Nerdrage Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Har akkurat satt inn nytt hk(Asus p7p55d deluxe, ny cpu(i5 760) og corsair h50 med et forsøk på push / pull ved å bruke stock vifta til antec 902 kabinettet som vifte nr 2... Dette er mitt første skikkelige forsøk på en OC, og har klokka opp til 4ghz, med 20 Cpu Ratio og 200 Bclk og har 1.272v på cpu. Har kjørt blend test i Prime95 i en times tid når jeg skriver dette og det har virket stabilt så langt. hadde til å begynne med pc'n ute på gulvet og hadde da temperaturer like under 70c. Etter å ha flyttet pc'n på plass under pulten vippet tempen opp til 71c på en cpu core og 72c på en annen cpu core. De to andre har ikke kommet opp i 70c enda. Virker å ha stabilisert seg der under Blend test. Er jo helt ny på skikkelig OC og bruk av prime for den saks skyld, så tenkte jeg skulle høre med folk om dette er ok temperaturer. har ikke stress testa så veldig lenge enda heller, så jeg ser ikke bort fra at tempen kan stige noe ytterligere. bruker forøverig cpu-z, coretemp og speedfan for å holde øye på ting. coretemp og speedfan viser heller ikke nøyaktig de samme temperaturene. Noen som har litt god input på temaet? Et tilleggs spørsmål angående vifte hastighet. Ser at cpu vifta på radiatoren ikke får høyere rpm enn 1600 og pumpa ligger på 1400 rpm +-. er dette normalt? cpu vifta er satt inn i cpu_fan på hk og pumpa er satt inn i pwr_fan på hk. har ikke greid å stille hastighet selv verken i bios eller med speedfan. Endret 5. februar 2011 av Nerdrage Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Synnes temperaturene er 10C for høye, men med tanke på at det er 100% last så er det vel ikke SÅ ille... Har du 2x vifter på Corsair H50'en? Endret 5. februar 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) ja tenkte jeg skulle prøve push/pull med to vifter. den andre vifta jeg bruker er antec vifta som var i kabinettet. er sikkert ikke det beste å bruke, men bedre å få brukt den enn at den ligger å slenger tenkte jeg. har frendeles ikke kommet over 72c. men jeg er fornøyd jeg, fordi da jeg haddde intel q9400 klokka til 3.2 turte jeg ikke kjøre prime da tempen steg opp til 70 i spill. var med stock vifte da. Jeg kommer sikkert til å få tak i ny kjøle pasta etterhvert så får se hva som skjer da. Har forøvrig slitt med bsod en stund her når jeg ikke kjører prime. krasjer tilfeldig i windows og når jeg prøver å spille litt. har formatert og lagt inn windows 7 på nytt nå, noe jeg ikke gjorde til å begynne med. har og fikla litt i bios, så får se hvordan det går å spille. på en måte rart at prime ikke krasja....eller det gjorde det til å begynne med helt til jeg satte volt opp på 1.272. Har litt høy idle temp også, ligger rundt 40c. da jeg hadde oc på 4ghz og volt på auto hadde jeg lavere idle temp.så at volt da lå rundt 1.1v eller noe. men nå er den jo fixed på 1.272. noe å gjøre for å ordne det? har cpu vcore på manual, men det er også en instilling som heter offset, som jeg ikke skjønner meg på. Endret 6. februar 2011 av Nerdrage Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Kan teoretisk være en ustabil psu om du får random bsods, anbefaler uansett en grundig memtest86+ så du kan utelukke at minnet har noen problemer (noe som av og til prime ikke legger merke til) Ellers så kan det jo også være greit å se om du fortsatt for Bsods om du klokker ned, da er det som regel tegn på for lite kjøling eller at en av volt innstillingene på hovedkortet kanskje er litt for lav. Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 tror kanskje jeg fant ut hva offset innstillinga på vcore er. skrudde den opp noen hakk til jeg fikk 1.272v i bios, gikk så inn windows og så i cpu-z at volt var rundt 1.40 + skrudde så på prime95 og så da at volt justerte seg opp til 1.272v når load gikk til 100%. offset setter vel da en grense for hvor høy volt kan gå av seg selv på auto. da jeg hadde full auto gikk den opp i 1.300v + på 100% load noe som sikkert er unødvendig. får prøve å finne ut av disse bsod greiene etter litt søvn =P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå