Gå til innhold

Mulig å hacke seg inn på en oljeplattform?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ute etter litt generell informasjon på om det teoretisk sett er mulig å hacke seg inn på IT-systemene i en offshoreinstallasjon. Jeg skriver en oppgave om IT-sikkerhet og håper det er noen kloke hoder her inne som kan belyse noen punkter for meg.

-Hvor mye skade vil det være mulig å gjøre?

-Kan det gjøres fra land eller må en være på riggen for å få tilgang til de kritiske systemene?

-Finnes det tidligere hendelser der dette har skjedd?

Swampen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den installasjonen er koblet sammen med omverdenen så ja.

Hvis du kommer inn og får nok tilgang.. egentlig så mye som du orker eller gidder.

Men igjen, det er vanskelig og si siden jeg ikke veit hvordan system de bruker er bygd opp. Men at de har et system som kommuniserer med en "sentral" på land hvor de kan styre ting osv på land er jo ikke en urimelig tanke.

-Kan det gjøres fra land eller må en være på riggen for å få tilgang til de kritiske systemene?

Hvis den er koblet opp mot internett så ja, da kan du gjøre det fra land.

Er den ikke det så må du være på riggen.

http://www.theregister.co.uk/2009/03/19/oil_rig_hack_charges/

http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/08/25/the_new_threat_to_oil_supplies_hackers

http://www.hackinthebox.org/index.php?name=News&file=article&sid=30546

http://www.google.no/#sclient=psy&hl=no&q=Oilplatform+hacked&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&fp=59cbb342ca08a72b

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ute etter litt generell informasjon på om det teoretisk sett er mulig å hacke seg inn på IT-systemene i en offshoreinstallasjon. Jeg skriver en oppgave om IT-sikkerhet og håper det er noen kloke hoder her inne som kan belyse noen punkter for meg.

Swampen

Sett i lys av Stuxnet-ormen som angrep Iranske atomkraftverk vil jeg vel si at dette definitivt er mulig. Stuxnet er jo nettopp et eksempel på at noe slikt har skjedd, i noe som jeg vil anta skal være et mye sikrere miljø (i teorien, atomkraft > olje) enn en oljeplatform. Et IT-system er et IT-system, om det er på stuebordet ditt eller ute i Nordsjøen.

Skadepotensialet er vel nærmest ubegrenset, gitt at de fleste moderne oljeplatformer har mange IT-baserte styresystemer (blant annet såkalte SCADA-systemer, som var den typen systemer Stuxnet angrep). Tenk i retningen ukontrollerte utblåsninger, mijøkatastrofer a la Exxon Valdez/BP i Mexicogulfen og tapte inntekter i milliardklassen for operatøren av feltet. I tillegg kommer etterspill med søksmål etc.

Slik jeg har forstått moderne oljeriggsystmer så tenderer de mot å være mer og mer fjernstyrt/overvåket, så det kan være mulig å kompromittere et system fra land. Men selv om man ikke skulle hatt en direkte link mellom land og styringssystemene på plattformen kan man jo alltids forsøke alternative angrepsvektorer (ved å plante en USB-stick med malware på en oljearbeider, f.eks.). Det er mao. bare snakk om å være kreativ.

MEN (og det er et stort men her), jeg vil si at det å utføre et velykket angrep på en oljeinstallasjon er et avansert angrep, som krever mye ressurser i form av kunnskap fra en eventuell angriper. For å kunne ta kontroll over en platforms styringssystemer kreves det at man har hatt mulighet til å teste ut det man skal gjøre i forkant, og så vidt jeg vet er det ikke flust av muligheter til det på en vanlig PC. Men det er ingenting i veien for at en person som evt. får tilgang til et slikt system kan klare å ødelegge ganske mye (noe som kjent ikke krever spesielt høyt kunnskapsnivå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...