whreet Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Hei, for 1 time siden ca. Litt under kanskje sølte jeg litt pepsi (pepsi max hvis det betyr noe) inn i pcen. (Dylta borti og glasset datt ned slash sølte litt brus ned i pcen pga. åpen vifte på toppen.) Pcen slo seg øyeblikkelig av, og på igjen. Der står den. Power supply lager en rar lyd, viftene klikker helt og går frem og tilbake, og det lyser av pcen. Anyone help please? Trenger virkelig hjelp. IM hvis det går ann. Mvh, Whreet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Kan være at sukkeret i brusen har klistret seg på innsiden, noe vått å søtt på elektronikk er fyfy. Vask PCen din grundig med en litt fuktet klut å prøv på nytt. Lykke til Lenke til kommentar
whreet Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Går det fint om jeg vasker hovetkortet, osv? .. Og, Power Supplyen lager en rar busselyd.. Still, skal jeg vaske ? Tørket over grundig etterpå? Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Kan være at sukkeret i brusen har klistret seg på innsiden, noe vått å søtt på elektronikk er fyfy. Vask PCen din grundig med en litt fuktet klut å prøv på nytt. Lykke til Men huks å ta ut stikkontakten først, ofc Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Vsske hovedkortet skal du være forsiktig med. Ville heller gått for å tørke det skikkelig. Har du ikke en vifte stående eller helst, en kompressor, slik at du får tørket alle loddinger og komponenter skikkelig. Still klikk etter det, så må du ty til en tørkeklut og dra forsiktig over komponentene. Lenke til kommentar
whreet Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Will do. Men, må jeg inn i Strømforsyningen? Er virkelig stress der inne -.- Trangt, hate it. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Går det fint om jeg vasker hovetkortet, osv? .. Og, Power Supplyen lager en rar busselyd.. Still, skal jeg vaske ? Tørket over grundig etterpå? Det går fint å vaske hovedkortet osv. Men kluten må ikke vær for våt (!). Fukt den pittelitt så den er på randen til å bli tørr igjen. Det kan ha kommet brus inne i power supplyen som da har tørket og stivnet rundt viftene, du kan prøve å åpne powersupplyen og vaske litt der også. Husk å ha noe tørt i nærheten når du vasker, i tilfelle noe blir for fuktig. Men tenk på garantien visst du åpner å skrur på ting. Visst du har en lenke som "jorder" deg til pcen kan du gjerne ta den på når du vasker, slik at du ikke får statisk elektrisitet i pcen. Og sist men ikke minst, som nevnt tidligere i tråden, ta ut strømkabelen å la pcen være helt død. Lenke til kommentar
whreet Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 det funker ikke bare å dusje pcen i dusjen og tørke med hårføner? Dette var drit lame Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Første bud når man søler noe i maskinen, er slå den av så raskt som mulig. Dersom den har stått på en stund med diverse kortsluttninger, er det fare for at ting har røket med. Ville satset på å vaske komponetene med elektronikkrens eller kondensfjerner istedet, for vann. Du bør også la de tørke lenge før du kobler strøm på de igjen. Endret 5. februar 2011 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Nissen123 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Første bud når man søler noe i maskinen, er slå den av så raskt som mulig. Dersom den har stått på en stund med diverse kortsluttninger, er det fare for at ting har røket med. Ville satset på å vaske komponetene med elektronikkrens eller kondensfjerner istedet, for vann. Du bør også la de tørke lenge før du kobler strøm på de igjen. Når jeg finner pcer på elretur som er av interesse så plukker jeg den i filler å lar det stå i et varmt rom minst ei uke helst 14 dager ei vass dråpe kan velte store lass skal ikke mye til det att psu lager en sån bz lyd er kortslutnings lyd så slå umidelbart av ellers ryker psun og mere til. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Det er ingenting annet å gjøre her enn å demontere alt fullstendig, spore godt hvor det faktisk ble spurt, og rense alle affekterte deler grundig for hånd. Jeg ville annbefalt en myk lofri duk sammen med en litersflaske med rødsprit som du kan plukke opp billig på alle bensinstasjoner. Redspriten er mer en sterk nok til å rense effektivt, fordamper vekk, fører ikke til irring, leder ikke selv strøm, og er ikke så aggressiv at det fører til noen skader på elektronikken så lenge du ikke dynker hele kretskortet og lar det ligger der liksom... For guds skyld ikke bruk whitespirit eller tynner eller slike ting - jeg har sett folk gjøre den tabben før. resultat = plastikkdeler på kretskort osv. smelter som smør (etter en time eller to). Litt lunkent vann kan nok gå ann også om man er VELDIG grundig til å tørke opp og la tørke lenge etterpå - men jeg synes personlig at en relativt ren alkohol som rødsprit (eller enda mer ideellt isopropanol f.eks.) har så mange fordeler at over vann at jeg aldri ville annbefalt vann ved mindre du absolutt ikke kan få fatt i noe mer egnet. Du spør om du må inn i PSUen... hvordan skal vi vite det? Du er jo den eneste som sitter på noen relevant informasjon på om det har spurtet inn i PSUen eller ikke. Hvis du spør om du må fjerne det som har spurtet inn i PSUen så er jo svartet selvfølgleig ja - ved mindre du vil risikere at PSU avgjår med døden rimelig raskt ved mindre du er veldig heldig. Bare håper for din skyld at ikke den vesken gikk gjennom en vifte da den sølte ned - for å så fall er det spredd dråper over hver neste overflate i maskinen og du har en herkuliansk oppgave forran dag i så fall - ved mindre du evt. risikerer å dynke hele kretskortene i en kort stund håpe det er nok til å fjerne brus som kanskje allerede har størknet til nå... -Stigma Lenke til kommentar
maricius Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Klarte å gjøre akuratt det samme som du har gjort nå, for noen uker siden. Endte med at jeg bygde meg ny maskin, da det bare dukket opp problem etter problem... Lenke til kommentar
whreet Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Strøforsyningen er ødelagt. Oppgraderer hele pcen, takk for hjelpen alle sammen <3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå