spinkeljaevel Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Hei! Skal nå ta det endelige valget angående real- og programfag til neste år. Har hatt som et mål siden jeg gikk i åttende klasse om å bli siviløkonom. Sinnet er fortsatt åpent for forandringer i planene, men det er fortsatt siviløkonom som står i hodet på enda. Det jeg lurer på er egentlig om det er noen programfag som vil muligens vil gi meg "et lite forsprang" eller bedre forståelse i forhold til planene mine idag? Jeg har to "låste" fag og ett litt usikkert: Matematikk R1 Fysikk 1 IKT (?) og så er det fjerde program- eller eventuelt realfaget åpent. Har tanker som både går rundt geofag 1, markedsføring og ledelse 1 og økonomistyring ... Så det jeg lurer på er hva vil gi meg mest nytte med tanke på fremtiden, og er geofag1, mar. og led 1 eller øk.styring noen tunge fag? Et annet spørsmål er også knyttet til hvor tungt et fag er, og det er IKT-faget. Jeg har ikke helt skjønt tegninga annet enn folk sier at det er et relativt lett fag å oppnå en god karakter i. Avkrefte/bekrefte? Takker på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
AnnElin Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Hei! Skal nå ta det endelige valget angående real- og programfag til neste år. Har hatt som et mål siden jeg gikk i åttende klasse om å bli siviløkonom. Sinnet er fortsatt åpent for forandringer i planene, men det er fortsatt siviløkonom som står i hodet på enda. Det jeg lurer på er egentlig om det er noen programfag som vil muligens vil gi meg "et lite forsprang" eller bedre forståelse i forhold til planene mine idag? Jeg har to "låste" fag og ett litt usikkert: Matematikk R1 Fysikk 1 IKT (?) og så er det fjerde program- eller eventuelt realfaget åpent. Har tanker som både går rundt geofag 1, markedsføring og ledelse 1 og økonomistyring ... Så det jeg lurer på er hva vil gi meg mest nytte med tanke på fremtiden, og er geofag1, mar. og led 1 eller øk.styring noen tunge fag? Et annet spørsmål er også knyttet til hvor tungt et fag er, og det er IKT-faget. Jeg har ikke helt skjønt tegninga annet enn folk sier at det er et relativt lett fag å oppnå en god karakter i. Avkrefte/bekrefte? Takker på forhånd for alle svar! Hei, ville sjekket ut denne siden: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sivilokonom IKT skal visst være et helt ok fag, sålenge en forstår hva en holder på med har jeg fått inntrykk av en ikke trenger jobbe så mye med det. Har to venninner som tar det og jeg har aldri fått følelsen av at det er noe problematisk fag. Når det gjelder hvilke fag som er tyngst av de du nevner er nok det litt opp til hvert enkel. Er du interessert i å lære om bergarter osv, dvs likte du Geografi-faget i VG1? Og, hva tror du er mest relevant til det du ønsker å arbeide med videre? ;-) Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det jeg har hørt er i alle fall at du har MYE mer nytte av R1 og R2 enn økonomi-faga om du skal bli økonom. Jeg har R1, Fysikk 1, Kjemi 1 og Geofag X nå. Jeg anbefaler i alle fall R1, fysikk og Geofag. Jeg syns Geofag X er kjempespennende. Er omtrent det samme som Geofag 1, bare med to uketimer mindre og littegrann mindre pensum. Tror de to timene som Geo1 har ekstra egentlig skal være praktiske, utendørs timer. Jeg vet ikke hvor mye skoler klarer å gjennomføre det da. I alle fall er det omtrent som geografi på VG1, bortsett fra at du ikke får alt det kjedelige (IMO) om hvorfor folk bosetter seg som de gjør og sånne ting. Kun jordas oppbygning, vær, naturkatastrofer og sånne temaer. Er ikke så altfor vanskelig heller. Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Takker for svar og personlige erfaringer er herlig! R1 og fysikk 1 er låste fag, og på VG3 blir det vel både R2 og fysikk 2. Så jeg tror at jeg ender på; R1 Fysikk 1 IKT Geofag 1 Grunnen til at jeg velger geofag 1 over geofag x er nettopp disse "utetimene" og det praktiske. Ved skolen vår er det stor sjanse for at geofag 1 skal til Island neste år i forbindelse med bergarter osv, noe som ikke er avgjørende - men et stort pluss i min bok. Tar gjerne mot flere innvendinger og meninger angående mitt endelige valg, om det er andre fag enn IKT og geofag 1 jeg "burde" ta. Er ikke så altfor interessert eller flink i kjemien vi har i naturfag nå, så frister ikke med et fag der det "bare" er akkurat dette så kjemi er vel utelukket. Fristen for besvarelse er den 11. februar. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Okei. Jeg støtter valgene dine fullt ut. Jeg valgte å gå på en litt mindre, privat internatskole, så her kan jeg ikke velge alt av fag. Hadde skolen hatt IKT og Geofag 1 hadde jeg glatt valgt det over Kjemi 1 og Geofag X. Høres gøy ut om dere kanskje skal til Island også. Geofag er nok det gøyeste faget jeg har vært borti, mye på grunn av læreren. Jeg har tenkt mye på å bli geolog, meteorolog eller klimatolog eller ingeniør innenfor fornybar energi. Mye på grunn av Geofag, så jeg anbefaler det faget virkelig. Jeg skal forøvrig ned og gå på Vesuv og Campi Flegrei (en supervulkan) i April, med skolen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg går vg2 studiespesialisering nå. Jeg har matte R1, fysikk 1, økonomistyring, og markedsføring og ledelse 1. Jeg har også tenkt på å bli siviløkonom. Matte R1 og fysikk 1 synes jeg er greie fag. Det er de fagene jeg fortsetter med neste år. Jeg vet ikke hvor relevante de er for en økonom. Jeg valgte disse fagene for å holde alle muligheter åpne, som jeg tror du også vil, og for å få realfagspoeng. Økonomistyring er et fag jeg tror er veldig relevant for en siviløkonom. Jeg synes ikke det er vanskelig, men inntrykket mitt er at man enten forstår faget, eller ikke forstår noe i det hele tatt. Jeg vipper mellom karakterene 5 og 6. En grunn til at jeg valgte dette, var at jeg ville vite hvordan jeg trives med regnskap før jeg eventuelt søker meg inn på et økonomistudie. Økonomi og ledelse er visst ganske annerledes, men det skal jeg ikke ha neste år fordi jeg må ha tysk. Markedsføring og ledelse vil jeg ikke anbefale. Jeg føler at det er kjedelig og bortkastet, og jeg angrer som en hund på at jeg valgte det faget. Jeg så for meg at det ville bli greit med noe praktisk, altså ungdomsbedrift og at det var interessant å vite hvordan produkter blir markedsført og litt om hva som får folk til å kjøpe bestemte varer. Jeg føler ikke at behovene mine er tilfredsstilt. Teorien går kun ut på å dele prosesser, segmenter og produkter inn i grupper, dele disse i mindre grupper igjen, og huske dem på rams. Ungdomsbedrift er sikkert morsomt hvis man har en veldig god idé, men jeg har forstått at de fleste ungdomsbedriftene ikke har noen forutsetninger for å få solgt noe som helst. Jeg skal ikke utelukke at mange av de vonde følelsene er læreren sin skyld. Lyspunktet er at faget er lett og at jeg får karakter 6, men jeg ville heller hatt 5 eller 4 i et mer interessant fag. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det er godt mulig at økonomistyring og samfunnsøkonomi er relevante i forhold til økonomistudier, men jeg har hørt at det er mye mer nyttig å ha matte på høyt nivå for å klare seg gjennom studiet. Da er det jo forsåvidt en smart løsning du har gjort, Zarac, med å kombinere økonomi og matte. Hvis man absolutt vil ha ungdomsbedrift er vel Entrepenørskap og Bedriftsutvikling et bedre fag å velge. Har forstått det som at det er veldig lite teori der. De har hatt to-tre prøver, der den ene kun var å presentere bedriften de jobbet med. De to andre var regnskap og budsjett (i en ferdig Excel-modell de hadde fått av læreren). Jeg hadde nok valgt dette faget over Kjemi om det ikke hadde ligget samtidig med R1 på timeplanen her på skolen. Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Gikk nettopp opp for meg at fristen er den 11. ... altså idag. Og jeg er fortsatt usikker om jeg skal ta geofag 1 eller økonomistyring, noen som har en formeningn om hva son er "lettest"? Da forskjellen på min interesse for fagene ikke er stor nok til å avgjøre det endelige valget. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Jeg ville nesten tro, uten å garantere noe, at Økos er lettere. Det er grunn til at man får realfagspoeng - fagene er ofte tyngre. Geofag 1 skal man ha 2 timer i uka der man er ute i naturen, så det kan jo være deilig å få noen praktiske timer også på timeplanen. EDIT: Kan forøvrig legge til at vanskelighetsgraden på Geofag X (samme faget, uten ekskursjoner) ikke er det verste. Jeg har følgt med i timen og lest noen timer dagen før prøve. Har ligget på 6 hele veien. Pensumet er ikke forferdelig stort heller. Det skal legges merke til at det ikke er et forståelsesfag, mer et lese-og-pugge-fag. Endret 11. februar 2011 av Knewt Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Ble økonomistyring. Satser på at det er det bedre valg med tanke på en mulig siviløkonomutdanning enn markedsføring og ledelse, som et par klassekamerat velgte som tenker den samme vegen - som òg er grunnen til at jeg vurderte det en stund. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Du valgte riktig. Markedsføring har ikke gitt meg noe jeg tror jeg får bruk for i framtiden, verken i en eventuell økonomiutdannelse eller annet. Jeg er ansvarlig økonom i ungdomsbedriften min, men jeg bruker bare det jeg har lært i økonomistyring. Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Litt surt da vi har vært en "gruppe" som har studert og har alle de samme fagene i VG1 utenom fremmedspråk. Kanskje jeg får overtalt dem til å ta økonomistyring ...? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg opplever det som positivt at jeg ikke er sammen med de samme menneskene hele tida. Det er ingen andre som har den samme fagkombinasjonen som meg. På studiespesialisering er vi godt over 100 elever på trinnet, og jeg synes at det er fint å bli kjent med en større del av dem. I fjor hadde vi alle fagene bortsett fra fremmedspråk sammen med klassen. Jeg blir i alle fall lei av å se de samme menneskene hele tida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå