John-B Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Sjekket dekningskartet til Netcom som tydelig viste 3G-dekning over hele området hvor jeg bor. Bestilte derfor et mobilt bredbånds abonnement, med et trådløst wifi-modem. Får så modemet, og får kun EDGE-dekning (0,1Mbit). Ting tyder på at de overhode ikke har 3G dekning her, i motsetning til hva dekningskartet deres påstår. Jeg spurte om de kunne sende meg returseddel, men får til beskjed av leverandøren til Netcom "Vi står ikke for retur kostnader på dette modemet ettersom dette er et produkt du har bestilt på egenhånd.". Det er kanskje litt idiotisk å begynne å krangle for 150 kr, men jeg føler jo meg litt lurt, og synes derfor det er ekstra irriterende å måtte betale dette. Er manglende 3G-dekning en mangel, som gjør at jeg burde kunne heve kjøpet, og dermed få dekket returkostnadene? Er klar over at hvis jeg bruker angreretten må jeg dekke dette selv. Endret 6. februar 2011 av John-B Lenke til kommentar
Loko Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Har du testet dekningen utendørs? Dekningskartene viser dekning utendørs som standard, såfremt du ikke endrer valget til "i bil" noe som indikerer om du har dekning også innendørs. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Har du testet dekningen utendørs? Dekningskartene viser dekning utendørs som standard, såfremt du ikke endrer valget til "i bil" noe som indikerer om du har dekning også innendørs. Ja, testet også utendørs (faktisk på taket). Har fri sikt til mobilsendere 1KM borte. Har sjekket på http://finnsenderen.no/ nå og det viser seg at senderene jeg har fri sikt til består av 2 Telenor sendere (1 UMTS og 1 GSM), og én GSM sender fra Netcom. Netcom har altså ikke UMTS sender her. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Ingen som har peiling? Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Skynd deg og benytt angreretten som du har dersom du kjøpte dette online (14 dager). Å reklamere på hastighet på mobil nettilgang kan være vrient da leverandøren ikke plikter å levere en oppgitt minimumshastighet (så lenge du får tilkobling så er per definisjon alt OK). Du kan riktignok klage på at kartet oppgir 3G-dekning dersom det ikke finnes 3G i området, men det kan være lurt å sjekke signalet med en mobiltelefon først. Telefoner får som regel sterkere signal enn USB-dongler pga større antenne. Sjekk forresten at modemet ikke er låst til 2g. Endret 7. februar 2011 av Pellick Lenke til kommentar
John-B Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Å reklamere på hastighet på mobil nettilgang kan være vrient da leverandøren ikke plikter å levere en oppgitt minimumshastighet (så lenge du får tilkobling så er per definisjon alt OK). Jeg mener jo at når de både reklamerer for mobilt bredbånd óg sier via dekningskartet at jeg kan få 3G, så er dette misvisende nok til at jeg burde kunne få heve kjøpet. Kan faktisk ikke huske å ha sett noe sted at de ikke garanterer bredbåndshastighet, de skriver bare at en må sjekke dekningskartet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå