94vian Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Hei, som emnet sier så har jeg tenkt til å overklokke min AMD Phenom II X6 1100T Black Edition og jeg er totalt noob når det gjelder overklokking, så jeg ville sittet pris på om det var noen der ute som kunne hjelpe meg med dette. PC'n min er bare 1 uke gammel og specs'ene mine er: Skjerm: LG W2453V-PF 24" Kabinett: Cooler Master HAF X Hovedkort: Asus Crosshair IV Formula Prosessor: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition CPU Kjøler: Corsair H70 RAM: Corsair Vengeance 8GB (2x4gb) Skjermkort: Sapphire Radeon 6970 2GB SSD: OCZ Vertex 2 60GB Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB Strømforsyning: Corsair HX850W CD/DVD-Rom: Samsung SH-S223C Trådløs Internett: ZyXEL NWD-310N Så jeg håper på innspill fra dere på forumet Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Overklokking med AMD overdrive. - Link Det lønner seg å lese hele artikkelen for å forstå prosessoren litt mer og å få et inntrykk av ytelsen. Overklokking av X6 med fokus på 1055 men den er også gjeldende for 1090T - Link Link Lest først igjennom alle artikklene for å gi deg litt forståelse. Så laster du ned CPU-Z og Coretemp slik at du er i stand til å kunne måle frekvenser, spenninger, temperaturer og belastning. I tillegg så trenger du et program for å teste stabiliteten på overklokkingen. Her finnes det også mange typer og jeg foretrekker prime. Denne stresser prosessoren med beregninger slik at den kjører på 100% for alle kjernene. Da vil varmen gå opp og en for høy overklokking vil føre til enten en shutdown, eller en "Bluescreen" eller at programmet rapporterer en feil i beregningene og stoppe. Og da må man enten senke frekvensen eller øke spenningen. For X6 1090T så bør man ikke over 1,5V. For å kalle en overklokk stabil så finnes det mange meninger om hvor lenge programmet må kjøre uten feil for å kalle det godkjent. For min egendel så kjører jeg det i 8t og lar det være med det. Hvis jeg opplever at systemet er ustabilt med andre programmer å senker jeg frekvensen litt/øker spenningen litt og prøver igjen. Så da er det bare å starte forsiktig med små skritt og øke sakte og jevnt til du er fornøyd. Det som er viktig er at du fokuserer på en ting av gangen. CPU, minne, skjermkort, NB slik at du kan finne grensen på de enkelte komponentene i pcen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå