Gå til innhold

Sette inn ekstra harddisk i HP Pavillion p6220

Anbefalte innlegg

Hei! Har en gammel harddisk jeg gjerne vil sette inn i pcen slik at jeg kan overføre filer. Når jeg åpner kabinettet og tar en titt, ser jeg at standardharddisken har to kabler, en stor og en liten. En "bruksanvisning" for dette jeg fant på nettet sier:

1. Koble fra alt som har med strøm å gjøre

2. Skru ut harddisken fra den gamle PCen

3. Sett koblingshetten (jumperen) på baksiden av harddisken i posisjon "SLAVE"

4. Hekte den gamle harddisken på IDE-kabelen til harddisken i den nye PCen.

Så var det bare det: IDE-kabelen, er det den lille kabelen som står i harddisken? Må jeg dra ut den og sette i den disken jeg skal sette inn, slik at det er en kabel i hver?

Og hvordan setter jeg koblingshetten i slave?

Takk for svar!

-TL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fb02o9.jpg

Takk for raskt svar! Det jeg egentlig tenkte på, var hva IDE-kabelen har som funksjon. Må jeg ha enda en IDE-kabel for å koble på en harddisk til, eller kan jeg dra ut av nåværende harddisk og bruke i den som skal settes inn? Det svarte, uklare helt øverst i bildet er en ledig power-connection, som jeg regner med må settes inn i harddisk. Sorry hvis det er dumme spørsmål jeg kommer med, er ganske nybegynner når det gjelder kobling av harddisker!

EDIT: Harddisken på bildet er den som sitter i pcen fra før.

Endret av TheLover
Lenke til kommentar

Ok, disken du viser bilde av er en Sata disk, med sata data kabel og power.

Det er ikke en IDE-PATA disk det du viser her. Den er Sata.

Ide kabel er det du ser du i en av mine bilder. Det er kun diskene med slik tilkopling som trenger attention, dvs Master og Slave.

Disker som den du viser, trenger ikke noe slik , siden det er en kabel per disk. Master -slave forhold er ikke noe du trenger å tenke på enda, men dog, ofte det er kontrolleren på hovedkort og tilkoplinger på den, som kan ha slike orienteringer, alt etter hvordan produsent har prøvd å tilby. (master i forhold til hva som kan brukes som boot enhet)

Så:

-en ide kabel kan service 2 hardisker, og koples på en Ide kopling på hovedkort

-en sata kabel kan service 1 hardisk, og koples på en tilkopling på hovedkort

Å dra kabelen ut fra en av de nåværende disker, går det selvfølgelig, men da mister du en disk. Om du skal erstatte en disk med en annen, på grunn av vedlikehold, er greit, men om det er for å auke GB i PC-en din, så enten må du kople disken til en ledig port på hovedkort, eller om du ikke har ledig port, kjøpe en sata pci controller card.

Få håpe jeg klarte å avklare noe.

Lenke til kommentar

Ok, disken du viser bilde av er en Sata disk, med sata data kabel og power.

Det er ikke en IDE-PATA disk det du viser her. Den er Sata.

Ide kabel er det du ser du i en av mine bilder. Det er kun diskene med slik tilkopling som trenger attention, dvs Master og Slave.

Disker som den du viser, trenger ikke noe slik , siden det er en kabel per disk. Master -slave forhold er ikke noe du trenger å tenke på enda, men dog, ofte det er kontrolleren på hovedkort og tilkoplinger på den, som kan ha slike orienteringer, alt etter hvordan produsent har prøvd å tilby. (master i forhold til hva som kan brukes som boot enhet)

Så:

-en ide kabel kan service 2 hardisker, og koples på en Ide kopling på hovedkort

-en sata kabel kan service 1 hardisk, og koples på en tilkopling på hovedkort

Å dra kabelen ut fra en av de nåværende disker, går det selvfølgelig, men da mister du en disk. Om du skal erstatte en disk med en annen, på grunn av vedlikehold, er greit, men om det er for å auke GB i PC-en din, så enten må du kople disken til en ledig port på hovedkort, eller om du ikke har ledig port, kjøpe en sata pci controller card.

Få håpe jeg klarte å avklare noe.

Takk for langt og utfyllende innlegg, wiberos! Tror jeg har kommet på en metode for å få ut filene mine fra den andre harddisken, poster ett innlegg i tråden imorgen om det er noe mer jeg lurer på :)

Endret av TheLover
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...