Gå til innhold

Skatt på utleie av leilighet

kboretti

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg eier en leilighet sammen med min kone. Siden vi skal bo i utlandet noen år har vi planer om å leie den ut.

Vi har i underkant av to mill i lån på den og regner med å få 11000 i måneden fullt møblert. Vi betaler kun renter på dette lånet. (6000)

Vi har i tillegg en husleie på 3500kr

Siden vi skal oppholde oss i utlandet blir dette vår eneste inntekt og utgift i Norge.

Mitt spørsmål er hvordan blir dette skattemessig og hva får vi fradrag for? Husleie, renter, slitasje på møbler osv? Er det noen som vet i hvordan dette regnestykket vil komme til å se ut?

kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg eier en leilighet sammen med min kone. Siden vi skal bo i utlandet noen år har vi planer om å leie den ut.

Vi har i underkant av to mill i lån på den og regner med å få 11000 i måneden fullt møblert. Vi betaler kun renter på dette lånet. (6000)

Vi har i tillegg en husleie på 3500kr

Siden vi skal oppholde oss i utlandet blir dette vår eneste inntekt og utgift i Norge.

Mitt spørsmål er hvordan blir dette skattemessig og hva får vi fradrag for? Husleie, renter, slitasje på møbler osv? Er det noen som vet i hvordan dette regnestykket vil komme til å se ut?

kristian

Ikke Oppgi noe til skattemyndighetene. Å bare skriv at den står tom :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ved utleie av hele leiligheten bør den kunne regnskaplignes, dvs at dere kan trekke fra alle kostnader, som rente, husleie, forsikring, komm avg etc på leieinntektene. Dere bør da komme ned mot 0, kanskje til og med få fradrag ved underskudd.

Vær obs på at hvis dere velger å selge etter å ha bodd der i mindre enn 1 år i løpet av de 2 siste årene før salget, vil dere måtte skatte av fortjenesten (salgssum-kjøpesum), ev. få skattefradrag dersom dere taper på salget.

Er dette selveier eller borettslags-/andelsleilighet?

Lenke til kommentar

Ved utleie av hele leiligheten bør den kunne regnskaplignes, dvs at dere kan trekke fra alle kostnader, som rente, husleie, forsikring, komm avg etc på leieinntektene. Dere bør da komme ned mot 0, kanskje til og med få fradrag ved underskudd.

Vær obs på at hvis dere velger å selge etter å ha bodd der i mindre enn 1 år i løpet av de 2 siste årene før salget, vil dere måtte skatte av fortjenesten (salgssum-kjøpesum), ev. få skattefradrag dersom dere taper på salget.

Dette er en leilighet i et borettslag med ca 150000 i fellesgjeld. Så store deler av de 3500kr vi betaler i måneden går til fyring vedlikehold og kommunale avgifter.

Vi har tenkt til å bo her sånn at det blir ett år. Det er faktisk det vi venter på.

Lenke til kommentar

Her er et sitat fra skatteetaten.

Bolig – leieinntekter

Leieinntekter er skattefrie hvis du leier ut inntil halvparten av boligen din, og du bor i den andre delen selv. Du får da ikke fradrag for utgifter til vedlikehold, kommunale avgifter og andre utgifter knyttet til boligen.

Hvis du leier ut hele eller en større del av boligen din, og dine leieinntekter ikke utgjør mer enn kr 20 000, er leieinntektene også skattefrie. Du får ikke fradrag for utgifter til vedlikehold, kommunale avgifter og andre utgifter knyttet til boligen. Les mer i ”Rettledning til postene” som alle husstander har fått tilsendt.

Bolig - utgifter

Når leieinntektene er skattepliktige, får du fradrag for utgifter til vedlikehold, kommunale avgifter og andre utgifter knyttet til boligen slik at du kun blir beskattet for nettoinntekten. Du skal da levere et utleieskjema (RF-1189) hvor inntekter og utgifter knyttet til boligen må spesifiseres. Du kan også få RF-1189 ved å henvende deg til skattekontoret. Bor du i boligen selv, får du ikke fradrag for utgifter som knytter seg til denne delen av boligen. Har du brukt boligen som egen bolig en del av året, får du bare fradrag for kostnader som knytter seg til den perioden som boligen var utleid eller inntektsgivende.

Har du utgifter som ikke knytter seg til noen bestemt del av boligen, må slike utgifter fordeles forholdsmessig etter utleieverdi mellom den del av boligen som gir skattepliktige leieinntekter og den delen av boligen som du bor i selv. Les mer i ”Rettledning til postene” som alle husstander har fått tilsendt.

Om leieinntektene dine er skattepliktige eller ikke har jeg ingen formening om. Det må du nesten avgjøre selv, eller i samråd med skatteetaten.

Dersom det viser seg at leieinntektene dine er skattefrie blir det et veldig enkelt regnestykke med alle poster, uten hensyn til skatt regner jeg med.

Dersom leieinntektene dine er skattepliktige må du hensynta fradragsberettigete kostnader og beregne skattefradrag. Dersom dette er eneste inntekt i Norge regner jeg med at minstefradraget også vil ha noe innvirkning. Jeg er ikke noe god på skatt så jeg vet heller ikke om alle kostnadene som gir fradrag, så det må du få informasjon om fra andre steder.

Jeg har som sagt ikke så mye greie på skatt så det kan hende at noe av det jeg har skrevet her er feil. Det sikreste informasjonen får du fra skatteetaten. Gi gjerne tilbakemelding her når du har funnet "fasitsvaret".

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje bur der sjølv er det skattepliktig. Du får frådrag for utgifter til vedlikehold, kommunale avgifter og andre utgifter knytta til bustaden.

Det sikreste informasjonen får du fra skatteetaten.

Tja, om du her heldig. :D

Du kan fort snakke med fem forskjellige personar hos skatteetaten og få fem forskjellige svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette er en leilighet i et borettslag ....

Siden det er borettslag kan det bli problematisk å leie ut. Reglene rundt dette er regulert av borettslagsloven. Slik blir det:

1: Du må søke styret om å få leie ut, og kan søke om max 1 år. Dersom du får "ja", kan du leie ut 1 år.

2: Du må søke på nytt dersom du skal leie ut lenger, og må søke om 1 år på nytt. Dersom du får "ja", kan du leie ut 1 år til.

3: Etter å ha leid ut etter søknad i 2 år, kan du ikke leie ut lenger. Du må da enten flytte tilbake eller selge.

Dette er etter min oppfatning det beste argumentet for å kjøpe selveier, da kan du leie ut så lenge du vil, uten å søke.

Lenke til kommentar

Dette er en leilighet i et borettslag ....

Siden det er borettslag kan det bli problematisk å leie ut. Reglene rundt dette er regulert av borettslagsloven. Slik blir det:

1: Du må søke styret om å få leie ut, og kan søke om max 1 år. Dersom du får "ja", kan du leie ut 1 år.

2: Du må søke på nytt dersom du skal leie ut lenger, og må søke om 1 år på nytt. Dersom du får "ja", kan du leie ut 1 år til.

3: Etter å ha leid ut etter søknad i 2 år, kan du ikke leie ut lenger. Du må da enten flytte tilbake eller selge.

Dette er etter min oppfatning det beste argumentet for å kjøpe selveier, da kan du leie ut så lenge du vil, uten å søke.

Jeg kan leie ut intil tre år ved å søke EN gang. Etter det må jeg søke på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kan leie ut intil tre år ved å søke EN gang. Etter det må jeg søke på nytt.

Det er visst lenge side jeg har leid ut borettslagsleilighet. :blush:

Det står nå: "§ 5-5. Overlating av bruken for opp til tre år: Med godkjenning frå styret kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre for opp til tre år dersom andelseigaren sjølv eller ein person som nemnt i § 5-6 første ledd nr. 3, har butt i bustaden i minst eitt av dei to siste åra." Jeg oppfatter dette som at du kan leie ut i max 3 år, og kan søke om alle tre årene på en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...