EllaChristine Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg har en matteoppgave jeg ikke helt forstår, den aller siste oppgaven så jeg lurte på om jeg kan få noe hjelp!? Fort som mulig 4 a) Begrunn at summen av tre oddetall blir et oddetall ved hjelp av en figur. b) Begrunn at summen av tre oddetall blir et oddetall ved hjelp av algebraiske symboler. Takk! Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg har en matteoppgave jeg ikke helt forstår, den aller siste oppgaven så jeg lurte på om jeg kan få noe hjelp!? Fort som mulig 4 a) Begrunn at summen av tre oddetall blir et oddetall ved hjelp av en figur. b) Begrunn at summen av tre oddetall blir et oddetall ved hjelp av algebraiske symboler. Takk! Det er en forskjell på å ikke forstå en oppgave og ikke klare en oppgave. Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan forstå en så eksplisitt forklaring. Hva er det du ikke forstår? Vet du hva oddetall er? Vet du hva algebraiske symboler er? Lenke til kommentar
Zondra Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Hvis man legger sammen så og så mange oddetall så har det å si med hvor mange tall som legges sammen. 1 tall = alltid oddetall (selvfølgelig fordi det er et oddetall) 2 tall = alltid partall (3+5=8, 13+79=92, 1+3=4) 3 tall = alltid oddetall (Mønsteret er at antall tall lagt sammen går på om det er partall eller oddetall) Lenke til kommentar
EllaChristine Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Hvis man legger sammen så og så mange oddetall så har det å si med hvor mange tall som legges sammen. 1 tall = alltid oddetall (selvfølgelig fordi det er et oddetall) 2 tall = alltid partall (3+5=8, 13+79=92, 1+3=4) 3 tall = alltid oddetall (Mønsteret er at antall tall lagt sammen går på om det er partall eller oddetall) Takk Zondra! Det var et litt bedre svar enn jeg kom frem til Det er B som er problemet. Jeg vet hva oddetall er, men skjønner ikke hvordan jeg skal bruke algebraiske symboler for å forklare det! Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Kanskje disse definisjonene vil gi deg noen hint hvordan du kan gå videre. Partall = {2k: for alle k som er heltall} Oddetall = {2k+1: for alle k som er heltall} Lenke til kommentar
Zondra Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg kan ta siste oppgave i en type "programmering" måte. A+B+C=X Tallene lagt sammen er summen X ABC=D D er for antallet tall som legges sammen Hvis D=oddetall Og ABC=oddetall så X=oddetall Hvis ikke, X=partall Vet ikke helt om du ble klokere Men se om du får mer ut av det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå