hvis ikke personen bak hærverket kan utpekes, så må f.eks de tilhørende rommet stå ansvarlige. Skulle det være urimelig å fordele ansvaret på disse (kanskje det var en på besøk som gjorde hærverk), så må eventuelt hele gruppen stå ansvarlige.

Formuler en avtale med enkle ord, og sørg for at de som er under 18 får underskrift av foreldre/foresatte.

Det er kanskje mange som tar litt "lett" på dette. Men tro meg, det gjør du ikke den dagen du sitter med krav opp etter øra grunnet hærverk. (rasering av hytte på Hemsedal er ikke billig!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du går for dpositum-løsningen så husk at det ikke er småpenger du kan få regning på, om alt går dritt...

En pulverslukker tømt innendørs, 5-6 knuste fliser på badet, ett saftig rot og diverse småskader på inventar havner fort på omtrent en halv årslønn...

Lenke til kommentar

Det at rommet står i ditt navn har ikkje anna å bety en at det då er deg hotellet tar kontakt med fyrst.

Du må forøvrig også samtykke dersom hotellet vil ha erstattning. Vanligvis er det å sette kostnaden for øydelagt inventar på regninga en enkel måte for hotellet å få dekka sine utgifter på og for hotellgjesten å gjere seg ferdig med saka på.

Dersom hotellgjesten nekter å gjere opp for seg så blir resultatet politianmeldelse. (Forutsetter her sjølvsagt at skadane du sikter til er regelrett hærverk og ikkje hendige uhell, uhell slepp du å betale for dersom du sierifrå).

Så dersom noke blir øydelagt så vil nok hotellet ta kontakt med deg og du må då peike ut den skyldige som skal betale for det.

Det vil uansett for deg være ein fordel at hotellet får registrert kven som bur på dei forskjellige romma.

Er dette forresten klarert med hotellet? Det er ein del hotell som har policy mot mindreårige gjester utan følge av verge.

Rekner også med at sidan mange av dere er under 18 år så blir mykje av festinga på hotellet?

Eg ville egentlig bekymra meg meir for kva du skal gjere når hotellet kaster dere ut av hensyn til dei andre gjestane på hotellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk folkens!

Har laget et førsteutkast til kontrakt, noen innspill?

Kontrakt vedrørende eventuelt erstatningskrav etter klasseturen

Om noe skulle bli ødelagt under klasseturen er det den personen som ødelegger det som stilles til ansvar (dvs. må betale erstatningen til hotellet).

Hvis ikke personen bak hærverket kan utpekes, så må de tilhørende rommet stå ansvarlige.

Skulle det være urimelig å fordele ansvaret på disse (kanskje det var en på besøk som gjorde hærverk), så må hele gruppen stå ansvarlige.

Signatur: ______________________________________

Obs: De som er under 18år må ha underskrift fra foresatte.

Det vil for øvrig også bli et depositum på 500kr per person - ikke for at alle skal betale, men for at alle skal være med å legge ut. Hvis en eller annen slask nekter å betale - eller to-tre stykker ikke er enige om hvem av dem som er skyldig - risikerer jeg å bli sittende med regningen.

Lenke til kommentar

Om jeg får endre litt.

Kontrakt vedrørende eventuelt erstatningskrav klasstur

§ 1 Deltagelse på gruppen

1.1. Som medlem av turen, har du de rettigheter og forpliktelser som fremkommer av denne avtalen. Avtalen er lik for alle medlemmer.

1.2. Det skal betales et depositum på 500 kr per person som refunderes etter turen, dersom ingen skade er oppstått.

§2 Eventuelt erstatningskrav

2.1 . Om noe skulle bli ødelagt under turen er det personen som ødelegger det som stilles til ansvar og må betale erstatningen til hotellet.

2.2 . Hvis ikke personen bak hærverket kan utpekes, står det tilhørende rommet ansvarlig.

2.3 . Skulle det være urimelig å fordele ansvaret på enten punkt 2.1. eller 2.2., må hele gruppen stå som ansvarlige.

Godkjennelse av gruppekontrakt

- Jeg godkjenner at jeg har lest, forstått og akseptert denne avtalen som vil gjelde fra dags dato til *sett inn sluttdato* 2011 i forbindelse med klassetur.

- Jeg er inneforstått med at brudd på en eller flere paragrafer i kontrakten, vil medføre konsekvenser.

- Jeg er inneforstått med at kontrakten er juridisk bindende og kan føre til juridiske konsekvenser.

Signatur;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...