co2 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Faderullan, så er jeg tilbake i denne forumdelen, jeg hater virkelig dataproblemer. For litt siden begynte PCen å skru seg av plutselig, enten det er snakk om spilling, at jeg sitter på skrivebordet og gjør minimalt eller annet. Specs: CPU: AMD Phenom II X4 965 (Stock vifte) Hovedkort: Asus M3A32-MVP DELUXE Minne: Kingston DDR2 8GB(4x2) RAM Skjermkort: Asus Radeon HD 4870x2 PSU: Mist 1000W Det som skjer: - PCen blir svart på sekundet ut av det blå. Nekter å starte opp igjen og må først skrus av og så på igjen ved strømbryteren. Hva jeg trodde: Jeg tenkte at det først kunne være skjermkortet som fusket med overoppheting siden jeg har styrt litt med Asus Smartdoctor hvor jeg kan lese av temperatur og stille viftemodus. Siden denne stod på egeninnstilt satte jeg den over på auto, dette til tross for at temperaturen så normal ut(55ish på idle.) Dermed virket det som problemet lå et annet sted. Første tanke var overoppheting hos CPUen. Installerte Asus PC probe. Det første jeg fikk opp var alarmlyder om CPU temperatur og diverse andre vifter. Siden andre vifter er manuelt styrt, så konsentrerte jeg meg om CPUen. Husker ikke hva tempen var med alarm, men nå er den rundt 45 grader ved idle, opp i mot 55 ved spilling/belastning, RPM på vifte er 4530. Og nå dør den igjen, allikevel. Jeg rakk å se før den tok kvelden, at det stod noe om "12V" i en advarsel før den ga seg, og mistenker derfor der har med volten å gjøre. Her er Volt i bios: ----------------------------- Vcore 1.392 3,3V 3,360 5V 5,080 12V 11,856 Volt i Asus probe(current value, som også endrer seg pluss/minus): Vcore 1,39 3,3V 3,38 5V 5,27 12V 12,99 ---------------------------- Hva nå? Er det ** steike, her kom det ny 12Volts advarsel, virker som den piper når volten når ca 13,25 ca, den går plutselig opp periodevis. Det går et par minutter, så stiger den og gir alarm, osv. ** Er jeg på rett spor? Hva kan tenkes at jeg gjør videre? Endret 5. februar 2011 av co2 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Å spørre om "Volten" i denne sammenhengen blir jo som å spørre om det er problemer med blodet når pasienten får hjertesvikt. Selvfølgelig er det. Det skal godt gjøres at det er noe annet enn strømforsyningen som er problemet for å si det sånn. Det skal ikke være mulig for den å levere 13 volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå