Gå til innhold

Innkjøp av Lumix GF1, Prisreduksjon?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg vurderer å gå til innkjøp av et Panasonic Lumix DMC-GF1, ser også at GF2 nylig har blitt lansert.

Kameraet skal hovedsakelig brukes på ferie, noe film og sport.

Spørsmål:

- Kan det forventes at GF1 får en prisreduksjon i nærmeste fremtid nå som GF2 er her?

- Ser at Pixmania selger huset til 2,9k uten linse, kontra pakker med linser 4700+. Er det noe å spare på her? Altså kjøpe hus og linse separat? Eller er det et bra tilbud på pakkene? Isåfall hvilken av pakkene er og anbefale?

- Kan man kjøpe andre linser som ikke "passer" men skal tilpasses med et adapter?

- Hvilken linse burde jeg gå for til mitt bruk?

Beklager skrive leif. relativt trøtt :)

Takk på forhånd!

Mvh Nybegynner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: jeg vil anbefale å ikke kjøpe fra pixmania, de har for frynsete rykte. Vær i tilfelle forberedt på å bruke en del tid og krefter på å ivareta rettighetene dine om det blir problemer.

Det ser ut som om de fleste har solgt ut sine kit med GF-1 og normalzoom. Det er endel som fortsatt har kit med 20m/1.7, og det er ikke usannsynlig at det blir noen tilbud her og der på dem, men det ser ut som de store tilbudene er over for GF-1, hvis ikke du kan forhandle deg fram til en fin pris hos noen som har lager, men ikke tilbud.

20mm/1.7 er ikke uvanlig å ha som eneste objektiv, men det er altså helt uten zoom, og de fleste vil nok ønske å ha et zoom-objektiv i tillegg.

Prisen på normalzoomen ligger på 1800,- og dermed er det ikke noe å spare på å kjøpe GF-1 og normalzoom separat.

Det er vel ikke usannsynlig at det dukker opp fine brukttilbud på GF-1 på foto.no framover.

Med de prisene jeg ser i prisguiden så ville jeg heller se på GF-2, eventuelt E-PL1 til 3400 hvis prisen er viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kameraet skal hovedsakelig brukes på ferie, noe film og sport.

Jeg vet ikke helt hva du legger i sport eller hvor viktig det er, men personlig synes jeg det er lettere å bruke søker med litt lengere brennevidder og/eller når noe beveger seg raskt. Det er godt mulig det ikke er viktig for deg, men det er noe du i hvert fall kan tenke gjennom, eller ennå bedre prøve hvis du har mulighet for å låne et passende kamera litt før du handler.

Endret av seriksen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for inspill!

Jeg har lyst på et kamera som har kvaliteten til et speilrefleks, men at størrelsen er betydelig mindre samt at det er litt mindre avansert.

Jeg vil ha et kamera som jeg kan vokse med og har godt med tilbehør. Det eneste som plager meg med GF1 er den innebygde mono micen og at det ikke er mulig med ekstern mikrofon. Har sett litt på GF2, men det kommer ut at touch screenen er noe treig, er egentlig ikke så fan av touch. Vil egentlig ha litt av begge verdener i et kompakt format, der video og bilde står i fokus, istedenfor å drasse på 2 apparater. Har også sett litt på Sony Nex 3 og 5, vakkert kamera, men om det er et kamera som jeg kan lese meg opp og ha full kontroll over er jeg ikke sikker på kanskje dere kan komme med innspill. 1080p er ikke et krav, 720p derimot.

@ Kaian, budsjettet mitt ligger rundt 5000. Skal gå til innkjøp snart og tenkte at det var mulig at GF1 gikk ned slik at jeg ikke gjorde et bomkjøp.

@ Seriksen, med sport skal jeg hovedsaklig ta bilder av amerkansk fotball, er ikke helt sikker på hva du menser med "søker med lenger brennevidder".

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg vil anbefale å se hardt på GF2 (Vokse med, amerikansk fotball). Ulempen er at du nokså fort vil savne mer rekkevidde (telezoom). Panasonics 45-200mm er veldig god, og rimelig (ca 2500), det finnes og en 100-300mm til 4500. Rask følgefokus mens spillet er i gang vil ikke være disse kameraenes sterke side, men ved å vokse med kameraet (f.eks. forutse hvor du vil ha fokus og forhåndsfokusere) vil du kunne løse det greit.

Med "søker med lenger brennvidde" mener seriksen at han foretrekker å kunne holde kameraet mot øyet og se gjennom en søker, særlig ved lange brennvidder ("mye (tele)zoom"). Det fordyrer jo også litt, men kan kjøpes hvis du finner ut at du trenger det.

Virkelig rask følgefokus er domenet for noen av de mye dyrere kameraene, og for dyre teleobjektiver, så uansett systemvalg må du sprenge budjsettet seriøst for å få noe som virkelig glitrer på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@ Seriksen, med sport skal jeg hovedsaklig ta bilder av amerkansk fotball, er ikke helt sikker på hva du mener med "søker med lenger brennevidder".

kaian's svar var korrekt, men jeg kan jo utdype det litt mer. Når du tar bilde på sportsarrangement som amerkansk fotball hvor du ikke kommer nærme spillerne/deltakerne trenger du et objektiv med lang brennvidde (tele) for å kompensere for avstanden. Jo lengere brennvidden er desto vanskeligere er det å holde kameraet rolig (nok). Jeg synes det er enklere å holde kameraet rolig når jeg ser gjennom en søker som samtidig gjør at kameraet støttes mot hodet. En annen fordel med søker i steden for å se bildet på LCD-skjermen er at søkere fungere bedre i sterkt lys (solskinn) hvor bildet på LCD-skjermen ofte blir kontastløst og vanskelig å se.

GF1 har ikke søker, men det kan kjøpes som ekstrautstyr. GF1 fokuserer ikke så verst raskt for denne typen kamera, men du kan ikke regne med at autofokusen vil klare å følge en spiller som løper rett mot deg. Du kan imidlertid sikkert få bra bilder av mer statiske situasjoner og med litt trenging også av motiv som beveger seg en del.

Som sportskamera er det ingen tvil om at GF1 ikke er noe førstevalg, men det er jo veldig bra på mange andre områder så du må gjøre en avveining hvor viktig sportsbildene er. Og det er jo ikke slik at GF1 ikke kan brukes til sport, bare at det har en del begrensninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...