Gå til innhold

Bitcoin: Et desentralisert p2p betalingssystem.

Anbefalte innlegg

Trojanere osv brukes også i alle andre betalingssystemer. E-gold var f.eks utsatt for dette, men dette kan man sikre seg mot.

I et sentralisert nett er det relativt enkelt å begrense skaden. Man kan rulle tilbake transaksjoner, eller i verste fall stenge nettet en periode. Hvordan mener du man skal sikre seg mot det i et distribuert nett?

Det skal du få lov til å bevise ved å legge fram kilde. Hvis ikke synes jeg nettopp DU bør utnytte denne fantastiske muligheten til å bli rik. Da en bitcoin selges for mer enn 1 dollar er det jo bare for deg å sende to ganger samtidig og dermed klone penger for så å selge dem ut.

Som sagt, det blir diskutert i forumet. Her er en av trådene: http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=3168.0

Jeg husket litt feil, den som fikk bitcoin-pengene sist mister dem, de blir ikke duplikert. Men ja, man kan fortsatt selge dem to ganger. Det vil selvsagt bli lettere å gjøre det hvis man kombinerer det med et botnet som jeg beskrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trojanere osv brukes også i alle andre betalingssystemer. E-gold var f.eks utsatt for dette, men dette kan man sikre seg mot.

I et sentralisert nett er det relativt enkelt å begrense skaden. Man kan rulle tilbake transaksjoner, eller i verste fall stenge nettet en periode. Hvordan mener du man skal sikre seg mot det i et distribuert nett?

I et sentralisert nett: Har du klart å få ut alle verdiene derfra, så har du nettop tatt knekken på den banken.

I et P2P nett har du 1 sikkerhet: Alle nodene er oppdatert over hvor alle pengene er. Ikke glem at det allerede finnes banken for bitcoins heller.

Vil anbefale deg å gå ut mot papirpenger i stede, fordi det har flere svakheter en BitCoins.

Det skal du få lov til å bevise ved å legge fram kilde. Hvis ikke synes jeg nettopp DU bør utnytte denne fantastiske muligheten til å bli rik. Da en bitcoin selges for mer enn 1 dollar er det jo bare for deg å sende to ganger samtidig og dermed klone penger for så å selge dem ut.

Som sagt, det blir diskutert i forumet. Her er en av trådene: http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=3168.0

Jeg husket litt feil, den som fikk bitcoin-pengene sist mister dem, de blir ikke duplikert. Men ja, man kan fortsatt selge dem to ganger. Det vil selvsagt bli lettere å gjøre det hvis man kombinerer det med et botnet som jeg beskrev.

Tja, problemet er at bitcoins er usentralisert.

Hver jævla mynt har en hash, så den kan ikke være 2 plasser samtidlig.

Svindel kan fint forekommer over E-bay, banken, eller i din lokale nærbutikk fortsatt.

Så du kan ikke selge 1 bitcoin uten at den du selger den til får den, med mindre du prater suspekt svindel og motparten er et fehode uten verktøy.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

I et sentralisert nett: Har du klart å få ut alle verdiene derfra, så har du nettop tatt knekken på den banken.

I et P2P nett har du 1 sikkerhet: Alle nodene er oppdatert over hvor alle pengene er. Ikke glem at det allerede finnes banken for bitcoins heller.

Banker er store, og om du forsøker å tømme en for penger vil de for det første merke det pga sentralisert overvåkning, og for det andre bruke store midler på å finne deg for å straffe deg, selv om du bare har tatt en krone fra hver konto. En amatørmessig bitcoin-bruker har små muligheter til å gjøre noen av delene.

Vil anbefale deg å gå ut mot papirpenger i stede, fordi det har flere svakheter en BitCoins.

Det er ingen stater som støtter bitcoins, og derfor veldig små incentiver for en stat til å forfølge dem som forfalsker bitcoins. Forfalsking av papirpenger er også vanskelig på mange nivåer. Pengene må både kopieres og fysisk brukes. Det er veldig vanskelig å gjøre anonymt i stor skala. Med bitcoin kan både stjelingen og fordelingen av utbyttet gjøres svært desentralisert og praktisk talt helt anonymt.

Hashen kan fint være to steder samtidig. Det vil bli oppdaget etter hvert, men da er det mottakeren som taper. Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å argumentere mot dette når det tom. er en lenke til en av diskusjonene rundt det på bitcoin-forumet i innlegget du siterer. Det eneste du viser er at du ikke skjønner hvordan systemet fungerer, og heller ikke gidder å sette deg inn i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan gjøre som e-gold: ikke reversere transaksjoner og dermed overlate problemet til kunden. Hvis du tviler på at dette fungerer bør du tenke om igjen: E-gold var i ferd med å ta igjen selveste PayPal før myndighetene stengte dem.

Dessutten kan man jo bare gjøre som nettbanker, at man generer en ny kode hver gang man sender osv. Utrolig med muligheter.

Som sagt, det blir diskutert i forumet. Her er en av trådene: http://www.bitcoin.o...hp?topic=3168.0

Dette problemet er allerede løst. Kort sagt går det ut på at man venter til man har fått 6 confirmation blocks (1 time). Men ofte holder det med 3. (30 min). Dessutten kan umiddelbare betalinger gjennomføres ved hjelp av banker som f.eks mybitcoin.

I går var bitcoin på Security Now! Se opptaket her (fra 41:56):

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Banker er store, og om du forsøker å tømme en for penger vil de for det første merke det pga sentralisert overvåkning, og for det andre bruke store midler på å finne deg for å straffe deg, selv om du bare har tatt en krone fra hver konto. En amatørmessig bitcoin-bruker har små muligheter til å gjøre noen av delene.

Det er ingen stater som støtter bitcoins, og derfor veldig små incentiver for en stat til å forfølge dem som forfalsker bitcoins. Forfalsking av papirpenger er også vanskelig på mange nivåer. Pengene må både kopieres og fysisk brukes. Det er veldig vanskelig å gjøre anonymt i stor skala. Med bitcoin kan både stjelingen og fordelingen av utbyttet gjøres svært desentralisert og praktisk talt helt anonymt.

For å "stjele" bitcoins vil det kreve at du klarer å korruperer hele nettverkets hash over hva som er hvor.

Lykke til med å klare den jobben.

Svindel trives allerede godt i dag over f.eks paypal(hvor man kan trekke tilbake penger og anklage alle om man vil, og førsteman til å anklage får alt).

Hvordan skal noe klare å stjele? Usikkerede transaksjoner er svindel, men det blir noe helt annet.

Hashen kan fint være to steder samtidig. Det vil bli oppdaget etter hvert, men da er det mottakeren som taper. Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å argumentere mot dette når det tom. er en lenke til en av diskusjonene rundt det på bitcoin-forumet i innlegget du siterer. Det eneste du viser er at du ikke skjønner hvordan systemet fungerer, og heller ikke gidder å sette deg inn i det.

Riktig, jeg har ikke satt meg inn i det.

MEN jeg har hørt at Bitcoin kjøres via en form for P2P, noe som vil si hash som blir globalt distribuert. Noe som vil si at transaksjoner som er gjennomført er gjennomført.

Noe som vil si at man må korrupere hele nettverket for å kunne bryter protokollen.

Lenke til kommentar

Man kan gjøre som e-gold: ikke reversere transaksjoner og dermed overlate problemet til kunden. Hvis du tviler på at dette fungerer bør du tenke om igjen: E-gold var i ferd med å ta igjen selveste PayPal før myndighetene stengte dem.

De hadde etter sigende 5 mill. kontoer (mot PayPals 232 mill.) da de ble stengt, så det er å ta litt hardt i. Selv om de ikke var større og folk ikke hadde særlig mye penger hos dem har de likevel blitt utsatt for flere angrep. Hadde de vært mer brukt ville det bare blitt verre.

Dessutten kan man jo bare gjøre som nettbanker, at man generer en ny kode hver gang man sender osv.

Det er egentlig det de gjør nå. Hashen du snakket om over er egentlig ikke for hver pengeenhet, den er for hver transaksjon. Denne må autentiseres mot andre noder, og det er en potensiell svakhet siden man er avhengig av at man får svar fra flere ærlige noder enn uærlige.

Dette problemet er allerede løst. Kort sagt går det ut på at man venter til man har fått 6 confirmation blocks (1 time). Men ofte holder det med 3. (30 min).

Det er misvisende å si at det er løst, men det er selvsagt forutsett, og bitcoin-nettet er i utgangspunktet veldig motstandsdyktig mot det. At denne sikkerheten er god nok hvis man kombinerer flere angrep er jeg derimot ikke overbevist om.

Lenke til kommentar
For å "stjele" bitcoins vil det kreve at du klarer å korruperer hele nettverkets hash over hva som er hvor.

Det er strengt tatt ikke bitcoins man stjeler i eksempelet mitt, det er det man kan kjøpe for dem. For å gjøre det holder det å lure selgeren til å tro at man har overført bitcoins lenge nok til at man får det man vil ha.

Lenke til kommentar

De hadde etter sigende 5 mill. kontoer (mot PayPals 232 mill.) da de ble stengt, så det er å ta litt hardt i. Selv om de ikke var større og folk ikke hadde særlig mye penger hos dem har de likevel blitt utsatt for flere angrep. Hadde de vært mer brukt ville det bare blitt verre.

Vel, e-gold var på andreplass, paypal på første. E-golds vekst var eksplosiv i det de ble stengt. Dersom samfunnet var fritt ville e-gold vunnet til sist.
Dessutten kan man jo bare gjøre som nettbanker, at man generer en ny kode hver gang man sender osv.

Det er egentlig det de gjør nå. Hashen du snakket om over er egentlig ikke for hver pengeenhet, den er for hver transaksjon. Denne må autentiseres mot andre noder, og det er en potensiell svakhet siden man er avhengig av at man får svar fra flere ærlige noder enn uærlige.

Er ikke det jeg snakker om (må dessutten ha over halvparten av nodene), jeg snakker om en sånn man putter kortet i som genererer engangskode for å logge inn/sende penger.
Dette problemet er allerede løst. Kort sagt går det ut på at man venter til man har fått 6 confirmation blocks (1 time). Men ofte holder det med 3. (30 min).

Det er misvisende å si at det er løst, men det er selvsagt forutsett, og bitcoin-nettet er i utgangspunktet veldig motstandsdyktig mot det. At denne sikkerheten er god nok hvis man kombinerer flere angrep er jeg derimot ikke overbevist om.

Vel, som sagt før. Bitcoin communitiet skriker etter folk som kan klare å gjøre det du hevder er mulig. Den eneste reele måten å utføre et angrep er ved å ha over halvparten av nodenes CPU kraft. Og da kan man ettersom jeg har forstått velge mellom å "dobble spend" eller å generere nye mynter.
Lenke til kommentar

Skatteflyktning: Ja, men jeg bruker mining pool, det er nesten umulig å få noe via bitcoin klienten, men hvis du sammarbeider med andre vil du få mange ganger per dag (men små summer): http://mining.bitcoin.cz

Dessutten bør du vurdere å bruke GPU i stedet for CPU, da går det fort 200-300 ganger raskere å generere.

Jeg har ikke noen god GPU så har nesten ikke tjent noe på å mine.. men har kjøpt litt i steden :)

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Er ikke det jeg snakker om (må dessutten ha over halvparten av nodene), jeg snakker om en sånn man putter kortet i som genererer engangskode for å logge inn/sende penger.

Jeg vet ikke hva du mener man skal bruke en slik kode til i bitcoin-systemet. Siden transaksjonene er anonyme gir det ikke noen mening å autentisere seg, som er det engangskoder brukes til. Det er bare gyldigheten av transaksjonene i forhold til de tidligere transaksjonene som sjekkes, ikke om de utføres av en person som har lov til å bruke "kontoen".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du mener man skal bruke en slik kode til i bitcoin-systemet. Siden transaksjonene er anonyme gir det ikke noen mening å autentisere seg, som er det engangskoder brukes til. Det er bare gyldigheten av transaksjonene i forhold til de tidligere transaksjonene som sjekkes, ikke om de utføres av en person som har lov til å bruke "kontoen".

Du nevnte jo hvordan PCer kunne bli infisert som et av bitcoins svake punkt. Ved å benytte engangskoder kan man beskyttes mot keyloggere og andre trojanske infeksjoner.
Lenke til kommentar
Du nevnte jo hvordan PCer kunne bli infisert som et av bitcoins svake punkt. Ved å benytte engangskoder kan man beskyttes mot keyloggere og andre trojanske infeksjoner.

Og hvordan skulle man implementere en slik funksjon i et desentralisert system som bitcoins?

Vel, en mulighet er jo å implementere det i bankene, slik at bankene sender ut denne enheten og krever en engangskode for å logge inn + sende penger. Det er jo også noen som snakker om å gjøre det mer sikkert lokalt ved å kryptere wallet.dat slik at man må ha en nøkkel hver gang man skal sende penger.
Lenke til kommentar

Vel, en mulighet er jo å implementere det i bankene, slik at bankene sender ut denne enheten og krever en engangskode for å logge inn + sende penger. Det er jo også noen som snakker om å gjøre det mer sikkert lokalt ved å kryptere wallet.dat slik at man må ha en nøkkel hver gang man skal sende penger.

Anbefaler PGP, eller Truecrypt.

Husk vanskelig password OG backup!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skatteflyktning: Ja, men jeg bruker mining pool, det er nesten umulig å få noe via bitcoin klienten, men hvis du sammarbeider med andre vil du få mange ganger per dag (men små summer): http://mining.bitcoin.cz

Dessutten bør du vurdere å bruke GPU i stedet for CPU, da går det fort 200-300 ganger raskere å generere.

Jeg har ikke noen god GPU så har nesten ikke tjent noe på å mine.. men har kjøpt litt i steden :)

Herregud, hvordan får en dette til å fungere?

Har registrert meg på bitcoin.cz, lastet ned en haug med drivere og småprogrammer, men er likeså clueless. Er det en enkel fremgangsmåte? Drukner i alle de dryge forklaringene, hundre programvarene, redigering av notepadfiler og triksing i kommandolinja.

Lenke til kommentar

Ok, det er litt mer jobb med GPU, så her har du forklaringen på CPU.

Steg for seg guide:

1. Gå til http://mining.bitcoin.cz/

2. Registrer deg

3. Lag 1 worker per PC som du skal mine på.

4. Last ned CPU-miner: http://www.bitcoin.o...hp?topic=1925.0

5. Installer den (Installer gjerne på C:\CPU-miner)

6. Lag en fil: gratisbitcointome.bat (hvis du ikke skjønner hvordan du gjør dette, hopp til punkt 10)

7. I denne filen legger du følgende kode:

start /d "C:\CPU-miner\" minerd.exe --userpass Dittbrukernavn.Dittworkernavn:Dittworkerpassord --url http://mining.bitcoin.cz:8332

Bytt ut med ditt brukernavn og din workers brukernavn passord. Hvis du ser under "workers" ser du Login og passord, dette skal du bruke her. Du må også bytte ut mappenavnet til der din cpu-miner ligger. Hvis du har flere cpu kjerner kan du bruke flere slik (i dette eksempelet bruker jeg 3)

start /d "C:\CPU-miner\" minerd.exe --userpass  Dittbrukernavn.Dittworkernavn:Dittworkerpassord --url  http://mining.bitcoin.cz:8332 --threads 3

8. Dobbelklikk på filen.

9. Ferdig, vent, nå skal det snart begynne å generere hashes. Du vil etterhvert få "shares" på din konto hos mining.bitcoin.cz og deretter vil du få bitcoins som du tilslutt kan cashe ut.

---

10. Hvis du ikke klarer å lage bat fil kan du åpne cmd ved å gå til Start->Kjør-> skriv "cmd" klikk enter

11. Gå til mappen der cpu miner ligger. (feks: cd c, cd CPU-miner)

12. Skriv

minerd.exe --userpass  Dittbrukernavn.Dittworkernavn:Dittworkerpassord --url  http://mining.bitcoin.cz:8332

13. Trykk enter. Da bør den begynne å mine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det slutter aldri forundre meg hvordan enkelte frelste liberalister omtaler seg selv som "slaver" og "undertrykte", samtidig som deres "frihet" åpner for mulighetene til å undertrykke folk økonomisk. Altså er det ikke virkelig frihet for alle som er viktig for liberalistene, men økonomisk frihet for dem selv.

Jo mere virkelighetsfjern dramatisering som blir tatt opp (f.eks. å kalle alle som kommer med kritikk for "sosialister"), jo mere mister jeg tillit til disse såkalte liberalistene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...