Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 vil ikke boote etter installering av Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei:)

Skal gjøre det kort:

Jeg installerte Ubuntu på en annen harddisk en den windows 7 er installert på.

Jeg ba installasjonen installere over hele disken.(som aldri har hatt Windows installert)

Jeg har kjørt Ubuntu feilfritt i et par timer, men er ikke fornøyd.

Jeg skal til og boote Windows 7 igjen, men da kommer det opp at det ikke er noe "Boot able media"

Etter hva jeg kan se, så ser det ut som Ubuntu har slettet windows 7 boot linja i en eller annen fil.

Jeg takker for alle svar:)

Trenger dere mer informasjon så bare spør:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kjørt repair far Win 7 CDen?

Regner med at deler av bootinfo for Win-7 lå på harddisken du installeret Ubuntu på. Flere av "ekspertene" her sier at når du installerer et operativsystem skal kun den harddisken du installerer på være i maskinen. På denne måten unngår man en rekke potensielel problemer.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å endre boot-rekkefølgen i BIOS?

Ja, det er da jeg får opp at jeg skal sette inn Bootable Media

Eller kjørt repair far Win 7 CDen?

Regner med at deler av bootinfo for Win-7 lå på harddisken du installeret Ubuntu på. Flere av "ekspertene" her sier at når du installerer et operativsystem skal kun den harddisken du installerer på være i maskinen. På denne måten unngår man en rekke potensielel problemer.

Når jeg fikk lisensen ifra jobb(Tok den ifra en PC som skulle ha Win 7 enterprice) så tok jeg ikke med noen CD'er så jeg lasta ned iso filen, men på den er det ikke noen mulighet og trykke på "repair"

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på dette, men mener å huske at Ubuntu tar backup av Windows bootloader, og man skal ha mulighet til å restore Windows bootloader fra selve Ubuntu. Jeg har dessverre ikke brukt Ubuntu så mye, har mest holdt meg til openSuSe.

Men mener at dette skal være en mulighet til restore av Win bootloader i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på dette, men mener å huske at Ubuntu tar backup av Windows bootloader, og man skal ha mulighet til å restore Windows bootloader fra selve Ubuntu. Jeg har dessverre ikke brukt Ubuntu så mye, har mest holdt meg til openSuSe.

Men mener at dette skal være en mulighet til restore av Win bootloader i Ubuntu.

Jeg finner ikke noen mulighet for og restore win bootloader.

Men går det an og bruke andres gjennomrettings CD? isåfall Noen som vet om hvor jeg kan laste en ned?

Lenke til kommentar

.........så tok jeg ikke med noen CD'er så jeg lasta ned iso filen, men på den er det ikke noen mulighet og trykke på "repair" ......

Hvis du brukte den iso, for å installere Windows (boot fra dvd also), vil du finne en " Repair my Computer" option , ned til venste i " Install Now" vindue..... Har du prøvdt?

Når det gjelder å installere Ubuntu i en harddisk, slik du forteller, Betyr IKKE at boot loader blir installert på denne, unless du velger så.

Så å skifte boot disk i bios er ikke sikkert riktig for din sak.

Men prøve med repair først.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Du kan prøve å fortelle grub (bootloaderen) hvor windows ligger installert.

Sprett opp en terminal å skriv:

sudo nano /etc/grub.d/40_custom

i nano skriver/limer du:

menuentry "Windows)" {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd0,msdos1)'
chainloader +1
}

For å lukke nano trykker du ctrl+x , y , enter.

tilslutt tar du en

sudo update-grub

Si ifra om det funker :)

Lenke til kommentar

Du kan prøve å fortelle grub (bootloaderen) hvor windows ligger installert.

Sprett opp en terminal å skriv:

sudo nano /etc/grub.d/40_custom

i nano skriver/limer du:

menuentry "Windows)" {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd0,msdos1)'
chainloader +1
}

For å lukke nano trykker du ctrl+x , y , enter.

tilslutt tar du en

sudo update-grub

Si ifra om det funker :)

Når jeg kommer til "For å lukke nano trykker du ctrl+x , y , enter." får jeg opp meldingen: [[ Error writing /etc/grb.d/40_custom: No such file or directory ]

jeg vedder på at det ikke skal stå det, hva skal jeg gjøre nå? :)

.........så tok jeg ikke med noen CD'er så jeg lasta ned iso filen, men på den er det ikke noen mulighet og trykke på "repair" ......

Hvis du brukte den iso, for å installere Windows (boot fra dvd also), vil du finne en " Repair my Computer" option , ned til venste i " Install Now" vindue..... Har du prøvdt?

Når det gjelder å installere Ubuntu i en harddisk, slik du forteller, Betyr IKKE at boot loader blir installert på denne, unless du velger så.

Så å skifte boot disk i bios er ikke sikkert riktig for din sak.

Men prøve med repair først.

Det kommer ikke noen repair knapp opp, installasjons veiviseren jeg har starter på det bildet du får etter og ha trykket "installer" på første bildet;)

Endret av Mr. Hormonella
Lenke til kommentar

post-90860-0-84474900-1297006535_thumb.jpg

Det er det Repair jeg henviser til.

Men det er vel noe galt der siden Windows er ikke lagt til grub meny? Hadde du noe gang valg om Windows 7 etter installasjon av Ubuntu?

Ellers ser jeg på commandoer med "sudo nano" og entries i menu.lst.

Det må vel være kjent fra før, hvilke verdier skal i "set root= ? ?, Vi kan ikke bare anslå, eller?

Any way, mulighet for å se litt nærmare på hvordan og hva, jeg kunne tenke meg å bruke hvis mulig

sudo gedit

for så å åpne det \boot\grub\grub.cfg og se litt på det og.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Når jeg kommer til "For å lukke nano trykker du ctrl+x , y , enter." får jeg opp meldingen: [[ Error writing /etc/grb.d/40_custom: No such file or directory ]

/etc/grub.d/40_custom , ikke /etc/grb.d/40_custom ;)

Men sikkert greiest å bare re-installere Windows / skrive ny MBR hvis du uansett ikke vil bruke Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...