Gå til innhold

Hvordan endre logisk stasjon?

kotox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

altså, på min ene disk i diskbehandling har jeg en del som er partisjonert og den heter ""logisk stasjon" og har en grønn strek rundt seg og vises ikke i min datamaskin...skjønner ikke hvorfor....eller hvordan endre den...

Lenke til kommentar

altså, på min ene disk i diskbehandling har jeg en del som er partisjonert og den heter ""logisk stasjon" og har en grønn strek rundt seg og vises ikke i min datamaskin...skjønner ikke hvorfor....eller hvordan endre den...

Det er alltid, og best, å vedlegge bilde fra Diskbehandling slik som Hårek etterspør. Veldig greit.

Men som et svar til din "skjønner ikke hvorfor":

-en disk (harddisk) also en basic disk, som er det mest vanlig for våres del i en vanlig PC, also en mbr disk, dvs initialisert og med en partitions table, har fysisk plass i den partitions table for max 4 primære partitioner, eller for 3 primary og 1 extended partition.

Den extended partition er for at brukeren skal ha mulighet å opprette flerre enn 4 partitioner.

Når vi lager en extended partition, eller når OS diskbehandler velger å opprette en extended for oss, er kun en markert område i partitions tabellen. For å bruke den, og dermed se den i Datamaskin, må vi deretter opprette partitioner i den, dvs inn i den extended område. I den extended område, kan vi opprette mange partitioner, noe som ellers hadde vært umulig, hvis alle var primære.

Når vi sletter en logisk disk( dvs en partition vi har laget i den extended partition) , den extended områder forblir. Det kreves at vi sletter den og for at område skal bli unallocated. (svart)

• Når vi sletter en primær partition blir område hvor partition var ---unallocated
  • Når vi sletter en logisk disk i en extended partition blir space i den unallocated (lys grønn), men ikke fysisk på disk, dvs område er partitionert (mørk grønn) men dog ikke brukbart, vi kan ikke formatere den heller.

Når OS diskbehandler velger å lage en extended partition for oss, vil det bli litt vanskelig å lage en primær partition fra diskbehandling.

Derfor vi først sletter den mørk grønn område, slik at at det blir svart.

For å lage en primær, må vi gå via Diskpart.exe, som er text basert MS-DOS lignende program. Vi bruker CMD (Command prompt) for å utføre det.

Så åpner vi CMD as admin og skriver:

diskpart og tast enter

deretter må vi velge og rette focus på det fysisk disk vi ønsker å utføre forandringer, og det gjør vi med:

list disk det vil liste opp diskene

select disk ? (?=nr på disken det gjelder) (nr på disken er det samme nr du ser i din diskbehandling, på venstre side av partitions)

HUSK: ikke utføre diskpart i CMD, og samtidig ha åpen Diskbehandlingen.)

create partition primary (det vil lage en primary partition på det unallocated område på disken, dvs der som den extended var før).

Nå kan du avslutte CMD, åpne din diskbehandling igjen, og formatere den partition, samt gi et Label, dvs en beskrivelse på den.

Et bokstav blir tildelt med formatering, og det finner du i Datamaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...