Gå til innhold

Hvordan bør landeiendom tildeles?


Anbefalte innlegg

Hei,

Nå blir dette kanskje mest en hypotetisk problemstilling, men hvordan bør landeiendom tildeles på et nytt områdede som ingen eier fra før? F.eks. der det ikke er noen stat? Første mann til mølla? Den sterkestes (den som klarer å forsvare sitt område) rett? Like store områder til alle?

 

Så må vel landområdene siden gå i arv? Uansett?

 

Lurer mest på hva de som mener at det er best med liten eller ingen stat mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Nå blir dette kanskje mest en hypotetisk problemstilling, men hvordan bør landeiendom tildeles på et nytt områdede som ingen eier fra før? F.eks. der det ikke er noen stat? Første mann til mølla? Den sterkestes (den som klarer å forsvare sitt område) rett? Like store områder til alle?

 

Så må vel landområdene siden gå i arv? Uansett?

 

Lurer mest på hva de som mener at det er best med liten eller ingen stat mener.

Det finnes ikke lenger.

 

Men det er de som oppdager landområdet først som får det i dag. Tidligere så var den sterkeste rett.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke lenger.

Ikke på jordkloden, men var jo et firma som solgte tomter på Månen for noen år tilbake :D

 

Hvordan gikk det forresten med det hvis noen vet? Jeg tviler sterkt på om de hadde noen legal/juridisk rett til denslags handel, for FN har vel bestemt at "ingen eier verdensrommet"?

Lenke til kommentar

Hei,

Nå blir dette kanskje mest en hypotetisk problemstilling, men hvordan bør landeiendom tildeles på et nytt områdede som ingen eier fra før? F.eks. der det ikke er noen stat? Første mann til mølla? Den sterkestes (den som klarer å forsvare sitt område) rett? Like store områder til alle?

 

Så må vel landområdene siden gå i arv? Uansett?

 

Lurer mest på hva de som mener at det er best med liten eller ingen stat mener.

Det finnes ikke lenger.

 

Men det er de som oppdager landområdet først som får det i dag. Tidligere så var den sterkeste rett.

 

Så hvem eier månen?

Lenke til kommentar

Hei,

Nå blir dette kanskje mest en hypotetisk problemstilling, men hvordan bør landeiendom tildeles på et nytt områdede som ingen eier fra før?

 

Den som blander arbeidet sitt med landområdet blir eieren.

 

Lurer mest på hva de som mener at det er best med liten eller ingen stat mener.

 

Jeg er for en liten stat. Staten skal beskytte eiendommen din.

 

Så hvem eier månen?

 

Ingen.

 

det er de som oppdager landområdet først som får det i dag.

 

Det holder ikke å oppdage. man må blande arbeidet sitt med eiendommen.

 

Mener du at de første som oppdaget månen eier den?

Lenke til kommentar

Det er vell det jeg lurer på, eier USA, NASA eller Armstrong månen? Eller er det ingen som eier den? I såfall, hvorfor ikke; og hva må til for å få eiendom der?

 

Eneste måten jeg kan forstå det som er at USA (første til å oppdage månen) eier den, og selger landområder til høystbudende.

 

Forklar gjerne om en annen måte å fordele land på.

Lenke til kommentar

Høyrest litt morsomt ut med "USA (første til å oppdage månen)

 

Litt sånn 50-60 år sidan. "Dumdidum.. *ser opp. Oh shit! Whats that yellow thingy in the sky??" "Dunno, no-one else has mentioned it. Guess it's ours"

 

Jaja, eg skjønnar leifen :tease:

 

Elles vil eg anta at det blir førstemann til mølla prinsippet som gjelder. Sjølv om det er ein skrue som juridisk sett eiger månen og resten av solsystemet, så vil jo det aldri godtakast reint praktisk. Kanskje kolonisering av månen blr eit samarbeidsprosjekt på tvers av statar.

Lenke til kommentar

Jeg har blandet mitt arbeid med bilen min.

 

Høyst usannsynlig, du har mest sannsynligvis ikke vært involvert i noen del av råmaterialeanskaffelsen, design eller bygging. Det eneste du har gjort er å betale for bilen og så anvende den når det måtte passe deg, med kanskje mindre arbeid på bilen.

 

Men din definisjon av å blande arbeid med bilen er vel kanskje lik den en som sparker i jorda og hevder å eie alt han kan se i alle retninger.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Jeg har blandet mitt arbeid med bilen min.

 

Høyst usannsynlig, du har mest sannsynligvis ikke vært involvert i noen del av råmaterialeanskaffelsen, design eller bygging. Det eneste du har gjort er å betale for bilen og så anvende den når det måtte passe deg, med kanskje mindre arbeid på bilen.

 

Men din definisjon av å blande arbeid med bilen er vel kanskje lik den en som sparker i jorda og hevder å eie alt han kan se i alle retninger.

 

Jeg har kjøpt den.

 

Med egne penger som jeg har tjent gjennom arbeidet mitt. Disse pengene som jeg bruker til å kjøpe bilen representerer arbeidet mitt

Lenke til kommentar

Jeg har blandet mitt arbeid med bilen min.

 

Høyst usannsynlig, du har mest sannsynligvis ikke vært involvert i noen del av råmaterialeanskaffelsen, design eller bygging. Det eneste du har gjort er å betale for bilen og så anvende den når det måtte passe deg, med kanskje mindre arbeid på bilen.

 

Men din definisjon av å blande arbeid med bilen er vel kanskje lik den en som sparker i jorda og hevder å eie alt han kan se i alle retninger.

 

Jeg har kjøpt den.

 

Med egne penger som jeg har tjent gjennom arbeidet mitt. Disse pengene som jeg bruker til å kjøpe bilen representerer arbeidet mitt

 

Helt klart, men du har ikke blandet arbeidet ditt med bilen. At du har brukt penger som representerer arbeidet ditt har ingenting med hvorvidt du har blandet arbeidet ditt med bilen.

 

Det er de personene involvert som har hentet ut råvarene, designet bilen, utviklet den og laget det ferdige produktet som har blandet arbeidet sitt med bilen.

Lenke til kommentar

Det er vell det jeg lurer på, eier USA, NASA eller Armstrong månen? Eller er det ingen som eier den? I såfall, hvorfor ikke; og hva må til for å få eiendom der?

 

Eneste måten jeg kan forstå det som er at USA (første til å oppdage månen) eier den, og selger landområder til høystbudende.

 

Forklar gjerne om en annen måte å fordele land på.

Ingen har lov til å legge krav på noe himmellegeme, det er allemannseie. Dette er bestemt internasjonalt, og jeg tror de fleste har sagt seg enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...