iChristian Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 3år, hvis det er stor skole så synes jeg ikke det er rart... Man bruker ofte 1 år på et vanlig bolighus.... Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Vil anta det har noe med at kommunen ikke har plass til en hel skole på ett års investeringsbudsjett, så de sprer investeringen over tre år, ved hjelp av ulike byggetrinn. Fylkeskommuner og kommuner er underlagt veldig strenge budsjettregler, som ikke bør eller kan omgås. Dere kan f.eks hevde at de burde tatt opp et lån, og bygge alt i en go, siden det er billigere, men adgangen til å ta opp byggelån er også kraftig begrenset. Vi bør være glade det er slik, ellers ville kommuner gått konkurs annenhver dag, og det er ikke like enkelt som det høres ut til. 3 Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Har blitt sittende å plusse innlegg fra ATW! Virker ikke som TS har noen som helst peiling på hvor lang tid det faktisk tar og bygge et bygg! Du mener å bygge et bygg sånn generelt i verden, eller I NORGE?!...altså det jeg lurer på her er IKKE hvordan man bygger et bygg din kjøttmeis, går det ann å bli så dum!..eneste jeg lurer på er hvorfor det tar dobbelt så langt tid å bygge ting i norge som i flere andre land. Det er jo i bunn og grunn det jeg lurer på, og da er jeg ikke interresert i svar som "blablabla..du veit ikke åssen man bygger en bla bla bla" Jeg er jo da ikke utdanna tømrer for pokker!..okei da, for å gjøre det litt enklere. Hvorfor greier flere land i verden å bygge dobbelt så gode veier til halvparten av pris og tid, enn det norge gjør? og vis du ikke har noe relevant politisk korrekt svar. så må jeg nesten be deg om å ikke svare. 3år, hvis det er stor skole så synes jeg ikke det er rart... Man bruker ofte 1 år på et vanlig bolighus.... sikkert samme firma...så den teller ikke:P Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Er vel nærmest en kjensgjerning at firmaer som blir prosjektert av det offentlige bruker minst dobbelt så lang tid som de vanligvis gjør og dermed tjener minst dobbelt så mye på jobben også. Det offentlige er ofte en svært grei samarbeidspartner fordi de har dype lommer og som oftest er det ingen som bryr seg nevneverdig. Firmaer som blir prosjektert av det offentlig? Mener du her prosjekter der det offentlige er byggherre, og leier inn et annet firma til å prosjektere? Slik man vanligvis gjør på skoler? Og hva slags kjennsgjerning er det at prosjektering av offentlige bygg tar dobbelt så lang tid og er feite jobber? En kjennsgjerning blant hvem? Hvor godt kjenner du egentlig denne bransjen? AtW Vi har jo hatt flere saker der hvor private aktører har utnyttet seg av den dumsnille staten, siste episode var jo denne saken i midt norge. Skal ikke se bort i fra at det bare er toppen av isfjellet. Hvilken sak i modtnorge er det du sikter til? AtW 1 Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Er vel nærmest en kjensgjerning at firmaer som blir prosjektert av det offentlige bruker minst dobbelt så lang tid som de vanligvis gjør og dermed tjener minst dobbelt så mye på jobben også. Det offentlige er ofte en svært grei samarbeidspartner fordi de har dype lommer og som oftest er det ingen som bryr seg nevneverdig. Firmaer som blir prosjektert av det offentlig? Mener du her prosjekter der det offentlige er byggherre, og leier inn et annet firma til å prosjektere? Slik man vanligvis gjør på skoler? Og hva slags kjennsgjerning er det at prosjektering av offentlige bygg tar dobbelt så lang tid og er feite jobber? En kjennsgjerning blant hvem? Hvor godt kjenner du egentlig denne bransjen? AtW Vi har jo hatt flere saker der hvor private aktører har utnyttet seg av den dumsnille staten, siste episode var jo denne saken i midt norge. Skal ikke se bort i fra at det bare er toppen av isfjellet. Hvilken sak i modtnorge er det du sikter til? AtW ser du ikke på nyhetene mann! Vår aller mest bedtrodde veifirma "veidekke" ble tatt for korrupsjon. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Firmaer som blir prosjektert av det offentlig? Mener du her prosjekter der det offentlige er byggherre, og leier inn et annet firma til å prosjektere? Slik man vanligvis gjør på skoler? Og hva slags kjennsgjerning er det at prosjektering av offentlige bygg tar dobbelt så lang tid og er feite jobber? En kjennsgjerning blant hvem? Hvor godt kjenner du egentlig denne bransjen? AtW Jeg jobber ikke i bransjen nei, men fikk vel litt øynene opp da jeg kom i kontakt med slike ting i militæret. Ble mildt sagt sjokkert over tid og kostnad som private firmaer førte for elementære oppdrag. Slike ting skal vel i utgangspunktet bli lagt ut på anbud, så hvordan noen ender om med slike feite, luksuriøse avtaler kan man vel bare spekulere i. Men at noe ikke henger på greip skjønner man jo uansett når en skole tar 3 år, mens svære boligarealer/kontorbygg blir ferdigstilt på 1 år. Jeg er ingen byggingeniør så jeg er veldig interessert i å få en liten innføring i hvilke byggmessige utfordringer man står over i bygging av et skolebygg kontra boliger og kontorbygg, som kan forsvare en slik stor forskjell i tidsforbruk. Endret 7. februar 2011 av Vice Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 *masse hisigheter* Norge er et høy-kost land dvs, vi har høye lønninger! Vi har også mye strengere krav til HMS noe som gjør at ting tar lengre tid, når man da også tenker på arbeids-reguleringene i Norge så sier det seg selv at det blir dyrere. Kineser jobber 15timers dag med årslønn på 10 000kr Nordmann jobber 7.5timer og har 5 uker ferie i løpet av året, tjener 350 000kr DO THE MATH!!!!!! 3 Lenke til kommentar
Araho Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Vel, 3 år på en skole er jo ingenting, når en ser at nytt sykehus i Molde har blitt planlagt bygget siden 1986, altså 25 år Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg jobber ikke i bransjen nei, men fikk vel litt øynene opp da jeg kom i kontakt med slike ting i militæret. Ble mildt sagt sjokkert over tid og kostnad som private firmaer førte for elementære oppdrag. Slike ting skal vel i utgangspunktet bli lagt ut på anbud, så hvordan noen ender om med slike feite, luksuriøse avtaler kan man vel bare spekulere i. Men at noe ikke henger på greip skjønner man jo uansett når en skole tar 3 år, mens svære boligarealer/kontorbygg blir ferdigstilt på 1 år. Jeg er ingen byggingeniør så jeg er veldig interessert i å få en liten innføring i hvilke byggmessige utfordringer man står over i bygging av et skolebygg kontra boliger og kontorbygg, som kan forsvare en slik stor forskjell i tidsforbruk. Har bare jobbet på større bygg, og den største forskjellen på store bygg og små, er at det må koordineres mye mer, slik at folk ikke blir gående i beina på hverandre. I tillegg så er det ofte sånn at de forskjellige type håndverkerne kommer inn etter som når de trengs. se for deg en lang stor kø, mot mange små køer. Ikke minst at større bygg krever helt andre bygningstekniske løsninger! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Firmaer som blir prosjektert av det offentlig? Mener du her prosjekter der det offentlige er byggherre, og leier inn et annet firma til å prosjektere? Slik man vanligvis gjør på skoler? Og hva slags kjennsgjerning er det at prosjektering av offentlige bygg tar dobbelt så lang tid og er feite jobber? En kjennsgjerning blant hvem? Hvor godt kjenner du egentlig denne bransjen? AtW Jeg jobber ikke i bransjen nei, men fikk vel litt øynene opp da jeg kom i kontakt med slike ting i militæret. Ble mildt sagt sjokkert over tid og kostnad som private firmaer førte for elementære oppdrag. Slike ting skal vel i utgangspunktet bli lagt ut på anbud, så hvordan noen ender om med slike feite, luksuriøse avtaler kan man vel bare spekulere i. Men at noe ikke henger på greip skjønner man jo uansett når en skole tar 3 år, mens svære boligarealer/kontorbygg blir ferdigstilt på 1 år. Jeg er ingen byggingeniør så jeg er veldig interessert i å få en liten innføring i hvilke byggmessige utfordringer man står over i bygging av et skolebygg kontra boliger og kontorbygg, som kan forsvare en slik stor forskjell i tidsforbruk. Vel, jeg kan fortelle deg at offentlige oppdrag ofte er dårligere betalt enn private. Det offentlige er en sikker stabil oppdragsgiver, som også har prosjekter i nedgangstider. I "betalting" for disse fordelene får de ofte lavere priser. Det ar nok litt lengre tid å prosjektere et skolebygg av diverse årsaker. Har man designet en leilighet i et leilighetsbygg, har man gjerne designet de alle, det gjelder samme krav i alle, så samme løsninger kan brukes overalt. I skoler er det mange forskjellige typer rom, med forskjellige myndighetskarv avhengig av rom, i tillegg er det ofte mye mere brukerkrav og innvolvering fra brukerens side. Generelt er også kravene strengere på endel fronter. 3 ganger så lang tid er dog ikke nødvendig sånn jeg ser det. AtW 1 Lenke til kommentar
Horizontal Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Du kan sikkert finne eksempler på steder i verden hvor ting går kjappere enn i Norge, men 3 måneder på et bygg som skal være sikkert, oversiktlig og tilgjengelig selv med tanke på flere hundre barn? Det høres ganske unaturlig ut. Selv etter at det blir bestemt fra kommunens hold trenges det ganske mye byråkrati, og det kreves uansett en god del planlegging etter den biten er ferdig. Deretter må man legge det ut på anbud eller kontakte firmaer og ordne alt som skal til for å starte byggingen. I andre land tar dette kanskje mindre tid, men det vil alltid være nødvendig å gjøre dette om man vil ha god oversikt over hva som skal skje. Først må det legges grunnmurer og hovedstruktur, og før du kan gjøre det må du grave ut området, og før du kan gjøre det må du ha en sikkerhetsutredning. Det er vanskelig å gjøre utredning eller grave om vinteren. Deretter skal det bygges, og det er mange ting som kan gå galt. Om ting ikke går så godt som de skulle, forsinkes hele byggetiden. Deretter skal det innredes, med bord, tavler og utstyr. Selv om selve byggingen går knirkefritt, vil du fortsatt forvente at det kommer til å ta lenger tid på grunn av flere utredninger og så videre og så videre.. Tre år fra man starter å bygge en skole til den er ferdig og kan brukes, er faktisk ikke urimelig i det hele tatt. Endret 7. februar 2011 av Horizontal Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 I tillegg så blir bygg "alltid" litt forsinket og da er det greit å ha litt slack på den andre siden av ferdigbyggingen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Synes trådstarter burde ta seg en bolle, jeg. Håper isåfall at den ikke skal være laget på oppdrag fra staten da den vil koste 40kr og ha en leveringstid på 2-3dager... Ja, eller enda verre, utgitt på anbud -- hvor anbudsvinner bruker dobbelt så lang tid og fem ganger så mye ressurser fordi det blir for dyrt og tar for lang tid å starte på nytt halvveis når de første budsjettoverskridelsene er skjøvet under teppet av politikerene som fremdeles har tro på prosjektet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå