manet44 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Vurderer å bygge en liten vindmølle som kan produsere strøm, mest fordi det er interessant, men det vil kanskje være mulig å spare noen kroner i strøm også etterhvert. Har lest litt rundt på nettet, og har funnet følgende link: http://www.instructa...g-wind-turbine/ Denne vindmøllen som er beskrevet her, er bygd opp av en likestrømsmotor som blir kjørt gjennom en laderegulator og inverter for å produsere 230VAC. Tenker å bruke samme konseptet, og bygge en slik laderegulator. Men hvilke motorer kan jeg bruke? Har sett på noen på Elfa, blant annet denne: https://www.elfaelek...55-31&toc=19864 Vil den fungere som en generator? Ser den har litt tungt moment for en liten vindmølle, bør vel kanskje velge en med høyere turtall og mindre moment. Noen som vil gi tips og idéer, kjør på Endret 7. februar 2011 av nord119 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Flott ide! Fant mye interessant i dette google søket. Har du vurdert andre løsninger som fx solenergi for å kutte ned fyringsutgifter? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Hvor store blader tenker du å ha? Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 det kav være smart med en generator som er laget for lavt turtall. Hvis ikke er det en risiko for at vindmøllen blir ødelagt av altfor høy rpm. Hvis du har en som er laget for lavt turtall trenger du ikke et avansert bremsesystem. Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 det kav være smart med en generator som er laget for lavt turtall. Hvis ikke er det en risiko for at vindmøllen blir ødelagt av altfor høy rpm. Hvis du har en som er laget for lavt turtall trenger du ikke et avansert bremsesystem. Så at denne motoren/generatoren hadde gir, er automatisk? hvordan fungerer girene? Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Vurderer å bygge en liten vindmølle som kan produsere strøm, mest fordi det er interessant, men det vil kanskje være mulig å spare noen kroner i strøm også etterhvert. Har lest litt rundt på nettet, og har funnet følgende link: http://www.instructables.com/id/How-I-built-an-electricity-producing-wind-turbine/ Denne vindmøllen som er beskrevet her, er bygd opp av en likestrømsmotor som blir kjørt gjennom en laderegulator og inverter for å produsere 230VAC. Tenker å bruke samme konseptet, og bygge en slik laderegulator. Men hvilke motorer kan jeg bruke? Har sett på noen på Elfa, blant annet denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=54-455-31&toc=19864 Vil den fungere som en generator? Ser den har litt tungt moment for en liten vindmølle, bør vel kanskje velge en med høyere turtall og mindre moment. Noen som vil gi tips og idéer, kjør på hva med denne?http://viewitem.eim.ebay.no/3-WIND-TURBINE-BLADES-set-including-hub/220720745056/item ps. ikke kjøp alle 9 Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Hvor store blader tenker du å ha? Usikker, men ikke så stor. 1-1,5 meter i diameter kanskje? det kav være smart med en generator som er laget for lavt turtall. Hvis ikke er det en risiko for at vindmøllen blir ødelagt av altfor høy rpm. Hvis du har en som er laget for lavt turtall trenger du ikke et avansert bremsesystem. Jepp, var det jeg og tenkte. Men er usikker, dersom den er laget for lavt turtall, og har høyt moment, vil den ikke da stå stille ved lave vindhastigheter? Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Hvor store blader tenker du å ha? Usikker, men ikke så stor. 1-1,5 meter i diameter kanskje? det kav være smart med en generator som er laget for lavt turtall. Hvis ikke er det en risiko for at vindmøllen blir ødelagt av altfor høy rpm. Hvis du har en som er laget for lavt turtall trenger du ikke et avansert bremsesystem. Jepp, var det jeg og tenkte. Men er usikker, dersom den er laget for lavt turtall, og har høyt moment, vil den ikke da stå stille ved lave vindhastigheter? den kan være mulig. Jeg er nok en nybegynner. har hørt at man kan bremse ved å slutte kretsen(kortslutte). hva tror dere om det? Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Denne vindmøllen som er beskrevet her, er bygd opp av en likestrømsmotor som blir kjørt gjennom en laderegulator og inverter for å produsere 230VAC. Har sett litt nermere på denne laderegulatoren nå, men forstår ikke helt konseptet. Spenningen ut fra en DC-motor vil jo variere med turtallet, og en kan vel ikke kjøre hvilken som helst spenning inn på batteriet? Mener jeg har lest et sted at batteriet vil "sammenligne" og stabilisere spenningen mot sin egen. Stemmer dette, eller er jeg helt på villspor nå? Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Kan du ikke lage en generator selv? Det gjorde de på "planet mechanics" eller grønne mekanikere som gikk på national geographic channel. De lagde egen generator til likt prosjekt. De støpte inn spoler og magneter inn i epoxy eller noe sånt. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 De bygde egen vindmølle på The Colony. Tror de brukte en bildynamo, og en 12/230V vekselretter. Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Når de skulle skaffe strøm inn til en hytte i fjellet, så lagde de generator selv. Jeg kan prøve å finne det igjen. Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 her kan du se de 8 episodene så kan du lære litt:) Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 her kan du se de 8 episodene så kan du lære litt:) Takk! Skal se igjennom de. Har nå også bestilt meg enkle solceller fra ebay, for å lage et solcellepanel. Planen er å koble dette til en nettilknyttet inverter, slik at solcellepanelet kan produsere strøm til huset. Noen som har peiling på om man må søke om godkjenning for å bruke slike nettilknyttete invertere? Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Det spørs om det skal være "inn" strøm også på systemet ditt Om det ikke er det, hvis det er for eksempel en egen kurs som driver lamper eller pc eller noe slikt, så kan du koble og eksperimentere selv, men om det er knyttet til strømnettet, da blir problemer Mulig mine meninger ikke stemmer, men jeg hadde ihvertfall gjort det slikt Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Jepp, er klar over det. Men en nettilknyttet inverter virker slik at den overvåker sinuskurven og spenningen på nettet den er knyttet til. Dermed kan den produsere strøm som er tilnermet nøyaktig lik den som er på nettet. Er bare snakk om en 300W inverter, så det burde jo egentlig ikkje være noe problem. Men skal ta kontakt med det lokale kraftlaget å høre deres mening. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg vil tro du kan gjøre hva du vil med ditt eget nett så lenge det er _dokumentert forskriftsmessig installert_ med godkjente komponenter. Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Bare ett tips, ikke si ditt navn før de spør om det Finnes det slike invertere? Du må da ha ett batteri og kondensatorer og masse slikt elektroikk mellom generator(i ditt tilfelle, vindmøllen) og inverter, så det ikke blir krøll med at det går strøm igjennom inverter og inn på generatoren igjen. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Bare ett tips, ikke si ditt navn før de spør om det Finnes det slike invertere? Du må da ha ett batteri og kondensatorer og masse slikt elektroikk mellom generator(i ditt tilfelle, vindmøllen) og inverter, så det ikke blir krøll med at det går strøm igjennom inverter og inn på generatoren igjen. Hehe Såvidt jeg kan se trenger jeg bare en diode for å forhindre dette. Her er en nettilknyttet inverter; http://cgi.ebay.com/300w-grid-tie-inverter-dc-14v-28v-110v-220v-240v-ac-/150494229674?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item230a27b4aa Lenke til kommentar
Rgr00n Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/index.html Linken inneholder mye nyttig informasjon, og visst engelsk ikke er et problem, så burde du hente ut mye kunnskap og inspirasjon fra den. Dette er da en vind-turbin som er "isolert". Den er ikke knyttet opp mot strømnettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå