Gå til innhold

Hvordan bør landeiendom tildeles?


Anbefalte innlegg

Man får eiendomsrett på to måter:

1

Blande sitt arbeid med noe ueid.

2

Frivillig handel.

 

Med andre ord, du har ikke blandet ditt arbeid med bilen, men du har byttet den til deg.

 

Ja. Det er legitimt.

 

Det er vell det jeg lurer på, eier USA, NASA eller Armstrong månen? Eller er det ingen som eier den? I såfall, hvorfor ikke; og hva må til for å få eiendom der?

 

Eneste måten jeg kan forstå det som er at USA (første til å oppdage månen) eier den, og selger landområder til høystbudende.

 

Forklar gjerne om en annen måte å fordele land på.

Ingen har lov til å legge krav på noe himmellegeme, det er allemannseie. Dette er bestemt internasjonalt, og jeg tror de fleste har sagt seg enige.

 

Alle har rett til å legge krav på det de blander sitt arbeid med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har rett til å legge krav på det de blander sitt arbeid med.

 

Med andre ord har de som faktisk henter ut råvarene rett til å legge krav på de selv om de henter det ut for noen som "har eierskap gjennom bytte" men aldri selv anvender det? Denne filosofiske debatten rundt eierskap og eiendom tas her mens den politiske debatten tas her.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Ingen har lov til å legge krav på noe himmellegeme, det er allemannseie. Dette er bestemt internasjonalt, og jeg tror de fleste har sagt seg enige.

Stemmer bare delevis, i den forstand at dette gjelder stater, men ikke privatpersoner.

 

Det sies forøvrig at han som først begynte å selge skjøter på månen, sendete et forhåndsvarsel til FN der han varslet at han ville begynne med salg. De svarte ikke på brevet (merkelig nok :grin: ) hvilket ble tolket som (enda) en bekreftelse på at FN ikke kunne forby det.

 

Man kan få et mål tomt på månen (og andre planeter) med skjøte og greier for under 200 kroner. Løp & kjøp :p

 

http://www.lunarregistry.com/

http://www.moonestates.com/

 

PS. I selvangivelsen er det en rubrikk som spør om man eier eiendom i utlandet. Skal man krysse JA her hvis man har et skarve tomtestykke på Månen, Mars eller Venus? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...