Gå til innhold

Forslag til strukturering av medieopplegget i leiligheten, anyone?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker forslag til den ultimate måten å strukturere multimediaopplegget i stuen på. Jeg er lei av tusen bokser, kabler, fjernkontroller etc., og har lyst å bytte ut alt med noe som fungerer supernice og ser superpent ut! Eksempler noen?

Jeg har følgende ønsker til systemet:

- Må kunne installere XBMC

- Må ha mulighet til å sette proxy mot amerikansk adresse (for å bruke Netflix etc.)

- Må kunne streme over Wi-Fi

- Må kunne streame innhold fra eksterne harddisker

- Må kunne streame innhold fra PC'er og Mac'er i huset

- Ønskelig å kunne streame eksternt innhold, f.eks gjennom iTunes store (har amerikansk konto)

- Ønsker å bruke iPhone som remote hvis mulig

- Må selvsagt kunne kobles til stereoanlegget

- Ønskelig med gøye tekniske finurligheter (som AirPlay etc.)

Per i dag har jeg en Qnap NMP-1000 (som kan ryke og reise til hel****), og jeg har en Apple TV2 på vei hjem til meg i posten. Er det noen som har erfaring med å kjøre XBMC på Apple TV 2 og synes det fungerer bra? Får man full utnyttelse av XMBC-softwaren og kan streame fra andre kilder i huset?

Jeg tenkte også å kjøpe inn et NAS-system som kan kobles til det hele, for å få ryddet litt opp i disk- og kabelkaoset. Hvis noen har et NAS-system de er fornøyd er det fint om dere kan dele :-)

Alle råd og forslag mottas med takk!

-Lise

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Driver å ser på mye av det samme som du gjør så kan jo komme med noen inspill av det jeg har funnet ut.

Så etter en htpc (med f.eks xbmc) + NAS. Men ser nå ut som jeg ender opp med EN løsning (altså htpc og nas i en komponent, ikke to) av støymessige grunner. Hvis du har muligheten til å plassere NAS et annet sted enn stua så er det fint, men det har ikke jeg. Derfor større htpc med flere hdd'er da jeg kan sørge for bedre kjøling enn i en ferdigbygd NAS).

Har hørt mye bra om Nextgear Ready NAS. (får duo for ca 1300 på netonnet. plass til 2 hdd). Denne har også native bittorrent klient, native squeezebox center (hvis man ønsker squeezebox), og mange bra instilinger for sikkerhetskopiering, tilkobling av skriver, automatisk av/på etc!

Til fjernstyring bruker jeg TeamViewer på både bærbar (ubuntu og win7), iPad og iPhone. Fungerer utmerket! Anbefaler deg å sjekke ut dette. Slipper dermed å ha mus og tastatur slengende i stua. Har da fjernkontroll / telefon til vanlig bruk og bærbar hvis jeg trenger muligheten til å skrive en del.

Når det kommer til streaming vil jeg anbefale kabling der du har muligheten til det (NAS, htpc/apple tv, router) og sette opp router til bare klasse N hvis mulig (forutsatt at komponentene dine har klasse N støttes).

Når det kommer til stereoanlegget anbefaler jeg deg å enten kjøre optisk (hvis mulig) eller kjøpe en ekstern DAC for lydkvalitetens skyld. lydkortet i PC'er er rett og slett for dårlig. Selv har jeg optisk inn på cd-spilleren min som har en utrolig bra DAC. Anbefaler deg å ikke bruke minijack-aux kabel pga lydkvalitet og støy.

Har ingen peiling på proxyer eller itunes.

Kan forklare mer om opsettet jeg kommer til å ende opp hvis du ønsker det. hvis ikke er det bare å spørre. Kan være jeg misstolket noe, men er ikke helt sikker på hva du har, og hva du skal skaffe? Håper jeg kan være til hjelp :)

edit: fant en tråd ang. Apple tv og NAS: http://avforum.no/forum/generell-video/112969-apple-tv-nas-good.html

Endret av kyllingjazz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...