kvakse Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Har akkurat bygget ny PC. Var trygg på det meste utenom montering av CPU-kjøling, som jeg alltid synes er vanskelig. Da jeg var ferdig og skrudde på for første gang, stod CPU-viften og bråkte noe voldsomt. Jeg ante at noe var galt. BIOS meldte at CPU-temperaturen var 59-60 grader Celcius. Dette er vel altfor høyt, ikke sant? Regner med at den blir kritisk varm under load. Og ikke ønskelig med en vifte som kjører på max hele tiden. Når det gjelder kjølepasta, så prøvde jeg meg på metoden med en stor dråpe i midten og så legge kjøleren på og la den presse det utover. Problemet var at kjøleren (Scythe Katana) var kronglete å få festet, med noen klønete plugger som skulle skru og trykkes ned. (Se http://1.bp.blogspot.com/_TRsJKrwx2Sc/Sucd8wIUzwI/AAAAAAAAJxM/vVxf7Cq8HdI/s400/Scythe+Katana+3+TYPE+I.jpg ). Er ikke engang sikker på at kjøleren trykker hardt nok mot CPUen. Tok av kjøleren og sjekket, og pastaen var nok litt ujevnt fordelt. Kan det være hele forklaringen? Prøvde på nytt med en annen metode (plastpose på fingen, fordele jevnt utover), monterte kjøleren igjen, og samme resultat (55-60 grader). Er skikkelig irritert nå. Føler meg skikkelig utilstrekkelig når det gjelder montering av CPU-kjøling. Må vel begynne på nytt igjen, men har ingen garanti for at jeg klarer det noe bedre neste gang. Må jeg vaske vekk all pasta, eller er den fersk nok til at jeg bare kan prøve å fordele den som er der på nytt? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Hvilken maskinvare er det snakk om? Edit: Uansett, så kan denne guiden være grei å lese! Endret 4. februar 2011 av Zash Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Maskinvaren er i5 760 og ASUS P7P55D-E. Har lest en del guider, men det er tydeligvis vanskeligere i praksis enn i teorien å få det helt riktig. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Jeg har ikke montert CPU-kjøling med noe annet enn pads tidligere, men det var en metode for å påføre kjølepasta som gikk igjen på alle nettsidene hvor jeg leste om CPU-montering når jeg skulle bygge min PC. Ha litt pasta på overflaten og stryk det utover med noe helt jevnt, som et bankkort (ikke bruk siden med magnetstripen på). Du har ingen garanti for at pastaen blir jevnt fordelt med de to metodene du har brukt, så det beste er å bruke en metode som bankkort-metoden hvor du er helt sikker på at pastaen er helt, helt jevnt fordelt før montering. EDIT: Og du vasket vel overflaten på kjøleren og CPU'en med noe alkoholgreier (f. eks. isopropanol, har jeg hørt) før du la på pastaen? Endret 4. februar 2011 av Marius-ah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå