Kaksa Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Har eit Tamron 17-50 F2.8 med stabilisering. Eg fekk dette til jul for litt over eit år siden. Men no har autofokusen begyndt å tulle heilt inn/ut-zooma. Den fungerer fint mellom. Eg opplevde også med eit tilfelle at "zoom"-ringen plutsli hoppa over eit lite knepp og hamna utanfor vri-området sitt. Etter dette har det også komt ein ulyd når eg zoomer heilt ut til 17mm. Trur dere dette blir reparert på garantien? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Såfremt skaden ikke kommer av at du har sluppet objektivet i bakken eller lignende låter dette som en soleklar reklamasjonssak. Returner til der den ble kjøpt. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Så lenge det ikke kan påvises slitasje/skade (unormal) på verksted så pleier det å gå på reklamasjon. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Har ikkje blitt brukt på noko unormal måte, så da satser eg på at det går på garanti. Må berre finne ut hvilken butikk det blei kjøpt på. Takk for tilbakemeldingane Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Har eit Tamron 17-50 F2.8 med stabilisering. Eg fekk dette til jul for litt over eit år siden. Men no har autofokusen begyndt å tulle heilt inn/ut-zooma. Den fungerer fint mellom. Eg opplevde også med eit tilfelle at "zoom"-ringen plutsli hoppa over eit lite knepp og hamna utanfor vri-området sitt. Etter dette har det også komt ein ulyd når eg zoomer heilt ut til 17mm. Trur dere dette blir reparert på garantien? Jeg hadde omtrent samme problemene med min Tamron, men min var kjøpt i mars 2007, og utenfor garantiperioden. (Men godt innenfor 5 års reklamasjonsrett). Zoomringen snurret stort sett rundt uten å fungere. Etter maaange mailer med butikk/verksted hvor jeg prøvde å argumentere med at dette burde dekkes av reklamasjon, var motargumentene at siden dette er en mekanisk feil, vil ikke dette dekkes hvis objektivet er utenfor garantitiden (2 år?). Her er noe av svaret jeg fikk: Jeg har jobbet med reklamasjoner i flere år og vet av erfaring at det kun er feil med elektronikk som dekkes når man er kommet ut over garantitiden – men stadig befinner seg innenfor reklamasjonstiden. Hele bransjen fungerer slik, selv de store verkstedene til Canon og Nikon praktiserer akkurat det samme. Så jeg tror nok dessverre ikke du kommer noen vei med dette. Like mye som lovteksten, så er det hva som har vært av domsavsigelser som setter standarden for hva som praktiseres i bransjen. Det eneste jeg vet om at er blitt pålagt at skal tas som reklamasjon, selv om det skyldes slitasje, er tromlene i videokameraer av den litt eldre typen med kassetter. Men reparasjon av bevegelige deler i zoomobjektiver som slites er det ingen i bransjen som dekker som reklamasjon." Jeg orket ikke gå videre med dette, men jeg har ikke greid å finne noen domsavsigelser på dette, og synes jo det er litt pussig om man skulle være begrenset til 2 år når mobiltelefoner har reklamasjonstid på 5 år. Det står heller ingenting i noe av dokumentasjonen på objektivet som skulle tilsi at det er en slik begrensning i reklamasjonstiden. Dette mente jeg i utgangspunktet burde være et godt argument for at det bør være 5 års reklamasjonstid: forbrukerportalen.no - Garanti og reklamasjon: "Selgeren har plikt til å fortelle deg om alle problemer du kan regne med å få i forbindelse med produktet. Det vil si at du har krav på å få opplysninger hvis det er deler av produktet som kan ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Hvis selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger, enten direkte, i bruksanvisning eller lignende, vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden." Siden ditt objektiv er såpass nytt, håper jeg du får et annet svar hos den butikken/verkstedet du kjøpte det. Hvis du får samme svar som meg, er det jo morsomt at Tamron i USA i Oktobver 2007 innførte 6 års garanti: se: Tamron USA, Inc. Six-Year Limited Warranty (USA pleier jo ikke akkurat ha forbrukervennlige garantiordninger...) "This Tamron lens is warranted against defective materials or workmanship for Six Years from the date of original purchase, and is limited to repair, adjustment and/or replacement of defective parts. This Warranty covers all defects encountered in normal use of the lens. This Limited Warranty does not cover normal wear and tear such as scratches, etc. " Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 @Kallekanin - det der burde du ikke finne deg i. Der tar butikken så feil så det synger.Et objektiv som Tamron 17-50mm skal fungere uten problemer i godt over 5 år. Den feilen du beskriver har jeg aldri opplevd med noe objektiv. Ta kontakt med forbruker-rådet, så tror jeg du får hjelp. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Opplever no ei lita utfordring. Fleire og fleire butikkar har system som gjer at du kan logge deg på, merke av tidlegare ordre, og få returnummer ved garantisaker. Korleis blir dette når det ikkje er eg som har kjøpt objektivet? Garantien følger vel produktet, og ikkje kjøpar? Sendte mail angåande dette, og fekk noko som såg ut som eit standardsvar med forklaring om kvar eg skal logge meg på og finne den gamle ordra. (Noko som da ikkje vil fungere på _min_ brukerkonto, men på _kjøper_ sin brukerkonto!) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 KalleKanin: Hvilken butikk var det? Spør bare så man ikke roter seg til å kjøpe noe der, sevice etter kjøp er en meget viktig ting for meg. Om du ikke vil "henge ut" butikken offentlig så send meg gjerne en PM. Lover at jeg da ikke skal røpe det jeg heller. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 KalleKanin: Hvilken butikk var det? Spør bare så man ikke roter seg til å kjøpe noe der, sevice etter kjøp er en meget viktig ting for meg. Om du ikke vil "henge ut" butikken offentlig så send meg gjerne en PM. Lover at jeg da ikke skal røpe det jeg heller. Dette var en velkjent spesialist-butikk som jeg hadde forventer mer fra, men ønsker ikke å røpe navnet. Alle tidligere fotokjøp har vært i denne butikken, men tok selv konsekvensen av dette, og kjøpte nytt kamera i en annen butikk. Sender PM med navn. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Idag fekk eg endeleg returnummer og kan sende det i posten. Tok berre i underkant av ei veke!(Seks dagar). Veldig treig respons på mail etter mitt syn. Så får eg berre krysse fingrane for at det enten blir reparert, eller at eg får nytt. For objektivet var eg veldig fornøgd med. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 dette er klart en garantisak ja og det bør ikke gå en uke før du får svar, så enten er de trege eller så er det en glipp. Hadde selv en reklamasjon hos JP, jeg ringte og de sendte nytt produkt samme dag + returfraktlapp til den gamle varen . Lenke til kommentar
Fotto Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 En ting har reklamasjonstid på fem år om den er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Etter mobiltelefondommen Rt-2007-1274, gjelder det for mobiltelefoner for tiden om den er ment å vare mer enn tre fire år.. dette gjalt en mekansik defekt, men man skal likevel være forsiktig med å analogisere, men argumentasjonstyngden er jo sterk. Jeg kan vanskelig se for meg at et objektiv er ment å vare i mindre enn tre til fire år ved normal bruk, men her er det mange faktorer som spiller inn, bla pris,byggekvalitet,bransjemeninger motesvigninger osv...hadde det vært snakk om et L objektiv hadde det iallefall ikke vært et spørsmål Dette er jo absolutt noe høyesterett kunne finne på å prøve.. de har jo behandlet saker om støvletter til 700 kr hvor helen har brukket av. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Fekk objektivet tilbake frå reperasjon idag. *jippi* "Demontert og skiftet skadet zoom børste, sjekket zoom ring. Montert og sjekket > ok" Så håper feilen er vekke no, virker iallefall lovende! Men det som ikkje var like bra, var at objektivet blei sendt til kjøparen av objektivet, og ikkje meg som eigar. Heldigvis ordnet dette seg bra iom at eg hadde fått det i gave. Men her er eit potensielt problem når du kjøper brukte objektiv!!! Lurer på å ta det opp med den aktuelle butikken, men veit ikkje hvor masse energi eg skal legge i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå