Gå til innhold

Hjelp til overclocking av Phenom 965

Anbefalte innlegg

Hovedkort CROSSHAIR II

CPU PHENOM 965 BLACK ED.

CPU KJØLER AQUADUCT VANN KJØLING

STRØMF. THERMLAKE 1000 WATT

4 GB RAM CORSAIR DOMINATOR 8500C5D

3 HARDISK I STRIPE 7200 RMP

3 WAYS SLI 8800 GTX

Problemet er at jeg ikke får overclocket cpu meir en 3900 mhz

Har økt multiplier til 19.5

Men når jeg prøver 20,så låser pc seg

spenninga på cpu er 1.52 v

på rammen er den 2.1 v slik som den skal være

Når jeg kjører 3d mark 06 så blir bare cpu max 34 grader

Så den ser jo bra ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at du har nådd en topp i forhold til hva hovedkortet ditt greier.

Det eneste du kan gjøre er å justere på spenningene til hovedkortet og se om det hjelper til å øke klokken, men det er trolig håpløst.

Sannsynligvis så har du kunnet kommet lenger med raskere minne og lavere mp.

Lenke til kommentar

Kan være at du har nådd en topp i forhold til hva hovedkortet ditt greier.

Det eneste du kan gjøre er å justere på spenningene til hovedkortet og se om det hjelper til å øke klokken, men det er trolig håpløst.

Sannsynligvis så har du kunnet kommet lenger med raskere minne og lavere mp.

Du meiner og øke volten til cpu? eller?

Men ramen har vel ikke noe og si,jeg øker jo bare multplier

overclocker ikke rammen

Lenke til kommentar

overclocker ikke rammen

Tente første og fremst på at du kan prøve å øke volten på selve hovedkortet og se om du får klokket litt høyere ved en justering på rammen i steden for mp.

Lenke til kommentar

overclocker ikke rammen

Tente første og fremst på at du kan prøve å øke volten på selve hovedkortet og se om du får klokket litt høyere ved en justering på rammen i steden for mp.

OK,har aldri prøvd og økt volten på hovedkortet

Så ka heiter den instillingen da? inne i biosen

Lenke til kommentar

overclocker ikke rammen

Vær forsiktig med å stille på noe du ikke har greie på. Du kan fort drepe cpuen din. Du har jo klart 500 mhz da.

Jeg har den samme Cpu. benytter Gigabyte GA-870A-UD3 12 gbram 1330 mhz. Kjører stabilt på 3800mhz. Eneste innstiling jeg har gjort er å øke multiplier til 18.5

(Får 7.6 i Windows opplevelse indeks) Stock kjørler temp ligger på ca 50 grader ved 23 romtemp ved full last.

Lenke til kommentar

overclocker ikke rammen

Vær forsiktig med å stille på noe du ikke har greie på. Du kan fort drepe cpuen din. Du har jo klart 500 mhz da.

Jeg har den samme Cpu. benytter Gigabyte GA-870A-UD3 12 gbram 1330 mhz. Kjører stabilt på 3800mhz. Eneste innstiling jeg har gjort er å øke multiplier til 18.5

(Får 7.6 i Windows opplevelse indeks) Stock kjørler temp ligger på ca 50 grader ved 23 romtemp ved full last.

Prøvde og stille alt volten inne i biosen til det lyste gult dær

prossesoren er på 1.52 v lyser rød dær.

men er ingen fare det

kjøler veldig godt den vann kjølinga jeg har

38 grader på full load en good stund

men den låser seg fortsatt

trur det er hovedkorte som stopper alt

er vel ikke meir og hente på denne driten av crosshair II

Lenke til kommentar

50 grader ved full last, og stock kjøler? :O

har klokket min til 3,72

når lett 65 grader ved bruk av prime95 (Stock kjøler), er nybegynner på dette med oc, er det fare truende høyt? skal vell også nevnes at den ikke når slike temperaturer til vanlig da, rundt 55 grader kanskje etter noen timer med bc2 + litt background shitt.

Hva vil du si er for høye tempraturer på 965'en? :p

Edit: leif smøyg sæ inn

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enkelte 965 kan ikke komme lengre enn 3.9Ghz. F.eks min er en av de.

Har prøvd alt av innstillinger med hjelp fra internett, men den kræsjer på 4Ghz.

Jeg har klokket min til 3.8Ghz og heller fokusert på å klokke Northbridge for å hente litt mer ytelse. NB er klokket til 2.6Ghz.

Frequency: 3800 Mhz

ref*mult: 200*19

vcore: 1.4

CPU/NB voltage: 1.3

NB Frequency: 2600

NB Voltage: 1.1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv en Phenom II 965 og Gigabyte GA870 A-UD3, som la7gla. Jeg har et ønske om å overklokke litt, men jeg skjønner at først må den elendige, hvinenede stock-vifta byttes ut. Det er ulidelig nok som det er bare på stock setting. :cry: Jeg håper dere kan gi meg noen gode råd angående kjøling. Jeg har lest en del tester på nett, og sitter pr. i dag igjen med to hovedkandidater:

Enten CORSAIR H70 HYDRO (pris kr 699,-) eller NOCTUA NH-U12P SE2 (pris kr. 499,-) Hva synes folket?

Målet er å få støyen redusert betraktelig, samtidig som jeg har mulighet til å klokke litt når jeg en gang i mellom spiller f.eks. Crysis eller Flight Simulator. Målet er 3,8 - 4 GHz stabilt, uten at det høres ut som støvsugeren er i gang.

Det andre jeg lurer på: Jeg har DDR-1600 RAM i maskinen, hva bør jeg gjøre i forhold til overklokking av NB/RAM-hastiget settings? :hmm:

Hilsen data-entusiast og overklokkings-novise HilRam.

Lenke til kommentar

@HilRam

av de to som du nevner her så yter H70 bedre enn U12P'n men så har jo du D14 som er mye bedre igjen. Men så spørs det om du har plass i kabinettet mtp ram og bredden på boksen, som du selv må finne ut.

Angående NB/RAM så regner jeg med at du kjører stock hastighet på 1066? i såfall kan du sette de slik manuelt at du ram-multiplier*FSB = 1600MHz. FSB er på stock 200MHz, prøv å øk den. Timings må du skikke på ram-brikken og se hva de er spesifisert med.

Kanskje fordel å kjøle NB, hvis den blir for varm.

Lenke til kommentar

Jeg tror at CPU'ene varierer i hvor mye de kan clockes. Før hadde jeg en Athlon II x2 250 som ikke vile gå over 3,4GHZ, mens en kamerat sin ikke kom over 3,2GHZ. Med min nye Phenom II X4 har jeg greid å clocke prosessoren til 4GHZ, med en Hyper 212+ kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...