Gå til innhold

Mer skatt for barnløse? Mindre skatt for singles?


  

60 stemmer

  1. 1. Bør barnløse skattes tyngre?

    • Ja
      5
    • Nei
      55
  2. 2. Bør de med partner skattes tyngre?

    • Ja
      2
    • Nei
      26


Anbefalte innlegg

Diskuter påstanden:

 

Barneløse har langt færre utgifter enn par med barn. Dermed er det også naturlig at de som får barn betaler mindre skatt.

 

Norske kvinne føder få barn, så bør ikke staten stimulere dem til å få flere? Hva skal man med så mye penger når man ikke har barn å bruke dem på? Bør barnløse skattes tyngre? Disse skattepengene kan så brukes til å gi skatteletter til barnefamilier. Fellesskapet trenger flere barn for å imøtekomme eldrebølgen. Hvorfor skal barnløse egoister få beholde pengene sine når fellesskapet trenger dem?

 

Hva synes dere om dette forslaget?

 

Faktisk gis det allerede skattefordeler til de som har to eller flere barn.

 

Jeg synes det er et hån mot de barnløse.

 

Det viser seg også at det er dyrere å være single. Stadig flere bor alene, og dentte er en samfunnsutvikling som har skjedd uten at politikerne har tatt tak i den. De med partner trenger ikke like mye penger som single, så hvorfor skal de få beholde likemye? Bør de med partner skattes tyngre enn singles? Ja, mener noen.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er fordi det er politisk enighet om at det er viktig å føre det norske folket videre (eller noe sånt). Et forbausende antall skatter og/eller subsidier er rettet mot å modifisere oppførselen vår. Jeg mener at det i hvert fall ikke skal være noen ulempe å få barn her i landet, men jeg tror en straffeskatt som du nevner kan være litt vel ekstrem. Vi trenger ikke flere politisk motiverte skatter eller subsidier spør du meg - de er ofte en kilde til ineffektivitet i økonomien (jeg tar et kurs i velferdsøkonomi nå, veldig spennende).

Lenke til kommentar

Dette er fordi det er politisk enighet om at det er viktig å føre det norske folket videre (eller noe sånt).

 

Ja, folk flest synes det er viktig å få barn, og derfor trenger man ikke stimulere folk til dette. Hva folk gjør på soverommet er en privatsak, mener jeg.

 

Et forbausende antall skatter og/eller subsidier er rettet mot å modifisere oppførselen vår.

 

Har du lest Staten av kollektivismens far Platon?

 

Jeg mener at det i hvert fall ikke skal være noen ulempe å få barn her i landet

 

Enig, man bur de ikke skattes ekstra for å få barn.

 

Vi trenger ikke flere politisk motiverte skatter eller subsidier spør du meg - de er ofte en kilde til ineffektivitet i økonomien

 

Du har rett.

Lenke til kommentar

For de som først får barn er det helt greit med pengestøtte. Det er i realiteten en støtte til barna, og ikke foreldrene. På samme måte som utdanning, gratis tannlege og bostipend. Dvs. det er likt for oss alle som vokser opp i Norge. Vi ønsker at alle skal vokse opp sunne, friske og kunnskapsrike, slik at de kan gi tilbake til samfunnet og mer til.

Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt av flere over: Det er for mange mennesker på kloden.

De desidert største problemene menneskeheten møter fremover, global oppvarming, energimangel, sult, drikkevannsmangel, utrydning av arter, epedemier, alle forværres kraftig av økende befolkning. Det finnes allerede flere folk enn det som er bærekraftig. Å kjøre en politikk som går ut på å føre sine egne gener / sitt folkeslag videre i høyest mulig grad er korttenkt egoisme som på sikt gjør enorme skader på både menneskeheten og kloden forøvrig.

Om noe burde det strebes mot en global ett-barns-politikk.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

For de som først får barn er det helt greit med pengestøtte. Det er i realiteten en støtte til barna, og ikke foreldrene.

 

Greit å ta penger fra barnløse og gi til barneforeldre?

 

I don't think so

 

Verda vil på eit tidspunkt møte problemer med overbefolkning, så eg ser ikkje noko poeng i å straffe dei som ikkje får born.

 

Det tviler jeg på.

 

global oppvarming

 

Jeg fryser ræva av meg her.

 

energimangel

 

Det er masse olje og thorium igjen.

 

sult

 

Det produseres for lite mat. Produser mer!

 

drikkevannsmangel

 

Lag renseanlegg!

 

Om noe burde det strebes mot en global ett-barns-politikk.

 

Du ønsker kinesiske tilstander i Norge?

Lenke til kommentar

Hvilket utdanningsnivå har du? (Dette er ikke personangrep, jeg må vite om å argumentere med deg er en tapt sak.)

 

Norge er ranket som verdens beste land å bo i. Grunnen for det er Norges venstreorienterte politikk. Den generelle holdningen i Norge er alle for en. Dersom noen på et tidspunkt sliter, og ikke greier seg alene, hjelper fellesskapet til. Dette involverer så klart også de årene der mange nybakte foreldre er ferske ut i arbeidslivet og ikke enda har jobbet seg opp en god årslønn. Dette samtidig som småbarn og huskjøp gjør perioden til den mest pengekrevende i løpet av livet. Det er jo helt på sin plass at disse får skattelette i denne perioden, og heller kan betale mer skatt etter barna har vokst opp og man har betydelig mer å rutte med.

Dersom du heller ønsker en egosentrisk alle-for-seg-selv-politikk, kan du vurdere land som USA.

 

Mener du at jorda kan befolke ubegrenset med mennesker? Har du sett tilstandene i slumområder i verdens største byer?

 

En av de akutte virkningene av global oppvarming kan være at gulfstrømmen stopper opp. Det vil involvere Sibir-klima i Norge. Altså betydelig kaldere.

 

Hvor er denne oljen? Planlegger du på kjøre bilen din på Thorium?

 

Hvor og hvordan skal denne maten produseres?

 

Drikkevannsmangel går ut på at grunnvannet i tett befolkede områder forsvinner. Det vil si at det finnes ikke engang skittent vann som man kan rense.

 

Å få den globale befolkningen til å totalt sett gå nedover er veldig ambisiøst, og vil i det minste ikke skje før levekårene i store deler av verden har økt betraktelig. Men på sikt mener jeg at fødselskvoter kan være et godt kompromiss mellom bærekraftig utvikling og enkeltmenneskers rettigheter. Valget er egentlig enkelt dersom man har valget mellom undergang innen noen hundre år (og stadig verre kår frem til det) og bærekraft.

Lenke til kommentar

Norge er ranket som verdens beste land å bo i.

 

Av en sosialistorganisasjonen FN.

 

Den generelle holdningen i Norge er alle for en.

 

Alle skal med, ingen slipper unna.

 

Dersom noen på et tidspunkt sliter, og ikke greier seg alene, hjelper fellesskapet til.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/sanna-5-faar-ikke-hjelp-3377436.html

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

For de som først får barn er det helt greit med pengestøtte. Det er i realiteten en støtte til barna, og ikke foreldrene.

 

Greit å ta penger fra barnløse og gi til barneforeldre?

 

I don't think so

 

Jo, det er absolutt det. Greit å ta fra rike og gi til de som ikke er rike, også. Men først og fremst er det greit å betale inn til et felles system som kan benytte ressursene mer effektiv og bedre organisert enn enkeltindivider vil klare. Samtidig som det hindrer at grådige individer samler opp alt de kan for seg selv.

 

Jeg skjønner at du vil leve i et samfunn hvor du betaler null skatt mens du gir faen i hvordan resten av verden har det, men jeg liker stort sett det systemet vi har i Norge nå.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hva skal man med så mye penger når man ikke har barn å bruke dem på? Barnløse bør skattes tyngre, og disse pengene bør omfordeles til barnefamilier, ble det sagt. Fellesskapet trenger flere barn for å imøtekomme eldrebølgen, og dette er en fin måte å stimulere nordmenn til å få flere barn.

 

Faktisk gis det allerede skattefordeler til de som har to eller flere barn.

Hvilke andre ting bruker man penger på, utenom barn? ;) Vel, man skal forsørge seg selv, sant? Da må man bruke penger på mat, strøm, avgifter og skatt, husholdningsvarer osv. I tillegg trenger man kanskje ting som møbler, hvitevarer osv. De fleste har også internett, TV, mobilabonnement etc. Bor selv i leilighet, så vet at det koster litt. Plutselig er det noe som går i stykker, det fører til utgifter.

 

Man skal også oppnå noe i livet, og der kommer utdanning inn. Dette kan koste sinnsykt med penger. De vil vel at foreldrene til de fremtidige barna skal ha god og stabil økonomi, eller? At de skal skattes for å ikke ha unger da, gjør bare ting verre. I tillegg skal man ha seg bil og bolig. Da begynner det etterhvert å bli flere og flere lån.

 

Når mesteparten av lønningen har gått til slike "fornuftige" ting, synes jeg det er greit at man kan få bruke dette på øvrige ting som f.eks. kino, ny TV eller PC, hobbier osv eller alkohol for den saks skyld.

 

Bør det straffe seg å ikke få barn?

 

Hva synes dere om dette forslaget?

Det er rett og slett tåpelig! ;) At noen ikke har barn får være deres sak. Det finnes mange grunner for at ikke alle har barn enda. Å "bøtelegge" de gir egentlig ganske liten mening. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Barneløse har langt færre utgifter enn par med barn. Dermed er det også naturlig at de som får barn betaler mindre skatt.

Tja, ikke nødvendigvis. De med barn har gjerne gjort ferdig utdanning, og har en stabil og god økonomi. Når du holder på med utdanning (noe de fleste gjør til et visst punkt i livet), så skal du betale mange utgifter med en liten inntekt. Du jobber gjerne på kvelder, noen ganger i uken og dette tjener du ikke så mye på. Blir feil at staten skal styre og belønne/straffe oss basert på hvordan vi lever. Vi har da nok skatter fra før, har vi ikke? Det som bekymrer meg mer er hvordan de brukes. Og man kunne heller gått inn for å gi bedre støtte til de som ikke trenger det. Er mange familier som klarer seg fint, selv om de har barn. Trenger de "støtte" da? Nei, det gjør de ikke.

 

Det er altfor mange land hvor folk får for få barn, fordi det er for dyrt.

Men vi bor i Norge. Hva som angår utlandet er en annen sak. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Tja, ikke nødvendigvis. De med barn har gjerne gjort ferdig utdanning, og har en stabil og god økonomi. Når du holder på med utdanning (noe de fleste gjør til et visst punkt i livet), så skal du betale mange utgifter med en liten inntekt. Du jobber gjerne på kvelder, noen ganger i uken og dette tjener du ikke så mye på.

For noe tull! Når du studerer så koster det ca 90K i året om du ikke jobber. Jobber du kvelder, helger og i feriene som du hevder her. Så vil du tjene penger. Utgifter for en student er faktisk veldig lave. Er du en student kan du leie en hybel for 3000-4000 kroner i måneden. Er du et par kan du leie en leilighet for 6000 - 8000 kroner. Men da har du dobbel inntekt. Uansett, studenter betaler ikke skatt om de ikke jobber ekstra. Dette er snakk om etablerte par uten barn. Har du barn så bør du helst bo i et hus. Et hus i Oslo koster rundt 5-10 millioner kroner.

 

La oss si man kjøper et rekkehus for 5 millioner kroner, så må man betale ca 25000 kroner i måneden om man har 500K i egenkapital. Barn koster ca 50K per barn. Så da koster det rundt 100K kroner om man har 2 barn. Totalt sett blir dette rundt 350 - 400K. De som er single par trenger ikke et like stort hus og de vil ikke ha de 100K ekstra kostnadene. Altså, de har rundt 150-250K i kostnader. Det er mye penger iforholdtil de som er single. Det er flere utgifter ved å ha barn og derfor skal de ha lavere skatter. I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

 

Det er altfor mange land hvor folk får for få barn, fordi det er for dyrt.

Men vi bor i Norge. Hva som angår utlandet er en annen sak.

Nei det gjør vi ikke. Du bor i Norge! Og Norge kan få samme problemet om dere får det som dere vil. I dag er det straffeskatt for de som ikke får barn. Ikke direkte men indirekte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det bør vel kanskje nevnes at Norge er en av de landene som kommer nærmest reproduksjon av befolkning, i Europa, vi ligger på 1,9.

 

Jeg synes forøvrig at støtten til småbarnsforeldre i Norge er god, også til studentforeldrene, selv om somrene uten lånekassen fremdeles er et problem. Men jeg synes ikke det er noe poeng eller riktig å omfordele ytterligere fra de uten barn til de med barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...