Mysterio Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg bygger PC for første gang og har nå kommet fram til min første utfordring og klarer rett og slett ikke å finne ut hva jeg gjør.. Jeg har satt sammen de nødvendige delene og driver å trekker sammen kabler osv... Den kabelen som går fra hovedkortet til CD/DVD rom passer ikke.. Hva gjør jeg? Er det slik at noen CD/DVD rom har annerledes innganger? Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 er det en smal kabel er det SATA, er den veldig bred er det IDE. Spilleren bruker sannsynligvis en av de, hovedkortet burde også ha begge. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 IDE er jo en gammel standard. Så om delene er ny-innkjøpte og relativt up-to-date burde det vel være en SATA det er snakk om? Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Da jeg satt sammen min så var det jo rett og slett å plugge SATA-kabelen for CD/DVD-rom på akkurat samme sted som man koplet i harddiskene. (6 rød innganger, hos meg hvertfall) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Den kabelen som går fra hovedkortet til CD/DVD rom passer ikke.. Hva gjør jeg? Du har startet i feil ende ... Hva slags interface har CD/DVD-ROM? Finn en kabel som passer og koble denne til hovedkortet. Lenke til kommentar
nikolaim Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 hva med å ta bilde av kablene og kontaktene, oh legge dem inn her? Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 denne jeg har.. Den IDE kabelen har jo 3 innganger, den ene som er blå skal til Hovedkort og den passer. De 2 andre som er svart og grå passer ikke til dvd rom.. Det er bare 1 inngang på den og ikke noe strøminngang engang. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 EDIT! Jeg dummet meg ut.. Men sånn er saken nå.. Det er 2 innganger på CD rommet.. Den ene til strøm og den andre til hovedkort. Men problemet er at disse ledningene/inngangene er nøyaktig de samme som på sata harddisk. Skal jeg koble de på samme måte som harddisken? Hva gjør jeg med IDE kabelen, skal ikke den kobles i det hele tatt da? Når jeg plugger inn harddisk skal jeg putte den i hovedkortet hvor det står Sata3g eller Sata6g? Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) IDE-kabel trenger du ikke da Ja, de skal vel kobles likt som harddiskene med SATA og SATA-strøm fra strømforsyningen. Endret 4. februar 2011 av mikkello Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Når jeg plugger inn harddisk skal jeg putte den i hovedkortet hvor det står Sata3g eller Sata6g? Start med å si hvilket hovedkort du har - ingen er like .... Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Hovedkortet mitt. Jeg leste en artikkel at det er problemer med den type hovedkort slik at Sata portene 0 og 1 er brukbare mens 2 til 5 skaper trøbbel.. De eneste SATA inngangene jeg har er SATA3G 1,2,3,4 og SATA6G 1 og 2. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Om du ikke har byttet det hovedkortet ville jeg kontaktet dustin for og få det byttet. Som du sier er sata portene dårlig, derfor tar intel regningen for utbytte av det. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg bestilte delene i midten av januar. Kabinettet ble over 1 uke forsinket fordi de sendte meg feil vare 2 ganger. Så jeg klarer ikke å vente lenger eller dra flere ganger til posten osv.. Dessuten så er jeg hos en venn og PC er nesten satt sammen så gidder på en måte ikke å ta ut delene osv. Jeg vil ta sjansen og om hovedkortet skulle bry på noen problemer så skal jeg uten tvil bytte det. Men akkurat nå trenger jeg hjelp til å finne ut hvilken av de SATA inngangene jeg bør bruke. Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 noen hovedkort har egen SATA port for DVD rom du finner helt sikkert det du trenger og vite i manualen som fulgte med hovedkortet Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Takk for hjelpen folkens. PCen er bygget og fungerer bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå