Gå til innhold

Merkelig problem med date plassert i SQL

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg merket igår når jeg kjørte et script, hvor date blir plassert i alle SQL med et mellomrom før selve datoen. Skjedde sånn plutselig over natten.

Det gjelder om det er logg inn script, send melding script. Så når jeg er i MySQL og ser så får jeg et uønsket mellomrom før " 5. februar 2011 12:18:27"..

Noen som aner hva det kan skyldes? Takk :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du må ut med mer info. "hvor date blir plassert i alle SQL" gir f.eks. ikke mening ...

Hva er poenget her? Lagrer du datoen i en datetime-kolonne? Setter du den infoen vha. NOW()?

Om du ikke lagrer datoen i en datetime-kolonne bør du vurdere dette, da det bl.a. er greit å sortere etter.

Lenke til kommentar

Hvis du vil fjerne mellomrom fra endene av en streng så er trim funksjonen som gjelder.

Tja - det å behandle symptomene er jo en løsning ...

Enten så blir mellomrommet lagt til når data går inn i databasen eller så blir de lagt til når data kommer ut av databasen. I alle tilfeller så er løsningen å enten trimme det før data går inn eller etter at data kommer ut.

Ting skjer ikke "sånn plutselig over natten". Noe har blitt endret. Hvis mannen ikke styrer sin egen webserver og PHP-installasjon så har man ikke mange andre valg enn å korrigere koden sin slik at den fungerer i miljøet det kjører. Hvis han kjører sin egen tjener så er det noe han ikke forteller oss og selv om han kjører sin egen tjener så er allikevel løsningen å fjerne det uønskede mellomrommet, er det ikke?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er det at datetime bør lagres i datetime-felt i databasen slik at man har muligheten til å bruke det som et kriteria for uthenting av info. I datetime-felt kan man som kjent ikke lagre data med mellomrom først, så som man gjør det er det idet man henter ut info mellomrommet blir lagt til. Mellomrommet kommer i alle tilfeller ikke fra ingensteds, og som du selv sier, noe er endret.

Personlig ville jeg være mer kåt på å identifisere denne endringen/grunnen til den udefinerte oppførselen snarere enn å behandle symptomet - nemlig mellomrommet i seg selv.

Så klart kan det hende det er noe utenfor hans kontroll som har endret seg, og da må man til med en workaround, men ellers er det bedre å løse problemet ved roten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...