Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sove

anaconda

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg søvnvansker, veldig plagsomt. Jeg legger meg til fast tid, mellom 22-23 hver kveld, og står opp til fast tid om morgenen, ca kl 07. En stund etter frokost tar jeg ei lang god treningsøkt. I tillegg går jeg tur på ettermiddagen ca 1 time.

Hver kveld blir jeg liggende våken i flere timer. Noen ganger står jeg opp, og legger meg senere. Klokken kan bli så mye som 4-5 før jeg får sove. Står uansett opp kl 07. Selv om jeg er veldig trøtt når jeg legger meg, og knapt klarer å holde øyne oppe, får jeg ikke sove. Jeg har fått imovane, og det hjalp veldig i begynnelsen. Prøvde alltid å legge meg uten å ta imovane, men måtte stå opp etter 1-2 timer og ta det. Da gikk det som regel 1 time før jeg fikk sove, og da sov jeg godt gjennom hele natta. Nå har jeg imidlertid blitt så lei, at jeg tar imovane hver kveld før jeg skal legge meg. Synes virkningen har blitt dårligere. Får sove til slutt, men det tar veldig lang tid, og er derfor redd det skal slutte å fungere helt nå. Mamma har Apodorm. Vurderer å prøve å ta det. Noen som har erfaring med det? Slik jeg har forstått er ikke imovane sovemedisin, men innsovningstabletter. Apodorm er sovemedisin. Lurer på om det er noen bivirkninger med Apodorm, om jeg blir trøtt og sløv dagen etter, og om det vil påvirke treningen min? Imovane gir meg kun stygg smak i munnen dagen etter, ingen andre bivirkninger.

Ellers noen tips til hvordan jeg kan få sove lettere? Har til og med prøvd å flytte senga rundt i rommet for å se om det hjelper. Og jeg sover ikke på dagen. Holder meg våken fra jeg står opp, til kvelds. Uansett hvor trøtt jeg blir på dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at hvis du er trøtt, men ikke får sove, så kan det være fordi du er anspent. Finn en avspenningsmetode som passer deg. Hvis du ikke får sove får du ihvertfall bedre hvile.

Et eksempel er å legge inn noe sånt på mp3-spilleren og høre på når du ligger i senga:

http://cdn1-19.projectplaylist.com/e1/v1_0_0/BMCsFJPzXHVpZG9bERz2bUEXu4Sj7PTiIH2sEaJsHppiSFsQtEIk4Z6P6Q--iliMyG2IFrsw2Tix5s1Xup-7ble8evrVKfbVNDV9bjBF_Jv-ZiKQzNm2Te6aQOcdLAz9xhk7nuTutW62x-b0iJbByzNyxuNBjN6np9ARd_mGczRQbgW8_UGWm2a_HOsIMVthGlu3OkISMdj0Cdcex9ah-g==?e=1297022567&h=2a95aed62ff143a0741278218350579c.mp3

Edit: Diskusjon no ville visst vise en ødelagt lydavspiller istedenfor linken. :mad:

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Hei

Imovane har langt flere bivirkninger enn vond smak i munnen. Den alvorligste er at du raskt kan bli avhenging. Du merker at du er i ferd med å bli avhengig ved at tablettene mister sin virkning og at du får tilbake søvnproblemene dine. Hvor lenge har du brukt Imovane fast?

Apodorm har samme uheldige bivirkning, og det er ingen grunn til å skifte til dem, i alle fall ikke ta dem fra din mor.

Du sier at du ligger lenge før du sovner, da har du det som kalles innsovningsvansker. Alle kan ha det i perioder, men hvis det ikke normaliserer seg etter kort tid er det grunn til å tro at det ligger problemer bak. Innsovningsvansker handler ofte om at man er bekymret for noe elle at man er deprimert, så jeg vil tro det er noe sånt som ligger under. Hvor gammel er du?

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Min største bekymring når jeg legger meg er at jeg ikke skal få sove.

Jeg kan nevne at jeg er veldig glad i mat, og har et høyt kaloriinntak. Mat og trening er en viktig del av livet mitt. Jeg trener hardt og spiser veldig mye. Jeg er alltid bekymret for at jeg ikke skal klare å trene, eller at treningen skal gå dårlig. Når jeg legger meg tenker jeg mye på dette. Også på hva jeg skal spise dagen etter.

Jeg har nå prøvd apodorm natt til i går og natt til i dag. Det virker som den er sterkere enn imovane. Jeg har fått sovet godt, men opplever å våkne midt på natta. Men sovner igjen etter en stund. Å komme seg opp på morgenen er forferdelig tungt etter å tatt apodorm kvelden før. Var så trøtt. Måtte tvinge meg opp. Heldigvis gikk det over når jeg begynte å trene.

Lenke til kommentar

Min største bekymring når jeg legger meg er at jeg ikke skal få sove.

Jeg kan nevne at jeg er veldig glad i mat, og har et høyt kaloriinntak. Mat og trening er en viktig del av livet mitt. Jeg trener hardt og spiser veldig mye. Jeg er alltid bekymret for at jeg ikke skal klare å trene, eller at treningen skal gå dårlig. Når jeg legger meg tenker jeg mye på dette. Også på hva jeg skal spise dagen etter.

Jeg har nå prøvd apodorm natt til i går og natt til i dag. Det virker som den er sterkere enn imovane. Jeg har fått sovet godt, men opplever å våkne midt på natta. Men sovner igjen etter en stund. Å komme seg opp på morgenen er forferdelig tungt etter å tatt apodorm kvelden før. Var så trøtt. Måtte tvinge meg opp. Heldigvis gikk det over når jeg begynte å trene.

Det høres ut som om du er kommet inn i en vond sirkel, og at du har vansker med å bryte den. Du kan prøve kognitiv terapi, som sier å ha god effekt på søvnvansker.

Du kan starte med å lese her fra siste Tidsskrift for Norsk Psykologforening. http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=135173&a=4

Hilsen

Dag

Ed: Ser det er sperrefrist på den artikkelen, den ble publisert for kun en uke siden. Sorry.

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...