Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe varer til over 200kr fra DealExtreme, mm.

Anbefalte innlegg

Hei.

Når det gjelder rekkevidde på ulike antenner og fri sikt, tror jeg det vil ha lite å si om det er veldig smal eller litt bredere stråle på antennen.

Jo mere retningsbestemt en antenne er, jo mere effekt vil bli styrt til mottaker antennen.

Jeg har en vanlig 9dBi panelantenne med 150cm kabel på, koblet til en USB dongle med normal styrke på. Denne rekker greit ca 500 meter over åpent lende, mot andre vanlige aksesspunkt.

Er langt fra full hastighet da, men får en link som fungerer til å bruke internett/mail.

Så om du setter opp 2 stk yagi antenner med ca. 15dBi på hvert sitt hus der det er 3-400 meter avstand mellom, burde det gi en god link. Vel og merke om du fysisk kan se mellom antennene.

Skal ikke mye greier til imellom før signalet svekkes, og greiner med blader på vil lage mye ekstra demping f.eks. når det regner.

Du kan jo se på noen verktøy for å regne ut WLAN linker, f.eks. denne eller denne.

Virker litt uoversiktlig til å begynne med, men er en del forklaringer på det.

Er viktig å merke seg at hindre tett på "strålen" mellom antennene også vil lage en del tap, selv om det er fri sikt akkurat midt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nå er det en stund siden jeg bestilte varer fra DealExtreme, men mener å huske de er "snille" med verdien av pakken de sender. Bestiller nå helst fra Focalprice, samme konseptet, nogenlunde samme vareutvalg, litt bedre kvalitet. Alle mine pakker derfra med pris over 200 kr har vært påført lavere verdi enn 200 kr. Tror tollvesenet kun foretar stikk-kontroller av disse pakkene, de er nok vel kjent med nett-butikkene DealExtreme og Focalprice. Har sikkert bestilt over 20 ganger derfra. En av disse pakkene fikk jeg brev fra Tollvesenet om å sende inn fakturaen fra Focalprice. De legger ikke faktura med i pakken, jeg printet derfor ut faktura fra Focalprice si nettside og sendte inn. Heldigvis var akkurat denne pakken innefor lovlig grense, fikk ikke noe gebyr fra Tollvesenet for merarbeidet deres.

Endret av Nils Steinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...