Gå til innhold

Opptøyene i Egypt

Anbefalte innlegg

Ja, skarpskytter er vel mer korrekt. Ser den.

Forøvrig, hvis det handlet om "hvem som er værst" av Iran og Egypt, så var det i løpet av den 3 måneder lange såkallte Grønne Revolusjonen 2009 i Iran 72 døde (offisielle tallet er 36, mens oposisjonen hevder 72) og som sagt Egypt nå ca. 120 døde

Du kan ha rett i at de regulære militærstyrkene i Egypt tilsynelatene er "mer fredelige" enn Revolusjonsgarden i Iran. Men for å si det sånn, -hva hjelper det demostranter som blir drept hvorvidt kulen som rammet dem kom fra en politimann eller soldat og all den tid disse mottar sine ordre fra det overgripende maktapparatet?

Jeg forsvarer på ingen måte hverken Egypt eller Iran.

Jeg bare kom med en analyse av hvorfor en slik folkelig bevegelse har kjangs for å lykkes i Egypt, men ikke i Iran.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Jeg har ikke fulgt med siden starten av opptøyene. Jeg trenger ett lite "sammendrag" av hva som har skjedd. Har lyst til å sette meg litt inn i saken etterhvert. Hvorfor er det blitt så store demonstrasjoner og opptøyer som det har blitt i Egypt nå?

Lenke til kommentar

Iran satt også interessant nok på en diktator innsatt ved USAs hjelp, før det var de et demokrati. Demokrati er bare ønskelig hvis de gjør akkurat det noen andre enn sitt eget folk ber dem om å gjøre, tydeligvis.

Ja, akuratt det blir vel "en klassiker" snart. Vi støtter demokratiske valg rundtomkring sålenge folket der ikke velger noen vi misliker.

For Egypt sin del, har det allerede vært endel toneangivene figurer, bla. Tony Blair som vil holde Muslimsk Brorskap utenfor, og selv ikke Mohamed ElBaradei faller i god jord, fordi han "er ikke en venn av USA" mener noen.

Gammelt visdomsord sier at når man først gjør noe, så gjør det ordentlig. Hvis man faller for fristelsen til bare å slippe inn "noen utvalgte" i demokrtatiprosessen i Egypt, blir det garantert ny revolusjon om ikke lenge.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7494765

Israels president Shimon Peres hyller sin hardt pressede egyptiske kollega Hosni Mubarak og advarer mot å holde demokratiske valg i nabolandet

Kan vi slutte å hylle Israel som forkjemper for demokrati nå?

Kommer helt ann på hva du mener med "demokrati".

Hitler ble valgt demokratisk, men jeg vil ikke kalle Tyskland særlig demokratisk av den grunn.

På samme måte som Iran faktisk var mer demokratisk med en diktator, enn da revolusjonen ble kuppet av religiøse ekstremister og de fikk et klin gærent prestestyre som styrer enda verre enn diktatoren gjorde.

Det er dette Peres advarer mot kan skje i Egypt.

Dette quotet er ganske bra sånn sett:

Democracy is not freedom. Democracy is two wolves and a lamb voting on what to eat for lunch. Freedom comes from the recognition of certain rights which may not be taken, not even by a 99% vote.

Marvin Simkin

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Hitler ble valgt demokratisk, men jeg vil ikke kalle Tyskland særlig demokratisk av den grunn.

Han ble ikke det. Han jukset.

Uansett betyr demokrati folkestyre. Ikke hva som helst som er bra for oss, samme hva det er for folket. USA kommer jo også hele tiden med påstander om at demokrati kan redde alt. Mens de selv har støttet flere diktatorer enn noen andre. De la også til grunn for den religiøse revolusjonen i Iran når de innsatte en diktator i 1953.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

USAs president Barack Obama sier Hosni Mubaraks avgang bare er det første skrittet mot et fredelig og demokratisk Egypt. Både Storbritanias David Cameron og Tysklands Angela Merkel hyller avgjørelsen og sier landene er klare til å bistå Egypt. Det samme sier EUs utenrikssjef Catherine Ashton om EU. Også Iran gratulerer Egypt, men med andre motiver...

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/obama-dette-er-bare-begynnelsen-3415188.html

Lenke til kommentar

At det skal gå som den iranske revolusjonen.

nei du, iranske politikere har nok mere bakkekontakt enn som så. Altfor mange forhold som skiller de to revolusjonene til at det blir resultatet, men én ting har de til felles, -de kvittet seg med sine øverste usa-lakeier. Er derfor Iran nå gratulerer det egyptiske folket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...