rettferdig Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Jeg ønsker å dele min opplevelse fra søknadsprossessen Politihøgskolen 2010 med alle dere der ute som enten jobber i politiet eller ønsker å søke en politiutdanning. Denne tråden er ment for konstruktive innlegg, slik at både etaten og søkerne kan ta lærdom og ikke minst fornye seg i fremtiden. Det norske samfunn trenger ikke bare utdannet politifolk med gode karakterer, MEN også mennesker med bred og ikke minst verdifull livserfaring! Du kan enten laste ned vedlagte fil eller lese hele innlegget under. DIVERSE INNSPILL ANGÅENDE OPPTAK OG KRITERIER PHS. NB! HVORFOR ER FRISTEN FOR ETTERSENDING AV KARAKTERFORBEDRINGER ENDRET? "Søkere som skal konkurrere på grunnlag av generell studiekompetanse må ha oppnådd dette innen søknadsfristen 1. mars. Fristen for å sende inn dokumentasjon av utdannelse som avsluttes våren 2011 er 1. juli" For meg er dette en stor gåte og ikke minst en ren vits. Kan noen i politiet forklare logikken i at man må forbedre vitnemålet før 1.mars? Som privatist kan du forbedre vitnemålet ditt eller oppnå artium ved 2 anledninger. Den ene er i desember og den andre er i slutten/begynnelsen av mai/juni. Hvor i all verden er logikken i at fristen er satt til 1.mars? For min egen del og sikkert mange andre som ønsker seg en utdanning innen politiet, synes jeg dette er lite gjennomtenkt og ikke minst diskriminerende. Det kan være mange årsaker til at man ikke rekker å ta opp fag før jul, men ønsker å ta dette til sommeren. 1. Juli skal all slik forbedring og dokumentasjon ettersendes til politihøgskolen. Mao så har man fått karakterene sine på det tidspunktet og alt ligger til rette for inntak. Jeg vil gjerne ha innspill på dette. INNTAK, BAKGRUNN, REALKOMPETANSE ETTER 23/5 REGELEN, OPPTAKSPRØVER OG PERSONLIG INTERVJU Inntak Har du gode karakterer, så kan du senke skuldrene. Bør helst ha minimum 48poeng. Husk ekstrapoeng militærtjeneste og alderspoeng. Har du ikke gode karakterer så må du melde deg opp til privatisteksamen på www.privatistweb.no Bør karakterene prioriteres så høyt? Bakgrunn Spiller egentlig ingen rolle fordi politiet og opptaksnemnda overhodet ikke vektlegger din bakgrunn mht gode attester og referanser. Fullstendig ulogisk spør du meg, da alle av oss kan ha en fortid som både har vært traumatisk og turbulent. Dette er noe PHS burde gjort noe med. I enhver annen jobb vil ALLTID gode attester og referanser bli vektlagt fremfor gode karakterer. Dette er noe PHS og ikke minst regjeringen burde endret på, slik at også de med "livets skole" kunne ha bidratt i yrket. Realkompetanse Har du jobbet innen forsvaret, sosialarbeider, miljøterapeut, vekter osv.mao yrker med ifølge politiet sosial og viktige håndteringer hver dag, så kan du klare å komme deg igjennom. De av dere inkludert meg selv som har knallgode attester, lang arbeidserfaring innen ulike felt og gode referanser. GLEMT Å KOMME INN PÅ 23/5 REGELEN. MEN! I fjor 2010 kullet kom 7! av (3856) inn på realkompetansekvota. 7 av 740 studieplasser ble gitt til realsøkere. Det er under 1% av den totale inntakskvota og et hån mot alle de dyktige og flotte søkerne som dessverre ikke innehar generell studiekompetanse. Helt ufattelig trist på vegne av PHS at de ikke bruker et snev av empati og forståelse. Jeg er sikker på at det finnes og fantes i fjor utrolig mange egnende, og potensielle fremtidige dyktige kandidater som ikke fikk muligheten til å realisere drømmen, fordi at man dessverre har sneversynte mennesker i utvalgsseksjonen. Opptaksprøver Er du ganske godt trent er opptaksprøvene utrolige lette. Løpe rundt i en liten bane i 10 min hvor du legger deg på rygg og mage på hver kortside. Flest meter = best karakter. Hang-ups, utholdenhet, og svømming er de viktigste. Resten er lett. Er du ikke godt trent - da burde du startet å trene i går:-) Viktig å komme i gang. Vis initiativ og vær engasjert under øvelsene. Personlig intervju Det burde stått "velkommen til 4 rektorer i dårlig humør" på døra! De viser ikke folkeskikk ved å hilse på deg. En person snakker, de andre kun observerer og tar notater. Kom forberedt! Tenk igjennom hvorfor du søker, gode/dårlige egenskaper, lær deg litt om politiets oppbygging, politisjef osv.. Hvor vil du jobbe og innenfor hvilket område. Her er det utrolige mange som går i FELLA! Ikke vær kjepphøy, vær rolig, ta deg god tid på å svare på spørsmålene deres, smil, VÆR ÆRLIG-ALLTID, hvis ikke blir du avslørt. Avslaget 2010 Jeg kom dessverre ikke inn i fjor pga at jeg måtte søke på realkompetanse kvote (LES EGEN SAK), men hadde knallgode resultater på alt og besto det personlige intervjuet, slik at jeg vet hva jeg snakker om. Er tross alt 35år, 2 barn, gift og vært i et stabilt forhold i mer enn 10 år. I tillegg har jeg opplevd mer enn det mange av oss gjør i løpet av et helt liv. But what doesnt kill u - only makes u stronger! Det ironiske er at opptaksnemnda skrev i avslaget at de hadde fått et godt inntrykk av meg som person, jeg besto det personlige intervjuet, MEN kom altså ikke inn fordi jeg søkte på realkompetansekvoten og at de kun hadde 7 plasser til det. Henviste til de andre kandidatenes kvaliteter. Deretter fulgte de opp med å be meg ta opp de 2 fagene jeg manglet, slik at jeg kunne søke til neste år. Jeg håper at noen av de som besluttet dette vedtaket/avgjørelsen kunne ha følt den skuffelsen på kroppen som jeg gjorde da. Den var enorm og jeg følte avslaget var skikkelig usaklig. Dessverre klagde jeg ikke på avslaget fordi jeg akkurat da hadde helt gitt opp Politiet og hele etatens integritet. I ettertid innser jeg at jeg burde ha klaget, spesielt ettersom opptaksnemnda ba meg ta opp 2 fag for å innfri opptakskravene, istedenfor 4 som ville gitt generell studiekompetanse. Det har nå gått 6 mnd siden avslaget og ennå er jeg svært oppgitt over måten hele saken ble løst på. Jeg vil så gjerne bruke mine erfaringer og personlighet til å yte en innsats i etaten for å hjelpe til i alle samfunnsorienterte problemer, men det hele synes svært komplisert å få til. Jeg tenkte å søke igjen til sommeren, men nå har altså PHS endret fristen for å ettersende forbedring av karakterer til 1.mars og ikke 1.juli som de fleste andre studieinstitusjoner. Da mister jeg enda ett år og 2 år av omskoleringsplanen min er borte. Det vil bety at jeg må ta opp unødig studielån de siste 2 årene av utdanningen. Med hus, hjem og familie sier det seg selv at man har mange utgifter, slik at det ikke er en gunstig situasjon å ofre hjemmet sitt og kanskje mange hundre tusen i tap pga utdanning. Mitt største ønske ville vært at noen i etaten eller med politisk myndighet hadde fanget opp denne saken og hjulpet meg til å fullføre min drøm – en jobb i politiet. Innlegget er ikke ment å sverte etaten, men heller bidra til en diskusjon rundt de temaene som jeg har tatt opp, slik at både etaten og ikke minst dyktige søkere får muligheten til å vise at nettopp de fortjener en plass i politiets rekker. Endret 11. februar 2011 av Hårek Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Det er ikke usaklig å ikke slippe inn folk fordi det ikke er flere ledige plasser. Det høres ut som de ville tatt deg inn hvis de kunne. Er det ikke bedre å fokusere på det, og prøve igjen neste år? Jeg kjenner deg ikke, men fra innlegget kan man få inntrykk av at du er en bitter person som liker å skylde på andre. I så fall er det kanskje like greit at du ikke blir å se i politiuniform. Hvis ikke ønsker jeg deg lykke til med et nytt forsøk. Når det gjelder spørsmålet om karakterer må jeg si at jeg synes de er mer relevante for politiopptak enn mange andre ting. Politifolk bør være streite, oppegående mennesker som stoler på systemet, er villig til å ta en del dritt og blø for drakta. Ålreite karakterer kan tyde på at man er en slik person, og hvis ikke har man jo intervjuer. Endret 5. februar 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Ålreite karakterer kan tyde på at man er en slik person, og hvis ikke har man jo intervjuer. Denne må du nesten utdype litt... For denne kommentaren virker usaklig for meg nå. Det finnes fullt av mennesker som innehar disse kvalitetene du prater om, selv om de ikke har generell studiekompetanse. Ellers er vel PHS pålagt å bruke karakterer som delvis grunnlag for opptak etter at de ble høgskole. Det er i hvert fall det jeg har hørt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Denne må du nesten utdype litt... For denne kommentaren virker usaklig for meg nå. Det finnes fullt av mennesker som innehar disse kvalitetene du prater om, selv om de ikke har generell studiekompetanse. Noe annet har jeg da heller ikke sagt. Poenget var at det er mange yrker der karakterer er en dårligere pekepinn for egnethet enn politi. Lenke til kommentar
Sjueren Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hei der Ut i fra innlegget skjønner jeg at du mener du fortjener en plass ved PHS og at du helst skulle fått den i fjor på bakgrunn av attester og livserfaring. Jeg går andre året på PHS, og det er kanskje min plass du ville hatt? Jeg er nemlig bare 22 år og har jo antalgeligvis alt for liten livserfaring. Jeg har 58 studiepoeng, scorte beste av jentene ( i min gruppe) på de fysiske testene og fikk skryt for egenerklæringa jeg hadde skrevet da jeg var på intervjuet. Vel, tilbake til saken. Året som var i fjor var første året hvor inntaksnemda ikke skulle få inn diverse attester. Dette er noe de som sitter i denne nemda selv syntes var håpløst da det tross alt var dem som skulle velge og vrake (til en viss grad). Uansett bestod du intervjuet så da var ikke det noe problem. Jeg vet derimot om andre som ikke bestod intervjuet, klaget til skolen og la ved diverse attester og deretter kom inn likevel. Når det gjelder å ta opp fag fra videregående holder det og ettersende karakterer. Om du derimot tar nye fag fordi du mangler dem, må eksamensresultat være i boks innen søknadsfriten. Du får ha lykke til med årest opptak og eventuelt neste års om det ikke skulle gå veien. Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 hei, litt tatt ut av tema men måtte spørre dette spørsmålet et sted, hvor mye tjener en politimann som ikke jobber på kontoret idag ? sånn ca gjennomsnittlig ? sivilpoliti eller vanlige førstebetjent, med litt overtid osv Lenke til kommentar
StudentradPHSOslo Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 hei, litt tatt ut av tema men måtte spørre dette spørsmålet et sted, hvor mye tjener en politimann som ikke jobber på kontoret idag ? sånn ca gjennomsnittlig ? sivilpoliti eller vanlige førstebetjent, med litt overtid osv Hei, det er flere bedre passende tråder for dette spørsmålet, men grunnlønn for en nyutdannet polibetjent på gaten er ca 350.000. I tillegg kommer skifttillegg på i overkant av 50.000 dersom man har en skiftstilling. Så dersom man får en jobb der man jobber helger, netter o.s.v. vil man tjene rundt 400.000 før skatt. Det vil jo også være store individuelle forskjeller p.g.a. ansinitet og stillingshjemler. Lenke til kommentar
StudentradPHSOslo Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Til trådstarter vil jeg si at noe av årsaken til denne regelen er fordi man ikke ønsker at studenter skal søke seg til PHS rett fra Videregående. Slik det er i dag må de vente ett år før de kan søke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå